Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2017-12-26; Najveći srpski mostovi.
Danas ćemo, u ovom intermecu do probnog opterećenja mosta, da prikažemo najveće mostove u Srbiji i njihove projektante.
Odgovorni projektanti i projektanti najvećih mostova u Srbiji
U naredne dve tabele prikazani su najveći mostovi su u Srbiji kao i oni van Srbije, koje su projektovali srpski inženjeri. Prikazani su najveći: drumski raspona većih od oko 200 m i železnički raspona većeg od 100 m.
Pored imena odgovornih projektanata data su i imena projektanata (u meri koliko sam uspeo da prikupim podatke).
Projektanti su po pravilu izuzetno talentovani i obrazovani inženjeri koji rade delove projekta mosta, obično mlađi i mnogo manje afirmisani od odgovornog projektanta. Bez njih nema kvalitetnog projekta, ma kako bio visoko kvalifikovan i sposoban odgovorni projektant. Kod nas postoji loš običaj da projektanti ostaju u potpunoj senci odgovornog projektanta koji pokupi sve lovorike. Retke su prilike, nažalost, gde je predstavljen ceo projektantski tim, što je jedino pravilno i pošteno. Uglavnom su projektanti u nastavku svojih karijera postajali i sami šefovi timova, odnosno odgovorni projektanti.
Neki od primera mostova, njihovih odgovornih projektanata i projektanata:
Drumsko-železnički most u Novom Sadu (“Žeželjev” most), 211 m, 1961-1999:
Odgovorni projektant:
Branko Žeželj.
Projektanti mosta su ostali potpuno nepoznati u široj javnosti. Kasnije su ostvarili izuzetne karijere:
-
Ilija Stojadinović je postao naš najistaknutiji konstruktor betonskih mostova: Most na Krku je bio svetski rekorder u rasponu (390 m) lučnih, drumskih, betonskih mostova 1980-2001; Most preko Šibenskog zaliva je pored svog velikog raspona (246 m, 5. u svetu 1966.), bio i originalan po svojoj montaži – slobodnoj montaži lukova, prvi put primenjenoj u svetu, a danas široko primenjenoj u svetu u montaži velikih lučnih mostova;
-
Boško Petrović: istakuti konstruktor, kasnije profesor na Fakultetu tehničkih nauka Univerziteta u Novom Sadu i akademik SANU;
-
Dimitrije Ćertić: izuzetan i visoko obrazovan inženjer Mostogradnje, kasnije poznat kao projektant mostova i drugih betonskih konstrukcija.
Drumski most, Most solidarnosti, Plock, Poljska, 375 m, 2007:
Najveći čelični drumski most koji su projektovali srpski inženjeri. Posao dobijen na međunarodnom konkursu 1997. Ceo projektantski tim (odgovorni projektanti: Nikola Hajdin i Bratislav Stipanić, projektanti: Aleksandar Bojović, Šerif Dunica i Miloš Lazović) dobio je Priznanje Društva građevinskih konstruktera Srbije (DGKS) za najuspešnije dostignuće 2006-2007. Nije prećutan u stručnoj javnosti. Projektanti mosta su ostvarli izuzetne karijere:
-
Aleksandar Bojović: odgovorni projektant aktuelnog ŽDM-NS, odgovorni projektant sanacije Mosta Gazela (250 m, 2007.), Drumskog mosta kod Sremske Rače (150 m, 2006.), obnovljenog Mosta slobode u Novom Sadu (351 m, 2004.), Fudbalskog stadiona Arena Himki, Himki, Rusija (2007.), Tornja na Avali (2005, Priznanje DGKS za 2008-2009.), Hala za hokej u Čehovu i Padoljsku, Rusija (2001.), Izložbene hale Belexpo, Beograd (2005.), Glavnog krsta Hrama Svetog Save u Beogradu (1989.), Antenskih stubova u Kikindi i Somboru H = 115 m (2015.), Hangara za avione, Sebha, Libija (1983.) i mnogih drugih čeličnih konstrukcija mostova, hala, antenskih stubova, cevovoda; autor jedne stručne knjige, tri knjige prevoda sa nemačkog, pet jugoslovenskih standarda, 45 radova u domaćoj i inostranoj stručnoj literaruri;
-
Šerif Dunica: profesor Građevinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, dobitnik Priznanja DGKS za životno delo 2014; mnoštvo knjiga i naučnih i stručnih radova iz oblasti teorije konstrukcija i betonskih konstrukcija; reference kao odgovornog projektanta mostova, sportskih objekata – stadiona i hala, javnih i industrijskih objekata;
-
Miloš Lazović: profesor Građevinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu; jedan od dva-tri vrhunska eksperta u Srbiji za konstrukcije u fundiranju; jedan od retkih inženjera koji pokriva ceo dijapazon znanja od najviše teorije, do najsitnijih pojedinosti u izvođenju; odgovorni projektant i izvođač velikog broja objekata različite namene, sa složenim sistemima fundiranja; takođe autor knjiga i velikog broja radova iz oblasti fundiranja, teorije konstrukcija i betonskih konstrukcija.
