Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2020-04-10; Održavanje mosta.
Ostao sam, kao što sam rekao u svom oproštajnom postu od decembra 2019, da pratim Forum.
Dva su povoda za ovo javljanje:
naš most je dobio Upotrebnu dozvolu;
Otis.Driftwood.Ressurected je (kao i prošlog decembra) pomenuo „rad“ ptica na mostu i održavanje mosta, pa da dodam par reči tim povodom.
Most je dobio Upotrebnu dozvolu 31. marta ove godine! Time je građenje mosta i zvanično okončano, a tema o našem mostu može (nažalost ili na sreću) da se preseli u grupu tema o završenim projektima.
Upotrebna dozvola je neobično važan dokument i daje apsolutnu legalnost objektu. To što mnogi naši čak i veliki objekti nemaju (neki čak i decenijama, kao npr. Žeželjev most sve do svog rušenja 1999!), loša je praksa i višestruko štetna.
Most je u punoj eksploataciji. Bio sam 2. marta u Novom Sadu i – naravno - obišao i naš most. U prilogu je pet fotografija sa tog obilaska.
Utisci:
Sama konstrukcija ponaša se normalno, ne vide se ikakva oštećenja ili i najmanja naznaka bilo kakve anomalije, ali ....
Ovo ali odnosi se na: vidjliva vandalska dejstva, mnogo peska i prljavštine na kolovozu i pomenuti „rad“ ptica.
Pored ranije išaranih stubova imamo i prve „potpise“ na samoj konstrukciji.
Na kolovozu ima mnogo peska. Verovatno sa otvorenih kamiona. Dobar deo tog peska završiće u sistemu za odvodnjavanje, što nagoveštava i probleme u njegovom funkcionisanju. Posle toga slede popravke i – naravno – veliki novčani izdatak, inače potpuno nepotreban.
Na zaštitnim ogradama uz kolovoz su debeli slojevi prašine i prljavštine.
Na ogradama oko pešačkih staza vide se prve tačke oštećenja zaštite od korozije.
Potpuno je nerazumljivo da već dve godine nema najobičnijeg čišćenja (kao bilo koje ulice) i elementarnog pranja vodom! To niti traje dugo, niti je komplikovano, niti mnogo košta.
Nažalost, to nije sve.
Od prijatelja iz Novog Sada saznajem i za prve krađe i uništavanja opreme na mostu!
Sa revizionih kolica manjeg lučnog mosta odnet je deo motora ili možda ceo motor (ne znam detalje), tako da je pitanje da li uopšte sada mogu da se pokrenu!
Na nizvodnoj strani razbijeno je 6 svetiljki dekorativnog svetla. Jedna košta oko 600 evra, tako da šteta ni ovde nije mala!
Izgleda da se ponavlja - po ko zna koji put kod nas - potpuna nebriga za izgrađeni objekat. U takvim okolnostima naravno da je izlišno govoriti o bilo kakvom održavanju, kad ni elementarna sigurnost nije obezbeđena. Sada je to šest svetiljki, a ne smem da kažem šta sve može da bude na objektu očigledno bez ikakvog nadzora i zaštite!
Nadam se, optimistički, da su ovo samo prolazne slabosti održavanja na početku eksploatacije mosta. Treba samo malo dobre volje da se stvari dovedu u red. Podsetimo, to je i zakonska obaveza ...