vojvodina.rs
Sastanak o revitalizaciji pruge Petrovaradin - Beočin
Novi Sad, 10. januar 2012. godine - Pokrajinski sekretar za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova Miroslav Vasin razgovarao je danas sa predstavnicima "Železnica Srbije", lokalnih samouprava Novi Sad i Beočin i kompanije BFC Lafarž i Alas Rakovac o mogućnostima rekonstrukcije pruge Petrovaradin - Beočin, uz primenu javno-privatnog partnerstva.
Sastanku su prisustvovali i predstvanici Zavoda za izgradnju grada, Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu, KLaster transporta i logistike Vojvodine i ZGOP-a Novi Sad.
Pruga Petrovaradin - Beočin, rangirana kao lokalna pruga dužine 17,2 km, odvaja se u stanici Petrovaradin od glavne magistralne pruge: Beograd - Stara Pazova - Novi Sad - Subotica - granica Mađarske. Završava se u stanici Beočin ulaskom industrijskog koloseka u krug Beočinske fabrike cementa "Lafarž".
U javnom železničkom saobraćaju ta pruga je od 1908, a od 1965. obavljao se samo teretni saobraćaj. Od polovine februara 2007, zbog stanja u kome se pruga nalazi, obustavljen je i teretni saobraćaj. Od tada, najveći deo teretnog saobraćaja za potrebe cementare i drugih preduzeća obavlja se drumskim transportom, što ima veoma negativne posledice kako po kvalitet putne mreže, tako i po bezbednost saobraćaja i zaštitu životne sredine. Takođe, železnička pruga i drumski put prolaze obodom Nacionalnog parka "Fruška gora", jednog od najbogatijih područja različitim biljnim i životinjskim vrstama, što ovaj vid saobraćaja čini ekološki prihvatljivim.
Osim teretnog saobraćaja, ova pruga pruža povoljne mogućnosti za uspostavljanje intenzivnog prigradskog putničkog saobraćaja, koji bi se uklopio u celokupan prigradski putnički saobraćaj Novog Sada i znatno poboljšao njegov kvalitet.
Pokrajinski sekretar za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova Miroslav Vasin istakao je da su, imajući u vidu značaj ove pruge, Pokrajinski sekretarijat za privredu, zapošljavanje i ravnopravnost polova, "Železnice Srbije" AD, BFC "Lafarž" i Zavod za izgradnju Grada Novog Sada, sufinansirali izradu generalnog projekta sa studijom opravdanosti rekonstrukcije i modernizacije pruge Petrovaradin - Beočin. Projekat i studiju izradio je Saobraćajni institut CIP iz Beograda, prema čijoj proceni je vrednost investicije oko 45 miliona evra. Stručna komisija JP "Železnice Srbije" koja je razmatrala ovaj dokumenat predložila je da se u cilju efikasnije realizacije projekta i snižavanja troškova u prvoj fazi izvrši samo remont pruge (gornji i donji stroj, pojedini putni prelazi, skretnice i dr.), kako bi se pruga osposobila za dizel vuču teretnih vozova sa dozvoljenim osovinskim pritiskom 22,5 tona po osovini, što bi zadovoljilo potrebe "Lafarža" i ostalih privrednih subjekata. Vrednost ove investicije je procenjena na oko 11 miliona evra. U narednoj fazi bi se izvršila elektrifikacija i modernizacija pruge.
Prema rečima Miroslava Vasina rekonstrukcijom pruge Petrovaradin - Beočin postiglo bi se preusmeravanje teretnog saobraćaja sa druma na železnicu, čime bi se rasteretili putevi u regionu, sprečilo njihovo ubrzano propadanje i povećala bezbednost u saobraćaju. Takođe, smanjili bi se negativni uticaji saobraćaja na životnu okolinu (izduvni gasovi, buka i drugo), s obzirom na prednosti železničkog saobraćaja posebno kod prevoza velikih količina tereta.
Ispunili bi se i zahtevi privrednih subjekata za kvalitetnim železničkim prevozom, a bilo bi omogućeno i uspostavljenje prigradskog železničkog putničkog saobraćaja na relaciji Beočin - Petrovaradin - Novi Sad.
"Revitalizacija pruge Petrovaradin - Beočin jedan je od prioriteta Vlade Vojvodine, jer bi praktično označila početak sanacije železničkog saobraćaja u Vojvodini", rekao je Miroslav Vasin i doda da osim što se na taj način dobija kvalitetna saobraćajnica i poduže nivo zaštite životne sredine u Nacionalnom parku Fruška gora, po prvi pute će biti primenjen model javno-privatnog partnerstava u cilju osnaživanja infrastrukture u pokrajini.
Milan Stanisavljević, pomoćnik direktora Direkcije za infrastrukturu "Železnica Srbije" naglasio je da je zajednički interes svih obnova postojeće strukture i revitalizacija pruge, kako bi mogla da se eksploatiše u skladu sa namenom. On je dodao da bi kod rekonstrukcije pruge Petrovaradin - Beočin bio primenjen sistem stepenastog korišćenja materijala sa magistralnih pruga, kada dođe do njihove zamene.
S obzirom na značaj revitalizacije pruge Petrivaradin - Beočin na današnjem sastanku zaključeno je da se u naredne dve nedelje organizuje sastanak privrednika i predstavnika opštine Beočin na kome će biti definisani interesi za revitalizaciju pruge i na koji način će učestvovati u javno-privatnom partnerstvu. Sastanak će održati i predstavnici pokrajinske i gradske vlasti kako bi definisali zajenički stav sa aspekta javnog interesa u realizaciji ovog projekta. Nakon toga, Vlada Vojvodine uputiće zajednički materijal, koji će obuhvatiti sve relevantne stavove i mišljenja učesnika u projektu, Komisiji za javno-privatno partnerstvo.
Zatvori prozor