miki_NS napisao/la:
Čini mi se da bi (uz malo dobre volje i uređenje nekoliko stajališta) pruga ka Futogu već sada mogla da posluži kao dobra alternativa za autobus pogotovo za severni deo Veternika.
Pruga prolazi u blizini novih zgrada u Veterniku, pored Doma zdravlja i pored blokova kuća na severu.
Crvenim sam označio stajališta koja bi bila verovatno pogodna za korišćenje, plavim ona koja bi u budućnosti možda bila zgodna (ali su možda preblizu crvenim stajalištima).(slika 1)
Zanimljivo da bi se sa nešto više od 2 km pruge, železnica mogla dovesti skoro u središte Futoga i to skoro bez rušenja - uštinule bi se parcele severno od Poljoprivredne škole i moglo bi se doći jednokolečnom prugom sa čeonim stajalištem do same glavne ulice (slika 2).
Ja sam pomalo skeptičan prema ovakvoj liniji iz dva razloga:
1. linija prolazi periferijom Futog i Veternika, što znači da nema veliko gravitaciono područje kao autobusi koji prolazi sredinom ovih naselja;
2. linija prolazi periferijom Novog Sada i završava na železničkoj stanici, ne prolazeći blizu šireg centra grada, mnogih srednjih škola, kliničkog centra itd., kao autobusi.
Vozovi ne bi mogli da imaju interval kao autobusi (linije 51-56 do Veternika zajedno imaju interval polazaka 5-10 minuta u špicu i 10-20 min van špica) zbog jednokolosečne pruge i malog potencijalnog broja putnika. Dakle, neko čeka voz pola sata da bi došao do železničke stanice, odakle opet mora da preseda do odredišta. Za tih pola sata prošlo je već 5-6 autobusa ka gradu. Naravno da postoji određeni broj ljudi čije je odredište u blizini železničke stanice, ali njihov broj je mnogo manji od onih koji bi do odredišta morali da presedaju (dovoljno je pogledati prazne autobuse na linijama 52-56 na Bulevaru i broj ljudi koji uđu/izađu kod Futoške pijace).
Na ovoj pruzi pre svega vidim vozove ka Odžacima i usputnim mestima, a u budućnosti i vozove do Bačke Palanke. Do Odžaka se sada putuje oko sat vremena, a sređivanjem pruge bi moglo i brže, što bi bilo prihvatljivo za svakodnevno putovanje u Novi Sad na posao ili u školu. Do Bačke Palanke postoji pruga koja se ne koristi, ali njena trasa je duža od trase državnog puta br. 12, a i zaobilazi Begeč, Gložan i Čelarevo. Zato bi najbolje bilo izgraditi novi trasu pruge od Futoga do Bačke Palanke. Ove međumesne vozove bi mogli da koriste i građani Futoga i Veternika kojima je pruga blizu kuće.
Pravo rešenje za potez Novi Sad-Veternik-Futog je laki šinski sistem (tramvaj) Futoškim putem i dalje ka Veterniku i Futogu. Najbolje bi bilo smestiti šine u sredinu, a kolovozne trake pomeriti ka kućama. Prostora uglavnom ima, samo bi takav zahvat bio skup jer bi podrazumevao rekonstrukciju čitave trase. Ali uglavnom nema jeftinih i dobrih rešenja.
kasko napisao/la:
Bilo bi interesantno naci staru trasu somborske pruge i videti kako su urbanisti upropastili buducnsot zeleznice, tramvaja, nadzemnog metroa nazovete ga kako zelite u Novom Sadu.
Budućnost bilo kakvog brzog šinskog sistema uništena je pomeranjem pruge 2,5 km na sever, praktično na periferiju grada, ili barem na periferiju gušće naseljenog dela Novog Sada. Zamišljam kako neko sa Naselja stiže za 6-7 minuta do kampusa umesto za 20 min pretrpanom devetkom. Ili kako neko iz Inđije i Vrbasa stiže u skoro sam centar grada umesto da na sadašnjoj železničkoj stanici preseda na četvorku i sedmicu, koje se probijaju kroz gužvu do odredišta. Shvatam ja da se ljudi groze železnice u blizini svojih zgada, da misle kako pruga deli grad na dva dela (a bulevari kao ne dele?), ali zato sada čekamo na semaforima i po 5 minuta kako bismo skreuli levo, nemamo gde da se parkiramo, putujemo u pretrpanim autobusima itd.