Železničko-drumski most u Novom Sadu, 219 i 177 m, 2018:
Odgovorni projektant:
Aleksandar Bojović.
Projektanti mosta su poznati stručnoj javnosti preko koautorstva stručnih članaka o mostu, objavljenih u zemlji i inostranstvu. Predstavimo ih ukratko i ovom Forumu:
-
Zlatko Marković: profesor Građevinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu; dobitnik Priznanja DGKS za 2014-2015. za konstrukciju Atletske dvorane u Beogradu, autor velikog borja stručnih i naučnih radova publikovanih u međunarodnim i domaćim časopisima i konferencijama; koautor i autor monografija iz oblasti metalnih konstrukcija; jedan od pionira uvođenja Evrokodova u građevinsku regulativu Srbije; odgovorni projektant i projektant velikog broja čeličnih i spregnutih konstrukcija, kako u zgradarstvu tako i u
mostogradnji, kao i specijalnih objekata kao što su antenski stubovi, jarboli, stubovi vetroparkova;
-
Dimitrije Aleksić: direktor DEL ING-a iskusni konstruktor čeličnih konstrukcija hala, mostova, antenskih stubova.
Projektanti-saradnici, niz izvanrednih inženjera, mladih, talentovanih i visoko obrazovanih:
Marko Pavlović (u vreme projektovanja ŽDM-NS asistent na GF u Beogadu, sada docent na Univerzitetu Delft, Holandija), specijalnost – čelične i spregnute konstrukcije;
Novak Novaković, DEL ING, specijalnost – betonske konstrukcije;
Milan Spremić (u vreme projektovanja ŽDM-NS asistent na GF u Beogadu, sada docent na istom fakultetu), specijalnost – čelične i spregnute konstrukcije;
Uroš Kostić, DEL ING, specijalnost – čelične konstrukcije;
Boško Janjušević, (u vreme projektovanja ŽDM-NS član DEL ING, sada vrlo uspešan inženjer u Norveškoj), specijalnost – čelične konstrukcije.
Izuzetan tim, kombinacija inženjera tri generacije. Indirektan dokaz kvaliteta je i vrlo uspešan nastavak karijere u inostranstvu nekih od članova tima. Još jedan član tima (ali iz faze Idejnog projekta 2009.) je sada u inostranstvu:
Kristijan Koložvari, doktorirao u Los Anđelesu i ostao na istom univerzitetu kao docent.
Od ostalih u svoje vreme projektanata, kasnije vrlo poznatih konstruktora tu su: Vukan Njagulj (DM Krk), Danilo Dragojević (DM Gazela) i Slobodan Cvetković (ŽM Beograd) dobitnici priznanja za životno delo DGKS, zatim Mihajlo Muravljov (DM Beška) profesor GF u Beogradu, kao i Gojko Nenadić (DM Most slobode, Novi Sad) profesor na FTN Novi Sad.