Dobro došli, Gost
Korisničko ime: Lozinka: Zapamti me

TEMA: Istorija grada, stare slike, priče i sećanja

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 20 jan 2018 11:44 #1861

  • kasko
  • kasko's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 4924
  • Primljenih Zahvalnica: 9934
To je planska gradnaqj a ne ovo danas...
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: sergio-m

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 20 jan 2018 13:40 #1862

  • TurboMaximus
  • TurboMaximus's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 2667
  • Primljenih Zahvalnica: 3069
Odlično.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 20 jan 2018 17:16 #1863

  • nait5
  • nait5's Avatar
  • Van mreže
  • Zidar
  • Poruka: 61
  • Primljenih Zahvalnica: 93

Evo jedne stare slike sa FB
Poslednja izmena: 20 jan 2018 17:17 od nait5.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, Dukelander, Buck, limanac, Duja, TurboMaximus, das ivon, Zex021, sasar, Blavak, Light, valjan

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 01 feb 2018 21:44 #1864

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Ko da smo zaboravili koji je dan danas.



a prošlo je 270 godina od kako naš grad nosi naziv Novi Sad.
Poslednja izmena: 01 feb 2018 21:46 od Blavak.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, Dukelander, Buck, limanac, ranko su ns, kasko, Duja, das ivon, Zex021, romanempire, CatClaw, Djordje Cvarkov, valjan, Eldarion, srdjanyo

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 11 feb 2018 01:34 #1865

  • zvone
  • zvone's Avatar
  • Van mreže
  • Vodonoša
  • Poruka: 2
pozdrav svima !! ja sam novi na ovom forumu,jel mozda neko zna kako se danasnja ulica vojvode putnika u novom sadu nekad zvala...to ispred trga neznanog junaka.nekad su polazili i autobusi odatlen.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 11 feb 2018 21:52 #1866

  • Dukelander
  • Dukelander's Avatar
  • Van mreže
  • Administrator
  • Poruka: 4951
  • Primljenih Zahvalnica: 8344
Zvala se Vojvode Putnika uvek, čak i u vreme SFRJ.
S obzirom da se na Dunav tu izašlo između dva rata, verovatno se tako uvek zvala.
‎"IF we cannot provide the great cities and the great suburbs with some kind of poetry, they will simply go on breeding these broken fanaticisms that make women wave sabres and men found insane religions."
~GKC: Illustrated London News, October 7, 1905.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 11 feb 2018 22:14 #1867

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Dukelander napisao/la:
Zvala se Vojvode Putnika uvek, čak i u vreme SFRJ.
S obzirom da se na Dunav tu izašlo između dva rata, verovatno se tako uvek zvala.
Nije se uvek tako zvala. U periodu od 1941. do 1944./45. sigurno nije nosila taj naziv, a verovatno je i do 1918./19. imala drugačiji naziv. Nažalost ne mogu da pronađem podatak kako se zvala, ali znam gde ga ima.


U ovoj publikaciji su pobrojani svi nazivi ulica. Nazivi za koje sam siguran da su bili drugačiji, barem u periodu od 1941. do 1944. su npr. sadašnji deo Bul. M. Pupina (koji je postojao u to vreme) zvao se Horthy Miklós sugárút, Zmaj Jovina je bila Kossuth Lajos utca (barem i neki slovak da ima ulicu), posle rata je tu došao Staljin ako se ne varam, itd.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 11 feb 2018 22:20 #1868

  • zvone
  • zvone's Avatar
  • Van mreže
  • Vodonoša
  • Poruka: 2
ok-hvala.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 11 feb 2018 23:44 #1869

  • Dukelander
  • Dukelander's Avatar
  • Van mreže
  • Administrator
  • Poruka: 4951
  • Primljenih Zahvalnica: 8344
E da, vidiš, 1941-45... tu jeste bilo drugačijih naziva.
Pre 1918 nije još postojala. Tek kad je strušen mostobran krenulo se sa izgradnjom tih ulica.
‎"IF we cannot provide the great cities and the great suburbs with some kind of poetry, they will simply go on breeding these broken fanaticisms that make women wave sabres and men found insane religions."
~GKC: Illustrated London News, October 7, 1905.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Sasa

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 13 mar 2018 13:34 #1870

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Malko o istoriji tramvaja u našem gradu.

Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja

Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada.
NOVI SAD 13.03.2018. | 09:58 > 11:30
Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja
Tramvaj broj 13 marke "ganc", sa tablicom Temerinski put - Futoški put, jedini je preostao od tramvaja koji su nekada saobraćali Novim Sadom.

Na Petrovaradinsku tvrđavu prvi put je stigao 1978. godine, gde je bio izložen kao muzejski eksponat. Međutim, kola su postepeno urušavana, skidani su delovi, pa je doneta odluka da se premeste u Gradsko saobraćajno preduzeće. Tramvaj je tamo bio restauriran, ali je od tad vreme ponovo učinilo svoje.

Istoričarka Agneš Ozer, koja je pisala o tramvajskom prevozu u Novom Sadu, kaže za 021.rs da je postojalo nekoliko ideja kako da se sačuva poslednji novosadski tramvaj.

"Uvek je bilo pitanje da li tramvaj uneti u zgradu ili ne? To bi bilo lepo, ali bi to bilo moguće da se uradi da Muzej Grada ima veliku zgradu sa stalnom postavkom o istoriji Novog Sada. Onda bi imalo smisla napraviti rekonstrukciju novosadske ulice iz 1911. godine kada kreće prvi tramvaj u Novom Sadu", priča naša sagovornica.

Jedna od ideja koja je potekla iz Muzeja bila je i da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice. To bi bilo i prirodno, s obzirom na to da su tuda tramvaji prolazili. Međutim, do toga nije došlo.

Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja u Novom Sadu bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće. Evidentno je da do renoviranja nije došlo, pa i dalje nije poznato kakva sudbina čeka tramvaj sa brojem 13.

Prve vožnje od 1911. godine

Na Đurđevdan, 6. maja, napuniće se tačno šest decenija otkad je odvozana poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu. Istorija ovog prevoza u najvećem gradu Vojvodine je interesantna.

"To je bio veliki bum i veliki iskorak za Novi Sad, jer je 1910. godine bilo razgovora da li uvesti konjski tramvaj ili ne, na koji način regulisati javni gradski prevoz. Došlo se do zaključka da je najbolje da to bude električni tramvaj, ali preduslov uopšte za pokretanje električnog tramvaja bilo je otvaranje 'Električne centrale'. Sam grad Novi Sad nije imao taj novac da pokrene sve to, pa je 'Električni DD' iz Budimpešte napravio koncesiju sa gradom. Grad je dao teritoriju, svoje ulice i nekretninu, a 'Električni DD' postavio šine", objašnjava Ozer za 021.rs.

Dogovorom je bilo sve jasno formulisano, kuda su se kretali tramvaji, kao i brzina kojom su smeli da se kreću u određenim delovima grada. Tako je 30. septembra 1911. godine saobraćaj električnog tramvaja zvanično otpočeo, a u zapisniku je konstatovano da je bilo 11 električnih kola.

Novosađani su tramvajem mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje. Druga linija protezala se od Dunavske ulice do nekadašnje Železničke stanice.

Iako je grad zakoračio u moderno doba, kada je u pitanju gradski saobraćaj, ubrzo se pokazalo da sve to, u stvari, i nije baš rentabilno.

"Izuzev godina Prvog svetskog rata novosadski tramvaj nije bio rentabilan. Stanovnici Novog Sada ga jednostavno nisu dovoljno koristili. Samo u godinama rata, kada je velika frekvencija i kada je Novi Sad mesto odakle vojske odlaze na front, onda je bilo prihoda od tramvaja", dodaje Ozer.

