Pozdrav forumu. Želeo bih da se oprobam i u ovoj temi. Videćemo koliko će biti uspešno i korisno.
Trenutno sam u poseti tazbini. Nalazim se u Oviedu, glavnom gradu pokrajine Asturias, u Španiji. Oviedo (barem zvanično), ima sličan broj stanovnika kao Novi Sad, iako je očigledno da i po broju ljudi na ulicama, saobraćaju i veličini grada Novi Sad prevazilazi ovaj grad makar duplo. Interesantno je to da je Oviedo nekoliko godina zajedno proglašavan za najčistiji grad u Španiji.
S obzirom da je teško jedan grad teško predstaviti u jednom postu, a ne udaviti ili biti Wikipedia generičan, fokusiraću se na železničku stanicu, kao i na njenu okolinu. Prvi razlog je to što mislim da je interesantno koncipirana, drugi zato što je u okolini tazbinskog stana, a treći i najvažniji to što mi tastov lanac omogućava kretanje u krugu od 300 metara.
Centralna železnička stanica u Oviedu (postoji još jedna) sagrađena je 1874. godine, a obnovljena je posle Španskog građanskog rata. Danas predstavlja najvažniju stanicu u pokrajini Asturias i njeno glavno čvorište. Nalazi se na kraju glavne ulice i u samom centru grada.
Iznad same pruge i perona 1999. je napravljena promenada koja se zove La Losa, koja je u potpunosti prekrila prugu i sada se na njoj nalazi drveće, igrališta, fontane, kao i ogroman hotel. Pored estetskog i funkcionalnog aspekta, ova promenada je omogućila i da se na mentalnom planu kod lokalaca prevaziđe percepcija podeljenosti grada koji postoji pre pruge (aristokratski i čist) i grada posle pruge (radnički i prljav). Cela konstrukcija se leži na 220 betonskih stubova i pokriva površinu od 38,000m².
Pored La Lose su podignute nove, "moderne", šarene zgrade, upitnog izgleda, za koje svako u Oviedu smatra da su sramota i da narušavaju izgled grada. I pored toga, cena kvadrata u ovim zgradama je jedna od najviših u gradu.
Sama železnička stanica je mala. Hol dovoljno veliki da u njega stane mali kafić, trafika, biletarnica da dva prodajna mesta i gomila mašina za prodaju katata. U samoj stanici, pored par malih bilborda nisam primetio veliki broj reklama. Više su se fokusirali da ukrase stanicu uz pomoć vintage keramičkih "postera" iz pedesetih i ranije. Na svaki peron se izlazi preko običnih ili pokretnih stepenica. Kontrola u vozovima nema jer se na peron ulazi i sa njega izlazi uz pomoć validatora karata.
Vozovi su veoma čisti, tačni u minut i brzi. Mogao bih dodati i relativno skupi. Karta iz Madrida do Ovieda (distanca od 450km) je 50/60€ u jednom pravcu. Trenutno u Španiji postoji akcija u kojoj se kupuje karta od 10€ za vozove za kratke distance. Nakon odrađenih 16 vožnji, plaćenih 10€ se vraća nazad na račun.
To bi bilo to. Hvala svima koji su pročitali do kraja i nadam se da nisam previše udavio. Ubacujem i par slika da ne mora previše da se zamišlja.
Sent from my M2101K7AG using Tapatalk