izvor: www.dnevnik.rs
Koliko god su pre više od 12 godina NATO-ovi bombarderi mučili muku kako da poruše železničko-drumski most preko Dunava kod Novog Sada i na jedvite jade to uspeli tek u petom gađanju, toliko se više od decenije vodi bitka za izgradnju novog kolosa. Po najnovijim informacijama koje smo saznali u „Železnicama Srbije”, u toku je izrada glavnog projekta koji bi trebalo da bude završen do septembra, posle čega treba oko dva meseca za njegovu verifikaciju, taman kada počinje da smrzava. To znači da će izgradnja novog mosta krenuti najranije na proleće sledeće godine.
U „Železnicama” objašnjavaju da se takav plan uklapa u predviđenu dinamiku izgradnje i ugovoreni rok od 32 meseca, koji teče od 10. marta ove godine, kada je počela izrada glavnog projekta, za čiji završetak je određeno vreme od šest meseci. To znači da radovi na obali nisu ni bili planirani za ovu građevinsku sezonu, već za 2012. i 2013. Da li će se uspeti za relativno kratko vreme izgraditi tako veliki most, preko kojeg će prelaziti i dvokolosečna pruga i drumska saobraćajnica, diskutabilno je. Jer, kada je šef delegacije Evropske komisije u Srbiji Vensan Dežer izrazio nadu da će na kraju svog mandata 2013. prošetati novim mostom, obećao je da će radovi početi već ove godine s prvim lepim danima – što se nije desilo.
U „Železnicama Srbije”, koje su preuzele prava i obaveze investitora izgradnje novog mosta u ime države Srbije, objašnjavaju nam da su neki radovi već obavljeni ovog proleća, ali da nisu toliko uočljivi. Reč je o geološkim istraživanjima, a u planu su i geodetski radovi, odnosno provera dosadašnjih merenja. Potvrđuju da će izgradnja na obali čekati sledeću građevinsku sezonu, međutim, mnogo ranije će početi fabrička proizvodnja čeličnih elemenata, koji će biti dopremani na gradilište.
Tender za izgradnju i projektovanje novog mosta, te uklanjanje postojećeg privremenog dobio je špansko-italijanski konzorcijum, koji čine dve španske firme – AZVI i „Horta Koslada” i italijanski „Tadei”, a ugovor je potpisan krajem januara u Vladi Vojvodine. Novi „žeželj” ličiće na prethodni, osim što će lukovi biti nakošeni prema unutra i izgrađeni od čelika, a ne betona. Ukupna vrednost radova na tom mostu prvobitno je bila procenjena na oko 60 miliona evra, od kojih bi EU preko IPA-fonda dala polovinu, Pokrajina 20 miliona i grad ostatak. Međutim, cena je snižena na 45 miliona evra, tako da će uštede biti uložene u prilazne puteve za most i za druge projekte u zemlji.
Generalni projekat za izgradnju novog „Žeželjevog„ mosta davno je uradio Saobraćajni institut CIP, a Evropska agencija za rekonstrukciju je preko programa KARDS, koji je bio namenjen obnovi ratom porušenih objekata, izdvojila dva miliona evra za izradu idejnog projekta novog „Žeželjevog„ mosta i taj posao je još u maju 2007. godine poverila italijanskoj kompaniji „Italfer”.
R. Dautović
EU daruje čeličnu konstrukciju
Od oko 45 miliona evra, koliko će koštati novi most, izgradnju čelične konstrukcije mosta finansiraće EU iz bespovratnih sredstava s oko 26,2 miliona evra. Autonomna Pokrajina Vojvodina i grad Novi Sad finansiraće demontažu privremenog i montažu novog mosta, ukupno vredne oko 19,1 miliona evra, u odnosu dva prema jedan: Pokrajina obezbeđuje oko 12,7 miliona evra, a Novi Sad oko 6,4 miliona.