Kako napreduje gradnja javnih garaža u Novom Sadu
Obe garaže biće podzemnog tipa i doneće ukupno 434 parking-mesta koja umnogome nedostaju u gradu
Novi Sad –
Jedna od dve velike javne garaže, koja se gradi kod Banovine u centru Novog Sada, dobila je svoje prve obrise, dok druga, započeta prošlog maja uz Tanurdžićevu palatu u Ulici Modene, zasad još liči samo na duboku jamu. Obe garaže biće podzemnog tipa i doneće ukupno 434 parking-mesta koja umnogome nedostaju u gradu. Kada svi poslovi oko garaža budu završeni, to će promeniti i izgled okoline. Promene su kod Banovine već vidljive i izazvale su šok u javnosti zbog delova garaže koji štrče uvis i menjaju arhitektonsku vizuru tog spomenika kulture koji je pod zaštitom. Društvo arhitekata Novog Sada ističe da u okolini Banovinskog kompleksa nije bila dozvoljena nikakva izgradnja, a da su sada kao najveća kazna za ovaj prostor počele da izviru ogromne betonske nadstrešnice.
Šta je motiv i opravdanje, zapitali su javno, za stvaranje ovako robusnih i neadekvatnih objekata u tom prostoru. Da li je projektant slučajno ili namerno, kako kažu, podigao značaj objektu podzemne garaže u odnosu na spomenike kulture izgrađene pre više od 80 godina. Kako god, sada te nove betonske nadstrešnice, koje imaju visinu prosečnog prizemnog objekta, u potpunosti remete i zaklanjaju vizuru prema objektu Banovine i stvaraju neki novi ambijent koji uopšte nije trebalo stvarati, smatraju u strukovnom udruženju.
Garaže se podižu kroz javno-privatno partnerstvo grada Novog Sada i bečko-novosadskog preduzeća. Skoro sve oko tog posla, od projektovanja, preko izgradnje, do ubiranja prihoda od parkiranja, leži na firmi „Javne garaže”, osnovanoj u Novom Sadu na adresi na kojoj je i njen suvlasnik „Inobačka”. Ovde za „Politiku” otkrivaju kako napreduju radovi na garažama i tvrde da kolski ulazi/izlazi ne remete vizuru kod Banovine jer, kako kažu, nisu velikog gabarita.
Radovi na garaži „Banovina”, prema tim informacijama, privode se kraju, završavaju se kolski izlazi i ulazi i iscrtavaju parking-mesta. Nakon toga, grad Novi Sad pristupiće parternom uređenju i javna garaža biće u funkciji do kraja godine.
„Postojaće jedan kolski ulaz i izlaz u garažu i tri pešačka. Oni su urađeni u skladu sa parternim uređenjem koje izvodi grad Novi Sad i ne remete vizuru nijednog objekta u blizini budući da nadzemni kolski ulaz i izlaz nisu velikog gabarita, pod nagibom su i njihova visina ne prelazi tri metra. Kolski izlaz i ulaz će biti u okvirnog parternog uređenja ozelenjeni, planirana je zelena površina”, navode.
Na garaži „Modena” neće biti nadzemnih kolskih ulaza i izlaza, a parterno uređenje takođe treba da uradi grad. Ovaj objekat je u fazi izrade temelja i planirano je da bude u upotrebi na proleće 2024.
U „Inobačkoj” su naveli da su zbog visokog nivoa podzemnih voda u Novom Sadu, oba projekta vrlo kompleksna za iskop temeljnih jama i zaštitu iskopa. Celom poslu su prethodili, napominju, detaljni geomehanički elaborat i elaborat spuštanja nivoa podzemnih voda, koji su dali smernice za izvođenje temeljne jame.
Temeljna jama na garaži „Banovina” sa dve podzemna nivoa išla je do 11 metara dubine, a njena zaštita je izvedena „zavesom od šipova”. Još kompleksniji radovi, kako kažu, izvedeni su na garaži „Modena”, koja treba da ima tri etaže. Iskopu je prethodilo izmeštanje instalacija i infrastrukture, a najzahtevnije je bilo izmestiti magistralni toplovod, što je bio posao pri gradskim JKP.
Zaštita iskopa temeljne jame za „Modenu” rađena je armirano betonskim dijafragmama dužine oko 30 metara, a dubina jame od 17 metara, kako smo čuli, rekordna je u Novom Sadu. S obzirom na blizinu Tanurdžićeve palate, katedrale i ostalih objekata pod zaštitom, bilo je neophodno sprovesti opsežne mere zaštite iskopa sistemom čeličnih razupora u dva nivoa. Mnogi od ovih poduhvata, napominju izvođači radova, izvedeni su prvi put u gradu.
S obzirom na dosadašnje iskustvo oko sleganja tla i pukotina koje su se tokom gradnje garaže „Banovina” pojavile na jednoj od zgrada iz Banovinskog kompleksa, posle čega je o trošku ovog izvođača šteta sanirana, pitali smo ima li novih problema na gradilištu.
„Tokom izgradnje javne garaže u Ulici Modene, vidljivo je ulegnuće trotoara, međutim ono nije iznenađenje s obzirom na blizinu aktivnog gradilišta. Koncesionar je dužan, po ugovoru o koncesiji, da sve nakon okončanja radova vrati u prvobitno stanje, da izniveliše tlo, nakon čega će grad Novi Sad, uraditi novo parterno uređenje tog dela centra, kao poseban i nezavisan projekat u odnosu na koncesiju”, naveli su u novosadskoj kompaniji-koncesionaru.
Pre otpočinjanja radova za garažu „Modena”, koncesionar je angažovao sudskog veštaka koji je pristupio, kako objašnjavaju, svakom od stanova i sačinio pisani zapisnik i fotografisao stanje svakog stana, poslovnog prostora i zajedničkih prostorija. Svaka šteta koja bude prijavljena i za koju bude utvrđeno da je nastala prilikom izgradnje, kako se dodaje, biće sanirana o trošku izvođača radova.
„Na poslednjoj sednici Skupštine stanara u Ulici Modene, od 70 stanova, tri stanara su iznela primedbu za sitna, estetska oštećenja u svojim stanovima, kao što su otpadanje kreča ili pukotine na diletacijama na malteru. Ono što je važno jeste da oštećenja koja utiču na stabilnost objekta nema, te nema apsolutno nikakve ugroženosti stanara niti imovine stanara. U svakom slučaju će se sva prijavljena oštećenja uporediti nakon završetka radova sa nalazom i fotografijama sudskog veštaka sačinjenog pre početka radova i svaka utvrđena šteta biće sanirana o trošku izvođača radova”, ističu.
„Banovina” će imati 167, a „Modena” 267 parking-mesta, a cena parkiranja još nije ugovorena.
www.politika.rs/sr/clanak/553014/Kako-na...-garaza-u-Novom-Sadu