Čini mi se da nam je ova tema neophodna, da bismo mogli da pratimo na koji način se planira i realizuje proširivanje gradskih naselja, industrije, infrastrukture...
Znači tema nije samo o urbanističkom planiranju, nego i o onome što to planiranje prati.
Za početak evo jednog ilustrativnog članka iz 2010.
Moraćemo da pričamo koliko o obećanjima toliko i o realnim projekcijama.
Gradnja novog prelaza Dunava na stubovima nekadašnjeg "Franca Jozefa" biće započeta tek po završetku Žeželjevog mosta ako se gradski čelnici budu držali plana razvoja saobraćajne mreže u Novom Sadu, završenog nedavno u "Urbanizmu". Tim aktom se gradnja mostova, bulevara i saobraćajnog prstena oko grada deli na petogodišnje faze do 2030.godine.
Proverili smo koliko sadašnja saobraćajna mreža odgovara potrebama stanovnika, uz anketu sa skoro 5.000 građana, brojanjem frekventnosti vozila i slično, kao i da li planovi iz još važećeg GUP-a mogu i dalje da se primenjuju. Zaključeno je da i dalje sledi povećanje od po 5.000 automobila godišnje, pri čemu ih sada ima oko 100.000, kao i da već postojeći planovi gradnje saobraćajnica uz manje izmene ostaju, pri čemu smo odredili dinamiku njihove gradnje - navodi Jevđenić.
Za ovu i 2011. godinu planira se završetak Somborskog i povezivanje Bulevara Evrope sa Rumenačkom ulicom, a u narednih pet gradnja servisnih saobraćajnica pored autoputa, probijanje Ulice Paje Radosavljevića od Temerinskog puta do puta M-7, gradnja prvog dela bulevara pored kanala DTD kod tržnog centra „BiG CEE“, završetak Žeželjevog mosta i prilaza, gradnja tunela kod Futoške pijace, produživanje ulica Cara Lazara i Hopovske, te Vojvode Stepe i povezivanje sa Veterničkom rampom, kao i gradnja kružnih raskrsnica kod „Metroa“ i u Ulici Marka Miljanova, prema Žeželjevom mostu.
- Za period od 2016. do 2020. predvideli smo probijanje Bulevara Evrope od Rumenačke do autoputa, gradnju bulevara uz kanal DTD, spajanje Bulevara Evrope i Bulevara Despota Stefana, probijanje Ulice Koste Šokice zbog spajanja Venizelosove i Bulevara Jaše Tomića, kao alternative Partizanskoj ulici, te probijanje Ulice Pavla Stamatovića ka Žeželjevom mostu, gradnju obilaznice oko Petrovaradina, uređenje Šumske, probijanje Ulice Bate Brkića preko Satelita i produžetak Jovana Dučića i spajanje sa Ulicom Dragoslava Srejovića u Veterniku - navodi Jevđenić.
Prema njegovim rečima, u ovaj petogodišnji period planirana je i gradnja mosta na stubovima nekadašnjeg „Franca Jozefa“. On objašnjava da je tako urađeno jer se ne može očekivati da se u Novom Sadu istovremeno grade dva mosta i da malo gradova ima novca da paralelno finansira dva takva kapitalna projekta.
Pripremnih radova za most na stubovima „Franca Jozefa“ nema u planovima za ovu godinu, a utihnule su i najave da će se to raditi dogodine. U Zavodu za izgradnju grada navode da nisu odustali od gradnje drugog mosta, ali da realizacija posla zavisi od više faktora.
- Mi smo ovu studiju i radili za potrebe ZIG-a, ali naš plan ne mora da se strogo poštuje jer na to utiče i finansijski faktor i gradske vlasti će o tome odlučivati. Ovo je samo predlog i nešto će možda ranije biti realizovano, a nešto kasnije. Najbolji primer za to je Bulevar Evrope - kaže Jevđenić.
U planu se za posle 2020. godine prvo predviđa gradnja mosta preko Kameničke ade i rubnog saobraćajnog prstena oko grada, a potom i most preko Petrovaradinske ade.
Garaže na 20 lokacija
Urbanisti su studijom predvideli gradnju podzemnih i nadzemnih garaža na oko 20 lokacija. U prioritete za prvih nekoliko godina su uvršteni Trg republike, Trifkovićev trg, Ulica Modene (sa Trgom slobode i Ulicom kralja Aleksandra), ugao Uspenske i Šafarikove i ugao Josifa Runjanina sa prolazom Miloša Hadžića.
Izvor:
www.blic.rs