Ista vest samo malo opširnije:
Železnička pruga Petrovaradin-Beočin postaće zelena staza - U planu pešačka i biciklistička staza, restorani, garni hotel, kulturni centar...
Projektno rešenje zelene staze u zoni železničke stanice Beočin (Foto: Print screen / Urbanistički projekat /
AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Železnička pruga Petrovaradin-Beočin, koja nije u upotrebi, trebalo bi da bude transformisana u zelenu stazu. Investitor je Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam, a za urbanistički projekat bio je zadužen AG-UNS arhitektonsko-građevinski institut iz Novog Sada.
Projektom se planira uređenje i obeležavanje trase za bicikliste i pešake u dužini od 16,95 km. Zelenu stazu čini biciklistička staza širine 2,5 m, namenjena za dvosmerni biciklistički saobraćaj, uz koju se uređuje pešačka staza širine 1,6 m.
Staza je koncipirana kao deo pejzažno uređenih zelenih površina, koja spaja Petrovaradin, Sremsku Kamenicu, Ledince, Rakovac i Beočin sa mogućnošću produženja do Sremskih Karlovaca. Produženje do Sremskih Karlovaca bi se moglo realizovati trasom stare pruge Novi Sad - Beograd koja je slobodna, kao i produženjem skelom preko Dunava, odnosno do Futoga i spajanje sa međunarodnom biciklističkom stazom EuroVelo 6. Takođe je preko Fruške gore moguće spajanje sa biciklističkim stazama.
Duž cele staze predviđeno je zadržavanje i rekonstrukcija starih železničkih signala, drvenih bandera na stanicama, rampi, mehanizmi rampi, prateće opreme pruge i sl. kao autentično svedočanstvo o prvobitnoj nameni trase.
Zelena staza je planirana kao multi funkcionalna staza sa zelenim površinama, različitim sadržajima u staničnim objektima, prostorom za umetničke instalacije, muzejom, vidikovcima, hotelom, restoranima, teretanom na otvorenom, dečjim igralištima itd.
Posetioci i rekreativci, osim bavljenja sportom i svakodnevnog korišćenja staze za odlazak i povratak na posao ili školu, mogu dobiti informacije i o turističkim atrakcijama u širem kontekstu predmetne lokacije, poput Petrovaradinske tvrđave, fruškogorskih manastira, arheoloških lokaliteta itd., na koje mogu biti upućeni.
Što većim zadržavanjem elemenata nekadašnjeg šinskog saobraćaja, na pojedinim delovima, zadržale bi se osnovne karakteristike industrijskog "landscape design"-a, dok bi demontiran materijal bio iskorišćen za ograde, popločanje ili urbani mobilijar i opremu.
Na stazi se planira formiranje ambijentalnih celina na lokacijama staničnih objekata koji se zadržavaju, potoka, prostora za odmorišta, kao i za potrebe angažovanja različitih grupa korisnika.
Trasa zelene staze će celom svojom dužinom biti nezavisna od ostalih vidova saobraćaja što će omogućiti da korisnici zelene staze budu bezbedni, a samo korišćenje staze da bude udobno i interesantno, jer će korisnici biti animirani dodatnim sadržajima. Iz ovog razloga se i planira izgradnja novog nadvožnjaka (pasarele) preko Državnog puta IIA reda oznake 119 (državna granica sa Hrvatskom, granični prelaz Neštin - Beočin - Sremska Kamenica).
Urbanim dizajnom u prostoru će biti fizički razdvojene biciklistička i pešačka staza.
Duž trase zelene staze predviđeno je ukupno 19 mesta namenjenih za predah i odmor. Od toga će na jednoj predmetnoj lokaciji odmorišta biti postavljena česma - na početku trase kod Livadske ulice u Petrovaradinu (odmorište sa informativnim punktom na početku trase zelene staze). Ostale će biti na železničkim stanicama Sremska Kamenica, Ledinci i Beočin.
Sva odmorišta su opremljena sadržajima koji obezbeđuju uslove za kraći boravak, predah od vožnje bicikla, odnosno pešačenja, kao i za eventualne male servisne intervencije na biciklima.
Za osvetljenje zelene staze predviđeno je postavljanje najmanje 436 novih antivandal stubova, na približnoj međusobnoj udaljenosti od 40m, na udaljenosti 1m od pešačko biciklističke staze. Stubovi su visine šest metra. Na stubove se montiraju svetiljke sa LED izvorom svetlosti snage do 50 W.
Za osvetljenje parking prostora, odmorišta i ostalih pratećih sadržaja u okviru zelene staze se postavlja najmanje 60 novih antivandal subova, visina 6-8m, u skladu sa fotometrijskim proračunima.
Projektom je planirano i inteligentno upravljanje rasvetom primenom DALI sistema. Sistem se sastoji iz kontrolera, DALI interfejsa, senzora pokreta (u svetiljci) i korisničke aplikacije. Sistem omogućava nadzor, prikazivanje statusa, grešaka i ušteda u električnoj energiji za svaku svetiljku, kao i mogućnost upravljanja rasvetom u zavisnosti od broja učesnika u saobraćaju.
