Železničko-drumski most u Novom Sadu: Komentari i fotosi sa gradilišta 2015-11-04 i -13.
Posle duže pauze evo i mojih nekoliko reči o aktuelnom stanju radova na mostu.
O stubu 3:
Publiku najviše zanima stanje radova na stubu 3, to i jeste u poslednje vreme najveći problem na gradilištu.
Ukratko, evo šta se događalo, koliko saznajem, na gradilištu:
Problem je, kao što je i ranije pisano, promena planiranog načina rada zbog neočekivanog 4,5 m visokog zida po celom obimu kesona starog mosta, udaljenog samo oko 0,8 m od talpi priboja.
Da bi se donela konačna tehnička odluka kako dalje sa radovima ispitano je stanje injektiranog tla, (videti post #646/str.44). Urađeno je 10 bušotina dužina od po oko 10 m i pregledani izvađeni uzorci u pogledu kompaktnosti, što je baza za procenu vodoproustljivosti, trenja talpi i stepena njihovog uklještenja u tlu. Rezultati su bili zadovoljavajući.
Urađeni su i dodatni proračuni cele zaštitne konstrukcije priboja. Cela problematika je svestrano razmotrena između specijalista za ovakve inženjerske probleme Izvođača i Podizvođača (Mostogradnje), varirajući razne parametre osobina tla. Za razliku od projekta čelične konstrukcije mosta gde su sve osobine materijala pod punom kontrolom i u vrlo uskim granicama pojedinačnih veličina, kod konstrukcija koje su u dodiru sa tlom stvar je dijametralno suprotna – moguća su velika rasipanja pojedinih parametara. Ceo rad je dodatno bitno iskomplikovao pomenuti zaostali zid iz 1960.
Rezultat prethodnih napora je da se radovi nastavljaju za dva dana.
Sve će biti pažljivo praćeno tokom laganog snižavanja nivoa vode unutar priboja.
Očekuje se, dakle, povoljan razvoj radova.
Ostali radovi:
Na lučnom mostu na levoj obali (219 m lučni most) zavaruju se montažni nastavci prethodno montiranih segmenata. Uslov za ubacivanje poslednjeg segmenta je da svi montažni nastavci lukova budu potpuno zavareni, (to znači pregledani ultrazvučno 100%, popravljeni gde je potrebno, ponovo pregledani i primljeni od strane nadzornih inženjera).
Ceo posao ide veoma dobrim tempom.
U toku je uveliko i montaža pešačkih staza na privremene oslonce, što takođe teče kontinualno i neometano.
Na lučnom mostu na desnoj obali (177 m lučni most) odvijaju su pripreme za spuštanje zatega za oko 150 mm u centralanoj zoni. Ova operacija je deo priprema konstrukcije za montažu kablova.
Posebne okolnosti:
Izvestan (negativan) uticaj na radove ima trenutni status Mostogradnje kao preduzeća u restruktuiranju. Ljudi Mostogradnje se junački bore da održe svoje preduzeće i aktuelne ugovore. Još uvek je Mostogradnja preduzeće, sada nažalost i jedino domaće preduzeće, koje može da izvede jedan veliki most. Nabrojmo samo najskorije reference: veliki železnički most kod Sečnja (80 m raspona) izveden za ruskog generalnog izvođača, železnički most preko Morave kod Ćuprije – izveden za italijanskog generalnog izvođača, obimna i tehnički vrlo složena sanacija mosta Gazela u Beogradu – izvedena za austrijskog generalnog izvođača, ....
Kako je dospela u ovu situaciju i pored svojih dokazanih sposobnosti stvar je okolnosti koje su nažalost pratile mnoga naša proizvodna preduzeća poslednjih dvadesetak godina.
Po mom mišljenju ovakva preduzeća su morala da se očuvaju, kao neke nacionalne institucije npr, tim pre što je reč o radnicima (inženjerima raznih struka, majstorima takođe raznih struka), a ne birokratiji. Ko će sutra da nam održava velike mostove, a tek ne daj bože, da nam ih popravlja u slučaju nekih velikih neprilika? Stranci? Da svakako, ali za 2 do 3 puta veće pare nego što bi naplatila Mostogradnja, (a do juče su zvali Mostogradnju da uradi posao za njih ....).
Nadajmo se ipak da će se ovoga puta stvari odvijati u povoljnom pravcu i da se nećemo morati vraćati na aspekte radova koji nisu tehnika.
Fotosi:
Tri fotosa iz poslednje dve nedelje: montaža pešačkih staza i pretposlednjeg segmenta luka, pogled iz vazduha na gradilište (sličnu je već je objavio Bridgeboy, ali je ovde sa nešto višom rezolucijom).
Inače sve čestitke na prethodnim divnim fotosima Bogdusa, Ranka Su Ns, Braneta , ...