Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-06-14; Odgovori na pitanja.
Zajedno sa vama pratim tok izgradnje prilaznih drumskih saobraćajnica. Imam utisak da su mogle brže da se izgrade, ali je valjda uvek tako kad gledate šta drugi radi. Nažalost, niko od neposrednih aktera gradnje se nije javio. Primetno je takođe da i mediji ne izveštavaju baš ništa o njima. Drastično različito u odnosu na vreme gradnje mosta.
Da ponovim po ko zna koji put: gradnja prilaznih drumskih saobraćajnica nema veze sa gradnjom mosta. To je drugi ugovor, sa drugim finansijerom (donacija EU) i sa drugim projektantima i izvođačima.
Sam Most je mogao da primi drumski saobraćaj još krajem maja, čim su završene zaštitne ograde oko drumskog kolovoza.
A sada odgovori na pitanja.
Pitanja Trpovski #4211:
“Kako može najlakše da se sruši ovaj most?
Da li projektant mora da planira i tako nešto?”
Odgovor:
Priznajem Trpovski da ste me veoma iznenadili ovi pitanjima.
Na sva pitanja do sada, svih ovih godina naših razgovora na Forumu, trudio sam se da što detaljnije odgovorim na svako pitanje, bez bilo kakvih izbegavanja i okolišenja, onoliko koliko znam o predmetu pitanja.
Na ovo pitanje, međutim, neću da odgovorim.
Zašto?
Najpre zato što je potpuno protivno prirodi graditelja da govori o ratu u kome će da sruše njegovo delo. Ne želim da govorim o najlakšem rušenju bilo kog mosta – kod nas ili u svetu, a pogotovo ne o ovom našem mostu. Osim toga i sam sam iskusio kako to izgleda kad vam unište objekat čiji ste bili projektant. Poslednjih dana NATO-agresije bombardovane su i uništene i dve moje reference.
Dalje, ovi naši razgovori su javna stvar, prate ih i dobronamerni, i oni koji koji to nisu. Realna mogućnost je da bi sutra u nekim novinama osvanuo naslov kao recimo „Projektant pomaže potencijalnom neprijatelju – kako da najlakše sruši most!“
Treba takođe računati i sa stvarnim potencijalnim nepriateljem, koji će ovu informaciju primiti k znanju.
Tako, od običnog površnog razgovora može da se izrodi ozbiljna nevolja.
O rušenjima mostova uopšte:
Kad se kaže rušenje misli se na uništenje mosta bilo zbog incidenta (preveliko opterećenje, otkaz nekog vitalnog dela konstrukcije), ili namernog (u ratu, kao što je srušen stari most - Žeželjev most).
Uklanjanje objekta znači njegovu demontažu koja se uobičajeno radi planski, po posebnom projektu. Uklonjena konstrukcija se negde uskladišti (sa mogućnošću ponovne primene), ili ode u sekundarne sirovine. Primeri su predstojeća demontaža Privremenog mosta u Novom Sadu i najavljena demontaža lučnog Tramvajskog mosta u Beogradu.
Od rušenja u ratnim dejstvima nema odbrane što se tiče građevinske tehnike. Ne postoji ni zahtev bilo kog standarda u svetu da se most tako projektuje da ne može da se sruši. To nije moguće – čak i da se zahteva nekim standadom. Projektant je bespomoćan. Mogu da pomognu jedino vojnici, tako što će sprečiti druge vojnike da sruše most.
Inače, ma šta da upadne u reku, izaziva dodatno vrtloženje vode oko prepreke i promene na dnu reke. Uzvodno od prepreke nagomilava se materijal dna, nizvodno se dno produbljuje.
Posle rušenja Žeželjevog mosta npr, oko 70 m nizvodno i bliže levoj obali, reka je iskopala rupu dubine, (ako se ne varam), oko 20 m! Očekivalo se da će rupa biti zatrpana za nekoliko godina, ali nije. Do početka gradnje ovog mosta bila je duboka još uvek čitavih 12 metara!
Ostalo:
Vozovi još uvek voze preko Mosta brzinom od 30 km/h. Razlog nije u Mostu, ili železničkoj opremi na njemu, (to je sve i napismeno odlično), već u nekom tehničkom pitanju pruge na kojoj je Most. Nisam uspeo više da saznam u čemu je stvar.
Koliko sam nadalje čuo neformalno, demontaža Privremenog mosta bi mogla da počne početkom avgusta. Pripreme su uveliko u toku. To će biti vrlo ozbiljan tehnički poduhvat. Ne učestvujem u njemu na bilo koji način.
Inače, kakvi su utisci vožnje vozom preko Mosta? Sudeći po divnom video-snimku (HellBlaze #4183), vožnja je glatka i prijatna.
Hvala i neumornima Aerodronu i Bogdusu na konstantnom trudu i kavalitetnom foto-izvešavanju sa gradilišta prilaznih saobraćajnica.