www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/159873/C...mete-parkiranje.html
Centar Novog Sada očekuje nove garaže, zaposleni u firmama remete parkiranje
Skoro svaki drugi Novosađanin će do 2030. godine imati automobil ili drugo vozilo, ako se nastavi trend rasta motorizacije u gradu.
Ovo je jedno od predviđanja novosadskih urbanista, koji su nedavno sastavili Konceptualni okvir plana generalne regulacije parking garaža u gradu, a koji je na ranom javnom uvidu do 14. aprila. Planom je obuhvaćeno 50 parking garaža, od kojih su 30 postojeće, a za preostale postoje namere da se izgrade na različitim lokacijama u Novom Sadu.
Koncept prostornog razvoja saobraćajne infrastrukture zasniva se na stavu da za pešake, bicikliste i javni prevoz treba da se obezbede prioritetni uslovi korišćenja, a da se destimuliše prevoz putničkim automobilom - poručuju urbanisti. Njihov cilj je da se garaže prikažu i promovišu kao objekti koji doprinose životnom kvalitetu, te da se otkloni otpor stanovnika u čijem se okruženju one nalaze ili će se nalaziti. Kako dodaju, "javne garaže su jedino rešenje problema stacionarnog saobraćaja, koji se svakodnevno povećava i preti da zauzme sve javne površine u gradu".
♦Početna tačka plana je Temerinska ulica, južno do Ulice Čarnojevića, duž Filipa Višnjića i Marka Miljanova - prati ogradu Štranda i kej - skreće ka severu do Bulevara despota Stefana - skreće u Ulicu 1300 kaplara - prati osovinu ulice do Bulevara Evrope, do linije odbrambenog nasipa - prati Šumsku ulicu, Ulicu somborske rampe, Bulevar vojvode Stepe, do Subotičkog bulevara - ka jugoistoku prati Rumenački put i Rumenačku ulicu, Ulicu Kornelija Stankovića do preseka sa južnom linijom železničke pruge - potom skreće istočno do početne tačke, to jest Temerinske ulice.♦
Koji delovi grada mogu da očekuju nove garaže?
To su delovi grada koje urbanisti mapiraju kao one s najvećim nedostatkom parking garaža: centar grada, Banatić, okolina TC "Merkator", okolina Kampusa, deo Grbavice, Rotkvarija i Satelit. Najbolje stanje sa parkingom je na Telepu, Detelinari, Salajci i na Adamovićevom naselju. Stoga se u centru grada planira izgradnja šest parking garaža, u širem centru još 13, na Bulevaru oslobođenja planiraju se četiri parking garaže, na Grbavici osam, na Novom naselju i Telepu po tri, u okolini Univerziteta u Novom Sadu dve, kao i na Banatiću. Po jednu garažu imaće Liman I, Stara Detelinara, Adamovićevo naselje, okolina Železničke stanice, kao i okolina Kliničkog centra Vojvodine.
Konkretno, planovi se upravo pišu za garaže koje bi trebalo da se nađu na Somborskoj rampi, na Bulevaru Evrope, u Miloša Bajića, na Limanu kod Đačkog igrališta itd. Nove lokacije, koje još uvek nemaju plansku dokumentaciju, su Bulevar Jaše Tomića kod Hotela "Novi Sad", blok između Pariske komune i Omladinskog pokreta, Kosovska, Ulica Tone Hadžića, ugao Lukijana Mušickog i Arhimandrita Jovana Raića, ugao Hajduk Veljka i Bulevara kralja Petra I, ugao Braće Dronjak i Đorđa Krstića, kao i Satelitska pijaca.
"U zonama u kojima postoji izrazit problem parkiranja i povećana potreba za vanuličnim parkiranjem, treba planirati javne garaže većeg kapaciteta (više od 300 mesta) i nove lokacije za garaže. Prilikom planiranja parking garaža, treba dati mogućnost izgradnje komercijalnih sadržaja. Na primer: ulični lokali u okviru prizemnih etaža centralnih garaža, sport, rekreacija, obrazovanje u blokovskoj garaži i slično. Predlaže se ozelenjavanje fasada i krovova javnih garaža, naročito blokovskih, jer je tu izražen nedostatak zelenila. Parking garaže moraju biti planirane tako da ne utiču negativno na životnu sredinu i ambijentalno uklopljene u okolni prostor", zaključuju urbanisti.
Jedan od ciljeva ovog plana je i da se budućem investitoru, odnosno upravljaču parking garaža, daju osnovne informacije od značaja za gradnju. Međutim, s obzirom na to da u gradu trenutno ima oko 91.000 automobila, prioritetno je da stanari imaju gde da se parkiraju, ali i da se zaposleni u firmama odgovore od dolaska na posao kolima i to naročito na Bulevaru oslobođenja.
Parking garaže nude sigurnost da ćete uvek imati parking mesto, vozila su bezbednija od krađe, ne gubi se vreme u traženju parkinga, ne troši se puno goriva, smanjuje se buka i zagađenje, manje je saobraćajnih nezgoda i konflikata, povećava se vrednost nekretnine - sve su to prednosti garaža, kažu urbanisti. Predlaže se i postavljanje parking mesta za bicikle i motocikle.
"Stanarima se mora dati apsolutni prioritet korišćenja parkirališnih kapaciteta. Zaposleni se moraju destimulisati za korišćenje parkinga zato što ti zaposleni dugotrajno zauzimaju prostor u vreme kada je najveća potražnja za parkingom u gradu. Zato treba zaposlene animirati da ne dolaze kolima, već možda gradskim prevozom, peške ili na drugi način", poručuju urbanisti.
Građanska inicijativa: Grad opet želi da nam uništi park
Podsetimo da ovo nije prva namera Grada da u centar uvede parking - još 2015. godine planirana je garaža na zelenoj površini kod Muzeja Vojvodine, što je peticijom sprečilo oko 3.000 građana, u nameri da očuvaju parkić. Ispostavlja se, međutim, da je izgradnja samo odložena, što se vidi iz Konceptualnog okvira plana regulacije parking garaža.
"Najavljujemo da ćemo na dokument, koji se nalazi na ranom javnom uvidu, podneti primedbe i pozvati 3.000 potpisnika peticije protiv garaže da nam se pridruže. Ujedno pozivamo i ostale sugrađane da se upoznaju sa Konceptualnim okvirom plana regulacije parking garaža, i reaguju na izgradnju parking garaža u njihovom komšiluku. Iako se u mnogim gradskim dokumentima predlaže izgradnja podzemnih garaža i dalje se za 'održivo rešenje' smatra uništavanje starog jezgra grada u kome se nalaze dva značajna muzeja, Muzej Vojvodine i Muzej savremene umetnosti. Inicijativa smatra da višespratnim javnim garažama nije mesto u starom jezgru grada, koje je utvrđeno za prostornu kulturno-istorijsku celinu pod zaštitom države, već periferno od njega, bez ugrožavanja spomenika kulture, postojećih zelenih površina i kvaliteta života stanovnika", smatra inicijativa.