Pošto je prevozio ranjenike, u Prvom svetskom ratu se pojavila ideja da se povežu dve linije tramvaja, ali se to nije dogodilo. U tom periodu pokreće se i uskotračna železnica, famozna "Trčika", koja ide do Štranda. Posle toga izjalovio se i plan da se uskotračnom železnicom povežu sve pijace u gradu.

U međuratnom periodu, 1931. godine, prvi autobusi stižu u Novi Sad i najavljuju novu eru gradskog prevoza. Tramvaji i dalje krstare gradskim ulicama, a saobraćaj staje u Drugom svetskom ratu, poštu su saveznici bombardovali "Električnu centralu".

Odluka o ponovnom uspostavljanja tramvajskog saobraćaja donosi se 22. maja 1945. Osoblje "Električne centrale" radilo je punom parom kako bi se novosadskim ulicama ponovo začula tramvajska škripa.

Agneš Ozer primećuje da je Novi Sad specifičan kada je u pitanju gradski prevoz, jer ne postoje međufaze karakteristične za brojne gradove. Kako nije bilo konjskog tramvaja, već se odmah prešlo na električni, tako je i preskočena faza sa trolejbusima. Umesto njih, na scenu su odmah stupili autobusi.

Kako se navodi u monografiji povodom obeležavanja 100 godina gradskog prevoza u Novom Sadu, 1954. godine GSP je imao 19 tramvaja. Od toga 13 marke "ganc" (deset iz 1910. i tri iz 1926. godine), 5 marke AEG (tri iz 1933. i dva iz 1936. godine) i jedna kola marke "simens" iz davne 1882. godine.

Ideje o vraćanju tramvaja dolaze pred izbore

Poslednjih godina mogle su se pročitati vesti o tome da će se obnoviti tramvajski saobraćaj u Novom Sadu. Tako su 2011. godine svi novosadski mediji izvestili da je gradska vlast odlučila da "tramvajima reši problem saobraćajnog haosa u gradu". Oni bi, kako se navodilo, na novosadskim ulicama trebalo da se nađu do 2015. godine.

Agneš Ozer smatra da Novosađani ne bi bili sretniji da imaju tramvaj, iako to lepo zvuči.

"Taj žal za tramvajima uvek postoji kod Novosađana i misle da bi to bilo dobra, ali mislim da je ključ čitave priče u isplativosti. To bi možda danas, kada je grad postao velik, i imalo smisla. Tramvajski saobraćaj bi bio veoma komotan za Novosađane, ali kada bi postojale dugačke pruge, recimo, da se tramvaj pokrene od Petrovaradina pa da ide do kraja grada, da prođe Novo naselje i dalje. Možda bi se sve na kraju i isplatilo, ali to treba jako dobro izračunati", zaključuje ova istoričarka za 021.rs.
Autor: Zoran Strika - Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.

Izvor, a ima i fotografija www.021.rs/story/Novi-Sad/Vesti/183855/S...adskog-tramvaja.html


Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, solimns, Dukelander, Cookie, limanac, Dunavski, Zex021, Novajlija, CatClaw, Light, valjan, neobuscitta

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 14 mar 2018 10:20 #1871

  • neobuscitta
  • neobuscitta's Avatar
  • Van mreže
  • Arhitekta
  • Poruka: 548
  • Primljenih Zahvalnica: 1626
Tramvaj sa garažnim brojem 13 je potpuno oronuo od stajanja na otvorenom, čak mu se i krov urušio.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Re:Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 07 apr 2018 14:14 #1872

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Uskoro istorija.