Pored zelene staze predviđeno je postavljanje parkirališta za putnička vozila na nekoliko lokacija kako bi se omogućio jednostavan pristup korisnicima koji imaju potrebe za takvim vidom prevoza.
Na stanicama Sremska Kamenica, Ledinci i Beočin kao i na Odmorištu broj 1 dodatno se ugrađuju punjači za električne bicikle.
Šta je predviđeno na železničkim stanicama?
Na mestima postojećih železničkih stanica predviđeno je uređenje sadržaja u funkciji rekreacije, kulturnog centra i afirmativnih socijalnih okupljanja, osim u Petrovaradinu, jer je ova stanica u upotrebi.
Železnička stanica Sremska Kamenica
Koncept formiranja novog prostora i rekonstruisane celine Železničke stanice Sremska Kamenica obuhvata:
- naglašavanje pristupa stanici Sremska Kamenica formiranjem portala i vidikovca na ulazu u stanicu;
- izgradnju novog objekta javnog toaleta u pristupnoj zoni stanice, a iz pravca Petrovaradina;
- formiranje ambijenta u funkciji "nove stanice" za bicikliste, pešake i rekreativce kroz formiranje novog centralnog dešavanja- amfiteatra;
- formiranje ambijenta restorana sa objektom kao centralnim generatorom prostora koji zonu deli na dve celine – mirnu zonu za projekcije i dešavanja i intenzivniju zonu korišćenja - restoransku baštu;
- formiranje amfiteatra na lokaciji koji prati sočivastu konfiguraciju lokacije i omogućava formiranje scene za objekat nekadašnje stanice u smislu mirne zone za posetioce, korisnike staze i šinocikla koji je smešten u centralnoj zoni stanice.
Projektno rešenje železničke stanice Sremska Кamenicа (Foto: Print screen / Urbanistički projekat / AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Glavni objekat železničke stanice
Objekat železničke stanice se zadržava u gabaritima i volumenu postojećeg objekta. Vrši se njegova prenamena u funkcionalnom smislu i formira se restoranski prostor na poziciji nekadašnje stanice sa pratećim sadržajima.
U okviru rekonstrukcije objekta predviđeno je formiranje restoranskog prostora u okviru prizemne etaže i formiranje galerije na poziciji postojećeg tavanskog prostora međusobno objedinjenih u jedinstveni prostorni volumen formiranjem galerija, uvođenjem centralnog stepeništa uz odvajanje funkcija neophodnih za funkcionisanje restorana i kuhinjskog bloka.
Formirane su zasebne celine - korisni restoranski prostor, odvojeni ulaz za osoblje restorana sa pratećim toaletom za osoblje, garderobni deo i kuhinjski blok sa dnevnom ostavom. Galerija je rezervisana za otvoreni mansardni restoranski deo.
U okviru novoformiranih platoa oko objekta formira se scena na otvorenom, pogodna za projekcije, prezentacije, kulturna događanja dok se sa pristupne strane objekta u zoni ka glavnoj ulici i sadašnjem pružnom prelazu, formira bašta restorana.
Na ulasku u samu lokaciju stanice iz pravca postojećeg pružnog prelaza formira se i parking prostor koji je odvojen od lokacije tamponom zelenila. Pristupni put samom restoranu i pratećim sadržajima takođe je odvojen od kolskog pristupa okolnim objektima koji koriste istu pristupnu saobraćajnicu.
Kompletna zona odvojena je od susednih funkcionalnih celina – pretežno stanovanja, tamponom zelenila i formira veliki gradski park drugačije namene i intenziteta korišćenja.
Železnička stanica Ledinci
Železnička stanica Ledinci nalazi se u središnjem delu trase pruge Petrovaradin - Beočin u uskom pojasu između glavnog puta koji povezuje Petrovaradin i Beočin sa jedne strane i proizvodnog pogona za obradu kamena sa druge.
Koncept formiranja novog prostora i rekonstruisane celine obuhvata:
- rekonstrukcija staničnog objekta i promena funkcije;
- izgradnju novog objekta prodavnice sa servisom na stanici Ledinci;
- formiranje ambijenta u funkciji "nove stanice" za bicikliste, pešake i rekreativce kroz formiranje novog centralnog dešavanja;
- formiranje nove saobraćajnice i veze sa glavnim putem;
- formiranje ambijentalnih celina za odmor / izlete / rekreaciju.
Projektno rešenje železničke stanice Ledinci (Foto: Print screen / Urbanistički projekat / AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Glavni objekat železničke stanice Ledinci
Rekonstrukcija glavnog staničnog objekta u Ledincima podrazumeva rušenje postojećeg unutrašnjeg rasporeda prostorija i formiranje novog u funkciji kafea.
Servis/prodavnica bicikala
U okviru stanice Ledinci planira se izgradnja novog objekta koji bi bio u funkciji servisa i prodavnice bicikala, a na mestu starog magacinskog prostora.
Železnička stanica Beočin
Železnička stanica Beočin nalazi se u krajnjem delu trase na oko 17km pruge Petrovaradin - Beočin. Specifičnost njene pozicije je u tome da je ona najveća, da se u njenom nastavku, direktno, nalazi fabrika cementa Beočin kao i da se razvija u okviru relativno gusto naseljene gradske zone.
