Što se tiče Železničko-drumskog mosta u Novom Sadu, (zvanični naziv po Projektnom zadatku i Glavnom projektu mosta) isključivo se pominje naziv Žeželjev most. Naziv je neformalan i nastao je u medijima, pogotovo posle 1999, godine rušenja starog mosta.
Naziv “Žeželjev most” je po mom mišljenju, neadekvatan zbog nekoliko razloga:
- Apsolutno je neuobičajeno u svetu da se mostovi zovu po svojim projektantima. Slično je i u drugim oblastima stvaralaštva – umetnosti (slikarstvo, vajarstvo, film, književnost), drugim oblastima tehnike, medicini, ...
O tome smo već govorili 2014-04. Najslavniji mostovi u svetu (videti slike, poovljene od 2014-02), npr. Golden gejt, Most u luci u Sidniju, Mio viadukt, Most Fort, ne zovu se po projektantima iako su njihovi projektanti svetski poznati i priznati. Ako ipak prihvatimo da to nepisano pravilo ne važi u Srbiji, onda bi most trebao da nosi ime svog projektanta.
Po našim medijima i političarima, uvodi se novo pravilo: most se ne zove po svom projektantu, nego po projektantu prethodnog mosta na istoj lokaciji! Ako se želi i na taj način odati počast pokojnom kolegi Žeželju, (a ne recimo Iliji Stojadinoviću ili Nikoli Hajdinu čija ostvarenja prevazilaze Žeželjeva), onda za to treba odabrati jedan od njegova dva (ili oba, zašto ne) preostala mosta – Drumski most kod Beške i/ili Drumski most preko Tise kod Titela.
- Železničko-drumski most u Novom Sadu je čelična konstrukcija, kolega Žeželj je radio isključivo na betonskim konstrukcijama. Obzirom na nepisano rivalstvo konstruktora „betonaca“ i „čeličara“, čelični most nazvati po „betoncu“ je isto kao stadion Partizana krstiti Stadionom Dragoslava Šekularca!
Šalu na stranu, verujem i da je živ Branko Žeželj takvu „počast“ ne bi prihvatio. Raditi celog života na betonskim konstrukcijama i dokazivati da mogu da se takmiče i sa čeličnim u oblastima koje su gotovo isključivo „čeličarske“, a onda vam odati „priznanje“ na čeličnom objektu, je pre uvreda nego bilo kakvo odavanje počasti.
- Šta je, dakle, moj predlog?
Nazivi koji nisu adekvatni: „Žeželjev most“, isto tako „Bojovićev most“ (po imenu aktuelnog projektanta).
Naziv koje predlažem je po nekoj velikoj istorijskoj ličnosti, ličnosti iz naše istorije, nauke ili umetnosti, koja je svojim delom zadužila srpski narod.
Imena kao Milutin Milanković, Jovan Jovanović Zmaj, Mileva Marić, Svetozar Miletić, Lazar Laza Kostić, Mihajlo Mika Antić apsolutno odgovaraju svojim imenom i delom jednom velikom i reprezentativnom objektu. Ovom spisku se može pridodati još par imena.
Lično bih predložio naziv
Most Milutima Milankovića. Milutim Milanković je jedno od tri najveća imena naše nauke ikad, (Tesla, Pupin, Milanković), a uz to je i kolega – građevinski inženjer!
Nikola Tesla ima “svoj” objekat – Aerodrom u Beogradu. Veliki objekat, jedan od ulaza u državu. Pravo mesto da odmah ugledate i veliko ime.
Mihajlo Pupin ima “svoj” most. Po mom mišljenju most Zemun-Borča je ispod nivoa imena koje nosi. Ni po čemu se posebno ne ističe, čak nije ni u grupi “Top 10” drumskih mostova u Srbiji.
Milutim Milanković nema nikakvo priznanje u obliku objekta. Šta više, tek relativno skoro je dobio ulicu u Beogradu! Most u Novom Sadu, kao objekat svetskog kalibra u svojoj vrsti, apsolutno je dorastao takvom imenu!
Najzad, mislim da je najpravilnije da ime mosta odrede građani u čijem gradu se most nalazi i koji će ga svakodnevno koristiti. Mediji bi trebali da otvore prostor za predloge i mišljenja građana, a ne da sami budu “kumovi”. Isto važi i za političare!
Pozivam Forumaše na diskusiju, predloge, mišljenja. Naravno da je svaki predlog dozvoljen, uključujući i one koje smatram neprihvatljivim. Možda bi se kasnije moglo sprovesti i neko neformalno glasanje, kao što je svojevremeno bilo glasanje „Da li vam se više sviđa stari ili novi most?“
Pozivam, takođe, Forumaše iz Novog Sada da prilože i neki fotos napravljen sa drugih tačaka u gradu, npr. sa Varadinskog mosta, sa Tvrđave, sa obližnjih solitera, sa reke, ..., danju, noću.