Nisam siguran da li je ovo pogodan sadrzaj za ovu temu, ili mu je pre mesto u jenoj od putopisnih. Izvinjavam se ako nije.
Preksinoc sam na biciklu zatekao poruku sa slike ispod:
Evo i situacije na jednom od parkinga na kampusu:
Ranije nisu to radili, a ne secam se ni da smo dobili neko zvanicno obavestenje o mogucnosti otudjivanja bicikala koji su dugo parkirani na istom mestu, ali moram priznati da su me prijatno iznenadili. Zaista, na nekoliko mesta je vec godinama bilo moguce videti zakljucan isti bicikl, vidno napusten od strane vlasnika. Ovako je bar verovatnije da bicikli budu u upotrebi.
Inace, podrska Univerziteta biciklizmu je sjajna. Na kampusu postoji servis cije su usluge besplatne za sve studente i zaposlene. Jedino sto naplacuju su zamenski delovi, ali se zaista trude da izbegnu zamenu kada god je to moguce, ponovo u cilju suzbijanja nepotrebnog razbacivanja resursima. U servisu takodje imaju i prodaju bicikala, gde je verovatno najinteresantnija mogucnost kupovine polovnog bicikla u voznom stanju po ceni od 150 franaka (do skoro je bilo 100; cena piva u gradu je 8-10 u proseku, sto znaci da bi kod nas ekvivalent bio oko 3-4000 dinara), pri cemu u trenutku vracanja bicikla ma kad to bilo (najcesce po zavrsetku studija) kupac dobija odredjenu sumu nazad (kada je cena bila 100, vracali su 50).
Takodje, svi studenti i zaposleni imaju pristup mrezi javnih bicikala koja pored Lozane sa okolinom pokriva i mnoge druge gradove u zemlji (
www.publibike.ch/en/publibike/). Bicikle je moguce otkljucati pomocu studentske kartice (a iste imaju i zaposleni), slicne nasim karticama za menzu. Prvi sat svake voznje je besplatan, sto se prakticno svodi na neogranicenu besplatnu voznju, jer je isti bicikl moguce zakljucati na stanici a potom ga ponovo otkljucati i nastaviti voznju. Ogranicenje je tu tek da bi izbegli da neko ostavlja bicikl ispred svoje zgrade i koristi ga kao licni. Koliko mi je poznato, ovakvu mogucnost imaju i studenti drugih univerziteta gde ova mreza posluje (za Univerzitet u Lozani, Univerzitet u Bernu i ETH u Cirihu znam sigurno).
Najzad, jednom godisnje organizuju i timsko takmicenje u broju kilometara predjenih biciklom, radi dolaska na kampus (odlaska kuci sa kampusa):
www.epfl.ch/campus/mobility/bike/bike-to-work/
Mislim da slicne stvari ne bi bile prevelik finansijski izdatak ni za nas Univerzitet, a mogle bi da doprinesu kvalitetu zivota studenata i osoblja ali i opstem stanju biciklizma u gradu: novosadski univerzitet ima preko 50000 studenata i zaposlenih, ako se ne varam, sto znaci da je otprilike svaki sedmi stanovnik grada u nekoj vezi sa Univerzitetom---taj broj ljudi bi svasta mogao da promeni. Verujem da bi neko ko ranije nije vozio bicikl, osim mozda kao dete, nakon 4 godine studija provedenih sa biciklom kao glavnim prevoznim sredstvom tesko nakon zavrsetka studija prestao da bude biciklista. Popularizacijom biciklizma, cak bi i sam Univerzitet imao direktne koristi. Smanjile bi se vecite guzve na parkinzima na kampusu, zagusenje iza Pravnog prouzrokovano taksi vozilima, izdajanja za zdravstvenu negu bi opala... Najzad, mislim da bi se mnogi studenti, uz odgovarajucu institucionalnu podrsku u prvim koracima, odlucili za tako nesto, jer je za 4 godine placanja mesecne karte za gradski prevoz potrebno izdvojiti ne bas malih 36000 dinara, a bicikl je s druge strane ipak malo lagodnija i vremenski daleko isplativija opcija od pesacenja.