Rekonstrukcija objekta železničke stanice Beočin podrazumeva nenarušavanje statičke stabilnosti objekta i čuvanje autentičnih elemenata na kompletnom originalnom objektu iz 1892. godine. U skladu sa novom funkcijom objekta, aneks, dograđen 50-tih godina 20. veka ruši se i na njegovom mestu se formira novi aneks drugačije materijalizacije koji u potpunosti prati funkcionalnost objekta kroz novu, predloženu funkciju Muzeja trase.
Koncept formiranja novog prostora i rekonstruisane celine u Beočinu obuhvata:
- rekonstrukciju staničnog objekta i promenu funkcije;
- rekonstrukciju i prenamenu prostora velikog džak magacina na stanici Beočin u multifunkcionalni objekat;
- formiranje urbanog ambijenta – amfiteatra sa pratećim sadržajima/info zonom.
Glavni objekat železničke stanice Beočin
Rekonstrukcija glavnog staničnog objekta u Beočinu podrazumeva rušenje postojećeg unutrašnjeg rasporeda prostorija i formiranje novog u funkciji muzeja na lokaciji. Deo objekta nastao tokom 50-tih godina dvadesetog veka, takođe se ruši i gradi se novi aneks koji je u funkciji muzeja.
U okviru prvobitne stanične zgrade formira se novi lift koji povezuje podrumske prostorije sa prostorima za izlaganje na prvoj etaži.
Projektno rešenje železničke stanice Beočin sa multifunkcionalnim objektom (Foto: Print screen / Urbanistički projekat / AG-UNS arhitektonsko građevinski institut Novi Sad)
Multifunkcionalni objekat (džak magacin)
Rekonstrukcija starog robnog magacina (džak magacina) podrazumeva rekonstrukciju i adaptaciju prostora nekadašnjeg robnog magacina u multifunkcionalni objekat u okviru koga se razvijaju sledeće funkcije:
- restoran u funkcionalnoj šemi po principima, prodajni prostori sportske opreme, hotel/motel, kafe, kulturni centar, pripadajući platoi ispred objekta ka zelenoj stazi i bočno od objekta.
Gаrni hotel formira se u severoistočnom delu objekta kapaciteta pet apartmana sa pripadajućom ulaznom partijom i delom za sedenje. Plato apartmana formiran je ka centralnom trgu-centru dešavanja.
Prodajna zona formira se u okviru centralnog dela objekta na južnoj fasadi objekta i sastoji se od predprostora, pulta i prodajnog dela kao i zasebnim mokrim čvorovima. Ceo prostor podeljen je centralnim koridorom koji ga povezuje sa ostalim delovima objekta i dostupan je i osobama sa posebnim potrebama.
Kafe se nalazi na poziciji ispred kulturnog centra i u okviru je holskog prostora.
Imajući u vidu strukturu naselja Beočin, njegovu povezanost sa Novim Sadom kao i potrebu za formiranjem sadržaja drugačije namene od komercijalne u okviru Idejnog rešenja zelene staze formiran je kulturni centar. Kulturni centar može da funkcioniše u potpunosti kao nezavisna funkcija od ostatka multifunkcionalnog objekta.
U okviru kulturnog centra formira se glavna polivalentna sala sa prostorima za tehniku i zaposlene. Salu je moguće koristiti u različitim režimima korišćenja. U kulturni centar je moguć ulaz sa istočne strane - zabatni deo fasade sa platoa, koji se formira ispred kulturnog centra ili direktno iz objekta - sa zajedničkog platoa.
Železnička pruga na trasi od Petrovaradina do Beočina
Železnička pruga na trasi od Petrovaradina do Beočina bila je u funkciji od 1908. do 2007. godine. Do 1965. godine na pruzi je obavljan putnički i teretni saobraćaj, a od te godine pruga je korišćena samo za prevoz robe. Saobraćaj je obustavljen 2007. godine zbog dotrajalosti pojedini.
Duž postojeće trase pruge nalaze se četiri kompleksa koja su služila kao stanične tačke odnosno železničke stanice robnog i putničkog saobraćaja.
To su:
-Železnička stanica Petrovaradin;
-Železnička stanica Sremska Kamenica;
-Železnička stanica Ledinci i
-Železnička stanica Beočin.
Stanica u Petrovaradinu je aktivna i nalazi se u sklopu međunarodne pruge Beograd - Novi Sad - Subotica - Budimpešta, a ostale tri stanice nisu u funkciji.
Trasa je danas u dosta zapuštenom stanju, na većem delu pragovi i koloseci su uklonjeni, a na pojedinim delovima su ti elementi grupisani "na gomilu". Prostor je većim delom trase obrastao samoniklim zelenilom, a u pojedinim delovima je usled toga i pešački neprohodan. Objekti duž trase su većinom očuvani ali isto u zapuštenom i neodržavanom stanju.
A.K
Izvor:
www.ekapija.com/news/4019499/zeleznicka-...6NbOooqAW8YX9VsLYbtk.