FOTO: Pećka ulica "umirena" i s novim parking mestima, trotoar samo za vitke
Gorica Nikolin
Kako su građani javili 021.rs, a uverila se i naša reporterka, iscrtana parking mesta zauzimaju više od polovine trotoara i ne ostavljaju gotovo nikakav prostor za prolaz pešaka.
Vozila su parkirana gotovo uz prozore zgrada i kuća, a hrabri se možda upute trotoarom.
Na pitanje 021.rs po čijem nalogu su parking mesta ovako iscrtana, u "Parking servisu" kažu da je sve urađeno na zahtev građana, a po rešenju Gradske uprave za saobraćaj.
"Na zahtev građana je po rešenju ulica uvedena u zonu umerenog saobraćaja, što znači da svi ravnopravno koriste površinu", navode u preduzeću.
Međutim, koliko je ovo rešenje zapravo ravnopravno? U Gradskoj upravi za saobraćaj kažu za 021.rs da su rešenje izdali na osnovu projekta koji su izradili ovlašćeni projektanti iz Gradske uprave za građevinsko zemljište i investicije, kao i da je uprava imala nadzor nad celim poslom.
"U Pećku ulicu je uvedena Zona umirenog saobraćaja što znači da putem mogu da se kreću pešaci, a da su vozači dužni da ne ometaju bicikliste i pešake ili kako to u Zakonu o bezbednosti u saobraćaju u članu 161. piše 'Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila.' Vozač je obavezan da se u zoni usporenog saobraćaja kreće tako da ne ometa kretanje pešaka i biciklista, brzinom kretanja pešaka, a najviše 10 km/h. Zona usporenog saobraćaja mora biti obeležena propisanom saobraćajnom signalizacijom", poručuju u upravi za saobraćaj za naš portal.
Koliko je Pećka ulica "umirena" znaju stanovnici Podbare. Kako je jedan od njih rekao za 021.rs u žalbi na ovu pojavu, ni Pećka ulica, ali ni ostatak Podbare, nisu zone u kojima vozači voze sporije i pažljivije, a ni bahato parkiranje nije retka pojava - o tome je 021.rs nedavno izveštavao sa lica mesta.
Inače, u članu 66. Zakona o bezbednosti saobraćaja definisano je da vozač ne sme da zaustavi ili parkira vozilo na trotoaru, osim ako je to regulisano signalizacijom. Ukoliko se vozilo parkira na trotoaru, mora da ostane slobodan prolaz za pešake najmanje širine 1,60 metara, koji ne sme biti uz ivicu kolovoza.
U Pećkoj ulici bi od sada, prema zakonu, pešaci mogli da se kreću kolovozom i nisu prinuđeni da idu uskim ostatkom trotoara, ali na svoju odgovornost.
Prilično hejterski napisano, al dobro. Kako sam razumeo, ulica je pretvorena u jednosmernu i uvdeden je "living street" režim, u kojem pešaci šetaju kolovozom (kao što su i dosad). Prilično praktičan kompromis. Trebalo bi da stoji i ovaj znak: