Gradi se novi Novi Sad
Novi Sad će narednih godina, ukoliko bude dovoljno sredstava, dobiti nove bulevare, obilaznicu, a novi Žeželjev most neće biti jedini koji će se pojaviti u gradu. Ono što nam sledi u narednim mesecima i što je i naizvesnije, gledajuči planove grada, jeste završetak Bulevara Evrope, koji će se probiti od Rumenačke, preko Kanala DTD do autoputa. U toku su tenderi i nakon toga slede radovi. Očekuje se da ovi radovi, koji podrazumevaju gradnju i novog mosta preko kanala DTD u dužini od 386 metara, kao i nadvožnjaka preko pruge od 450 metara, ako nebude kašnjenja, budu gotovi u drugoj polovini 2014. godine.
Sa završetkom ovih radova, građevinska operativa će se u značajnoj meri premestiti na Novo naselje i Satelit. Prema planovima grada, tokom naredne godine bi trebalo da se izvede probijanje ulice Bate Brkića u dužini od 400 metara u delu od Bulevara Jovana Dučića do Futoškog puta. Na ove radove se čeka već decenijama, a grad upravo rešava pitanje otkupa parcela i raseljavanja stanovnika. U planovima ZIG-a i grada za 2014. je i nastavak radova na gradnji kanalizacione mreže, pa će se raditi u Stepanovićevu, Rumenci i Kovilju. Takođe, u narednim mesecima kreće i sanacija Sentandrejskog mosta, pri čemu će se sagraditi i kružna raskrsnica na uglu Sentandrejskog puta i Primorske ulice.
Novi Sad će takođe pored nastavka fi nansiranja gradnje Žeželjevog mosta, početi i sa radovima na uređenju pristupnih saobraćajnica ovom mostu. Ovo su projekti koji su i najbliži realizaciji, a kako se navodi u pratećim aktima uz budžet grada za ovu godinu, investicije u 2014. godini bi mogle da budu, Marina na Kameničkoj adi (12 mil. dinara), raskrsnica Bulevara Oslobođenja, Jevrejske i Futoške (25 mil. dinara), blok pravosudnih organa (87 mil. dinara), obilaznica oko Sremske Kamenice- druga deonica sa petljom na M-21 (180 mil. dinara). Planira se i dalje ulaganje u gradnju poslovnog objekta-prostora za proizvodno-uslužno zanatstvo na Rimskim šančevima i procenjeno je da je za to potrebno još
oko 180.000.000 dinara. U planu je i gradnja biciklističko-pešačkog mosta preko Dunavca. Za ovu inevsticiju za sada je potrebno 106.000.000 dinara.
Takođe, može se očekivati i konačna gradnja obilaznice oko Petrovaradina, koja bi povezala Mišeluk tj. put Novi Sad-Ruma sa Žeželjevim ostom, tj. mostom koji se planira na prostoru između Petrovaradinske ade i Ratnog ostrva. Ova obilaznica bi bila duga 6,5 kilometara i imala bi dva nadvožnjaka, pri čemu je vrednost radova procenjena na 35 miliona evra. Da je realizacija ovih radova moguća u narednim godinama, govori i nedavno potpisivanje memoranduma o saradnji Grada Novog Sada i kineske provincije Šandong, pošto su oni pokazali spremnost da kreditiraju gradnju.
U planovima gradu je i gradnja nove zgrade Hitne pomoći koja bi se gradila na prostoru na uglu Somborskog bulevara i Novosadskog puta (prekoputa GSP-a). Izgadnjom zgrade Hitna pomoć će konačno dobiti prostor za svoj smeštaj. Ovaj prostor je inače planirani za smeštaj novog Vatrogasnog doma, pa postoji mogučnost da se obezbedi prostor i za vatrogasce. Za sada nisu poznati detalji ove investicije, sem što su iz Gradske kuće najavili radove za 2014. godine. Među inevsticijama koje se planiraju u narednom periodu je i konačan početak izgradnje veletržnice, međutim za sada nema čvrste potvrde da će to i desiti. Pomenimo da se u planovima kao buduće investicije navodi rekonstrukcija Pozorišta mladih vredna oko 100 miliona dinara.
U projekte koje smo spomenuli nisu ubrojani mnogobrojni manji radovi u raznim delovima grada koji podrazumevaju gradnju preko potrebnekomunalne infrastrukture. Mada oni često po vrednosti nisu veliki kao neki most ili obilaznica i te kako su značajni za stanovnike, jer će mnogima time biti rešeno pitanje vode, kanalizacije, struje i slično. Ovo su sve gradske investicije, a od privatnih će zavisiti neki drugi projekti. Ono što Grad mora, zajedno sa Republikom i Pokrajinom jeste to da obezbedi povoljne uslove za investicije, kao i slobodne prostore. Tako, trenutno u ponudi ima nekoliko parcela u svim industrijskim zonama za proizvodne pogone, ali i hotele i druge sadržaje. Grad sve to nudi i samo još od same zainteresovanosti investitora zavisi kada će se nešto od toga i realizovati. Za ove projekte potrebne su desetine miliona evra i za sada nije sigurno šta će sve biti realizovano, jer ima raznih faktora koji mogu dovesti do odlaganja nekih projekata, ali izvesno je da će, ukoliko sve bude dobro kordinisano, grad značajno promeniti svoj izgled.
Inače, većina problema koji su obuhvaćeni investicionim planovima Novog Sada i Zavoda za izgradnju grada nisu od juče, već se godinama priča i o njima i o mogućnostima rešenja i realizacije, za koju u prethodnom periodu nije bilo ili volje ili novaca, a najčešće i jednog i drugoga. Zato neki od ovih projekata nemaju revolcuionarni karakter u smislu poboljšanja urbanističke slike grada, ali su bitni jer grad konačno dovode u 21. vek, koliko god to aspurdno moglo da zvuči.
Žarko Bogosavljević