Zanimljiv tekst, odvozace vas
По свему у рангу Пеште и Беча
Због брзине којом последњих деценија Нови Сад мења своје лице, све је теже сетити се карактеристичних кућа у неким квартовима, појединих улица и читавих делова града, а као немогућа мисија изгледа покушај замислити га, на пример, у првој половини прошлог века. Старе разгледнице и фотографије могу бити од користи за дочаравање представе о томе како је урбанистички изгледао у то доба, али какав је дух владао у Новом Саду у то време, више је готово немогуће сазнати. Ипак, нађе се понеко, ко из сопственог искуства, а донекле и из прича старијих, може да посведочи о оном што се да наслутити и на основу избледелих фотографија. А то је да је Нови Сад између два светска рата имао посебан шарм, госпоштину достојну поштовања.
– Нови Сад није био демографско - досељеничка база неуспелих социјалних, политичких и осталих револуција на овом терену, и у то време имао је 40.000 становника, малтене смо се сви познавали – каже нам познати новосадски архитекта Мирослав Крстоношић. – Постојао је у њему један мултинационални, грађански дух, који бих желео да и данас буде. Тачно се знало где се ко састаје, имали смо сталеж и издељене угоститељске услуге, најлепшу посластичарницу на Балкану – Дорнштетер (данашња Атина), која је сада стилски обогаљена. У то време сви напредни кадрови у посластичарству између Пеште и Атине школовали су се у Новом Саду. Шетња улицама текла је по неком устаљеном, неписаном правилу. Знало ко се којим улицама креће, ко иде булеваром, ко Алмашком, а ко Темеринском улицом. Свако годишње доба је имало свој шарм, угоститељско-забавни и театрални. Тачно се знало и где се шта кува и нисмо се стидели својих јеловника, јер су четири кухиње биле доминантне. Знало се која су зимска, која летња јела, а која, пак, национална.
По Крстоношићевим речима, у то доба Нови Сад је имао Градску плинару, трамвај којим је био ужитак превозити се, Индустрију свиле, лепо пристаниште и приобалну службу. Бечка лађа, каже он, није морала да добије дозволу из Београда да пристине, могла је то да учини кад је хтела. Ту су и Штранд, Електрична централа, Јодна бања, "Војводина", фудбалски, ателтски, тениски, кошаркашки, клизачки, рукометни клуб, расадници спорта у Новом Саду, и напослетку, по његовом мишљењу, најинтереснатнији и најлепши театар – старо здање Српског народног позоришта, које је изгорело 1928. године.
– Превазишли смо у то доба европски просек по броју радњи - више од 80 модних радњи било је на 40.000 становика – прича Крстоношић. – Квалитет и модели нису заостајали за европским, напротив, велетрговци из Беча и Пеште слали су, зарад експанзије на ова подручја, у Нови Сад јефтиније робу, тако да никакаве потребе нисте имали да идете у те европске центре да нешто купите. Све што је било у Бечу и Пешти, бивало је и у Новом Саду. Да не говорим о специјализованим трговинама – кројачких, текстилних, до ташнарских радњи. Ту је била и у оно доба специјализована пијаца: Рибља, па Темеринска. Нови Сад је имао и најбоље тамбураше, певаче и фијакеристе, који те одведу кући, и ако треба, можеш сутра да платиш, а "Краљица Марија" је био елитни хотел у који су даме могле и без пратње да уђу.
Мало се зна, наглашава наш саговорник, да је први авион у Краљевини Југославији направљен управо у Новом Саду између 1928. и 1932. године. У то доба Нови Сад је имао и највећи војни аеродром "Југовићево", који је тек пред 1941. добио дозволу за слетање цивилних авиона.
– У оно време воз је од Новог Сада до Београда ишао за 45 минута, и то с чистим вагонима, вагон-рестораном и са опраним стаклима и седиштима – предочава нам крстоношић за данашње прилике готово невероватан податак. – Био је развијен и речни саобраћај, којим су се снабдевале пијаце. Имали смо све осим факултета, за којим смо жудели. Али о школству, средњем и основном на више језика, и квалификацијама професора, да не говорим. По настави и кадру, сасвим слободно могу да кажем, били смо егал са свим околним државама.
Враћајући се полако у будућност, која обично није тако идилична као прошлост, архитекта Крстоношић каже да је Нови Сад с годишњим приливом од око 3.500 људи демографски изгубио слику и да је постао насеобина са сателитским додацима. Остао је без физиономије и мириса једног слатког града на Дунаву.
www.dnevnik.rs/node/45639