Smeštaj u hotelu - iskreno, ne znam, platila firma. Vidim na bookingu da je oko 50 EUR noćenje sa doručkom u tom Ibis Kiev City hotelu. Na dobrom je mestu, oko 300m od crkve Sv. Vladimira. Preporučujem.
Išli smo kombijem do Budimpešte, pa onda avion.
Standard je loš. Kukaju, a to i statistike pokazuju. Pre "revolucije" bilo je 8 grivnji za eur, a sada je 31 grivnja za euro. Znači, katastrofa. Sada su plate počele da rastu i "vijaju" novi kurs, ali ima da se načekaju dok dođu na staro (a i to staro nije bilo sjajno, opet gore nego ovde).
Sa druge strane, uprkos svemu, koleginica sa kojom sam pričao, ubeđivala me je kako je grad potpuno siguran, kako ona iz teretane ide sama kasno uveče peške kući i nikada nema nikakav loš osećaj. Metro radi, gradski saobraćaj radi. Čisto je.
Kafići, restorani su lepi i uredni. Sasvim "svetski", ni slučajno neke ofucane birtije. A takav je i osećaj u njima, i ponuda (slatkiši, klopa, kokteli, pića...). Mladi ljudi oko tebe bi mogli biti ljudi iz bilo kojeg evropskog grada. Frizurice, krpice, sve je u trendu.
A stariji, slučajni prolaznici na ulici... znaš kako nemaština vuče u onaj sivi, uniformisani provincijalni izgled? E, pa, oseti se i to. Nije dominantno, ali oseti se.
Ima malo i onih ćelavih krkana sa besnim kolima, koji su i nama poznati.
Opet, Kijev je veliki grad pa sam video i gospodu sa šeširima i leptir mašnama na ulici. I gospođe u raskošnim bundama. Doduše, tamo je bunda skoro pa zimska narodna nošnja.
Ima i azijata, i Tatara, Gruzina, Azera, koji deluju onako pomalo blisko-istočno. Velegrad ko velegrad, ima svega po malo.
Klopali smo u tatarskom restoranu, u gruzijskom restoranu... jeli smo boršč, naravno. Izbor je širok.
Inače, šta god pisali u novinama i na TV-u, Kijev velikom većinom priča ruski. Trude se da sve prevedu na ukrajinski, natpise, putokaze, i to su uradili, ali taksisti, ljudi na ulicama... jednostavno i dalje pričaju ruski. Doduše, da ne bude zabune, na tom ruskom o Putinu pričaju sve najgore i sa puno ponosa govore o svojoj "revoluciji"... Bar oni sa kojima sam bio u kontaktu. Meni pada na pamet Beogradski sindikat: "Ovde nemate kontrolu, to je masovna reakcija." Koliko je to bilo spontano a koliko proizvedeno, o tome bismo mogli do sutra. Ali je to bila prava masovna reakcija. Grad nije prepun ukrajinskih zastava i grbova, kao bi se ponekad iz novina moglo zaključiti. Na letovanju u Turskoj sam npr. video zastave na skoro svakoj drugoj kući, a ovde ima poneka na državnim objektima i to je to.
Grad je definitivno velik, upečatljiv, ima sjajnih delova, Ima fantastičnih murala. Prilično čist, ali ne savršeno. A opet, ima i u centru onako divlje zagrađenih terasa, pet terasa per različitih stilova, na tim sjajnim starim zgardama (nije epidemija, ali ima), ima poneki prozor zakrpljen kartonom, ponegde otpao malter, ponegde bare na ulicama, ponegde poneki grafit.... ne previše, ali ima. Ako bi hteo da napraviš zlonamernu reportažu o Kijevu u raspadu, našao bi materijala, ali bi morao malo da se potrudiš.
U gradu sam se osećao bezbedno. Komunikacija je normalna i korektna.
I ostala je želja da ponovo odem, ali ne poslovno (jer si onda ograničen sa vremenom) nego da lutam po svome.