Сивило на Детелинари и Подбари
Уобичајено правило у развијеним земљама, које себи то могу да приуште, јесте да од укупне површине града, 20 одсто буду зелене. Тренутно у Новом Саду таквих површина има око 17 одсто.
Како кажу у „Урбанизму”, циљ је да се новим генералним планом уређења града та цифра повећа. Ипак, у одређеним деловима града где су планирани паркови или мање зелене површине, нажалост, то још није реализовано. Како каже директор „Урбанизма” Александар Јевтић, део проблема лежи у томе што Град у свом буџету не планира средства за куповину земљишта за јавне намене.
- Имамо велики број објеката који су планирани за основне или средње школе, предшколске установе, између којих би се налазило зеленило. У питању су или постојећи комплекси, које треба проширити или су планиране изградње школа што није чињено око 40 година, а на том простору налазе стамбене куће - наводи Јевтић.
Као пример издвојио је јужни део Детелинаре, од Улице Хаџи Рувимове до Бранка Бајића, где је планиран зелени део у унутрашњости блокова зграда. Ипак, током јавног увида у план, житељи су навели да уместо зеленила желе да повећају спратност. Кад је то учињено, они који су купили станове на тој локацији жалили су се на мањак зеленила.
Јевтић наводи да је цео простор између улица Илије Бирчанина, Стевана Мокрањца, Хаџи Рувимове и Корнелија Станковића намењен изградњи објеката јавне намене и зеленила, али да Град још није кренуо са експроприацијом објеката и припремом земљишта.
-Град може да интервенише у погледу јавних површина, да опредељује одређене зоне у саобраћајнице, оставља места за зеленило, на пример, изгради три паркинга, па једну зелену површину. Нико не брани ни становницима Детелинаре да у оквиру својих парцела посаде дрво и воде рачуна о свом дворишту - каже директор „Урбанизма”.
- Највише зеленила има у оним деловим града који су грађени шездесетих и седамдесетих година, кад је град јефтино откупљивао земљиште, постављао објекте и између њих подизао зеленило - прича Јевтић и додаје да се доста тога променило, а нарочито захтеви у погледу прстора за гаражирање и паркирање. -
Нови Сад је од 1969. године па до пре неке три године увећао број аутомобила чак 20 пута. Тај проблем неће нестати, јер не постоји град у свету који има 400.000 становника, а нема проблем са паркинг местима.
А. Јеретић