TurboMaximus napisao/la:
S estetske strane BIG je ništa. Spolja - šarena hala, iznutra - hala s buticima. Takva prejednostavna, linearna konfiguracija je dosadna. Utisak hladne bezličnosti je na spratu još naglašeniji onom hangarskom tavanicom. Istina, svakom enterijeru je potrebno vreme da sazri. Takođe, pešački prostori na spratu su preuski (možda i namerno) i zaista mi nije jasno odsustvo pomenutih pokretnih stepenica na jednom kraju.
Aj' da probam da pojasnim arhitekturu ovakvog mesta, onako kako je ja shvatam.
Arhitektura je gruba i jednostavna. Sam enterijer je bez puno detalja, sa namerom. Na ovakvim mestima dve vrste ljudi su najvažnije, kupci i zakupci.
Sa aspekta važnosti zakupaca, arhitektura ničime ne treba da odvlači pažnju sa butika/lokala. Upravo zato su površine jednostavne, bele, i mahom ravne (ili zakrivljene ali izvedene iz jednog poteza). To ne znači da je materijal korišćen za izvođenje jeftin. Fasadni paneli su Thyssen-ovi (kao i liftovi i pokretne stepenice), zid zavese Shuco, mehanizmi za klizna vrata Geze, pločice recimo Fiandre... glede konstrukcije i završne obrade, objekat je kvalitetniji od 95% izvedenih objekata u poslednjih 15 godina u Novom Sadu (što izgleda nije teško).
Dalje, ovde je čak i osvetljenje podređeno zakupcu. Računato je tako da hodnici i javni prostori budu slabije osvetljeni od butika i prodavnica, opet da bi se istakla roba. Prodavci (bar oni profesionalniji) sami za sebe razvijaju nauku osvetljavanja i predstavljanja robe. (New Yorker ima liniju rasvete koja se proizvodi samo za njih)
Pešački prostori na spratu deluju preusko, istina je. Osnovna ideja je u sagledavanju, tj. da kupac koji hoda po spratu ili u prizemlju, uvek može da vidi i lokale na spratu i lokale u prizemlju. I pored toga ove galerije su nešto šire od 2 metra i ne toliko uže od glavnih prolaza u SPENS-u (hodnik od Bazena prema teniskim terenima i hodnik od kadice prema velikoj pečurci).
Dalje oživljavanje prostora će odraditi uprava centra i zakupci u saradnji. Uglavnom, akcenat je na kupcima i prodavnicama (to je najšarenije i najvidljivije). Radi se o surovoj korporativnoja arhitekturi koja ima jasnu namenu. Retko su uopšte tržni centri ti koji plene nekom zanimljivom arhitekturom i to se dešava tek tamo gde moraju da se takmiče sa gomilom drugih.
TurboMaximus napisao/la:
Glavni adut, parking, me je iznenadio. Sveta nije bilo previše, a parking krcat.
Ne volim ovakva mesta, ni šoping. Suprotni ljubitelji neće imati toliko primedbi, ali mislim da će neki budući, ušminkaniji i maštovitije osmišljen objekat naterati BIG u brigu.
Ja generalno ne volim šoping pa ću se složiti sa tobom. Buduća briga će se teško desiti, jer je BIG pokupio većinu zakupaca koja operiše kod nas. Još ako ulove Inditex, teško da će se neko uopšte usuditi da gradi nešto, bad dok se ekonomska situacija kod nas ne popravi drastično.
No, od ovog centra bi mogli da nauče oni koji već posluju u Novom Sadu, kao njegova konkurencija.
Bazar - ima najbolju poziciju. Nedostatak parkinga neće moći da reši, ali koliko sam shvatio jednu stvar je već rešio a to je da Greenet ima pušački prostor, i da radi van radnog vremena centra. Što se ostalog tiče, treba im bolji marketing i dovlačenje bitnih zakupaca. Ako im ode Zara, propašće za par meseci potpuno (Gigatron im je otišao u BIG, a Sportina ima lokale i u BIG-u i u Merkatoru). Imaju vrlo pristojan enterijer ali malo prostora. Koristi im to što su tu Giardino i World Class.
Merkator - ima odličnu poziciju, i dobru arhitekturu (za razliku od npr. beogradskog). Ima svoju garažu, orijentisan je ka gradu i relativno dobro radi promocije i marketing. Njihov problem je nedostatak prostora za pušače (što ubija kafiće na spratu) i čini mi se sami zakupci. Ovo prvo može da se reši nekom rekonstrukcijom sprata, i čini mi se da bi im to bilo pametno. Beosport im je otišao u BIG, a lako može da se desi da se trend nastavi sa nekim drugim zakupcima. Ispustili su Lindex sa kojim su već imali dil u Beogradu npr.
Uglavnom, mislim da su oni najbezbedniji od svih.
Spens je sahranjen kad se otvotio Merkator. Sad kad se otvorio BIG, umreće potpuno. Oni bi najviše mogli da nauče od svih, ali to se neće desiti. Imaju najbolju poziciju, najraznovrsnije sadržaje, potencijalno najzanimljiviju arhitekturu i prostore za događaje i mogli bi biti rentabilni i bez prodavnica, ali to se neće desiti. Imaju i garažu (mogli bi ih imati i dve), prostor za proširenje sportskih i komercijalnih sadržaja, i veliku fizičku vidljivost.
Imaju 600 zaposlenih, rukovodstvo bez ideje, energetski neefikasan objekat, kome vreme ističe i sve više popravki i rekonstrukcija će biti potrebno. Započeli su bezidejnu rekonstrukciju sa lošim odabirom materijala i opreme, tj. bacili su pare.
Da li ste znali da Beogradska Arena posluje rentabilno? Arena ima jednog generalnog menadžera koji sve to vodi, Spens gomilu partijskih kadrova. Spens ima dve velike sale koje bi mogle da rade (donose pare) svaki dan, i još gomilu malih sala.
Elem, da rezimiram, BIG je dobar zato što:
- će se truditi oko svojih kupaca i zakupaca
- će dodavati sadržaje i dovoditi još novih zakupaca
- će oživeti mrtav deo grada
BIG je loš zato što:
- je relativno daleko onima koji bi se do njega prošetali (a i šetnja je dosadna)
- će umrtviti druge tržne centre