Послато са GSmart_Classic уз помоћ Тапатока
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, Dukelander, TurboMaximus, Brane, Zex021, sasar, Djordje Cvarkov, valjan, neobuscitta

Re:Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 11:14 #1873

  • dimke1983
  • dimke1983's Avatar
  • Van mreže
  • Vodonoša
  • Poruka: 22
  • Primljenih Zahvalnica: 125
Jel ovo ulaz u Ns iz Veternika? Ne kontam ulicu

Послато са Lenovo K10a40 уз помоћ Тапатока
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Blavak, valjan

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 11:34 #1874

  • Trpovski
  • Trpovski's Avatar
  • Van mreže
  • Šef Gradilišta
  • Poruka: 258
  • Primljenih Zahvalnica: 863
To je ulaz iz Veternika. Starije zgrade sa leve strane (valjda Satelit) mogu se po položaju prepoznati na današnjoj karti.

U donjem desnom uglu nazire se pruga čija trasa odgovara današnjem završetku Somborske ulice, iza restorana Đeram i prema restoranu EXIT West.

GSP je levo najbliži kameri, zatim je sa desne strane ulice valjda nekadašnja Alba, a nazire se i Jugodent, posle krivine udesno, a sa leve strane ulice. Nekada je to bio gigant.
Desno i malo dalje od Jugodenta, zgrada sa dve nijanse sive jeste Higijenski zavod.
Verovatno su to kasne pedesete ili rane šezdesete jer mi se čini da se nazire Žežljev most, ali je predaleko, i kao da nema desni, manji luk.

Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Blavak

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 14:03 #1875

  • neobuscitta
  • neobuscitta's Avatar
  • Van mreže
  • Arhitekta
  • Poruka: 548
  • Primljenih Zahvalnica: 1626
Kuda je vodila pruga? Pretpostavljam da je išla do stanice na Limanu, ali pitam za drugi smer.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 15:51 #1876

  • Eldarion
  • Eldarion's Avatar
  • Van mreže
  • Majstor
  • Poruka: 125
  • Primljenih Zahvalnica: 449
Kroz Veternik i Futog i dalje kao i sadašnja - ka Somboru, Osijeku, ogranak ka Bačkoj Palanci.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Blavak, neobuscitta

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 23:14 #1877

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Zahvaljujući mom drugaru Bojanu Šeguljevu, dobili smo nekih 40-tak fotografija izgradnje podzemnog pešačkog prolaza. Pošto fotografije nisu skenirane hronološki trebaće mi neko vreme (par dana) da ih pripremim za objavljivanje. Danas počinjemo sa samim početkom izgradnje.











Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: limanac, cipacar, Duja, Zex021, valjan, Eldarion

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 08 apr 2018 23:17 #1878

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, solimns, Dukelander, Buck, limanac, cipacar, sergio-m, mrnjavi, Duja, TurboMaximus, das ivon, Zex021, sasar, Light, Djordje Cvarkov, valjan, Eldarion, srdjanyo, KrangTehnodrom

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 09 apr 2018 08:40 #1879

  • limanac
  • limanac's Avatar
  • Van mreže
  • Administrator
  • Poruka: 5687
  • Primljenih Zahvalnica: 8894
Bravo za set, nikad nisam video ni jednu fotku gradnje podzemnog :clapping: :banana:

+
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.

Istorija grada, stare slike, priče i sećanja 09 apr 2018 10:31 #1880

  • Blavak
  • Blavak's Avatar
  • Van mreže
  • Investitor
  • Poruka: 8560
  • Primljenih Zahvalnica: 36807
Poslednja izmena: 09 apr 2018 10:33 od Blavak.
Administrator je onemogućio javni pristup pisanja.
Zahvalnici: Nicisy1, solimns, Dukelander, Buck, limanac, cipacar, sergio-m, codara, mrnjavi, Duja, TurboMaximus, Brane, das ivon, Zex021, sasar, Light, Djordje Cvarkov, valjan, Eldarion, f4bles
U pogonu je Kunena Forum

O nama

Postavljanjem NSBuild foruma na mrežu 11. decembra 2010. godine, građani dobijaju nezavisnu platformu za razmenu najaktuelnijih vesti, informacija i foto-materijala, a prevashodno u vezi sa praćenjem izgradnje, infrastrukturnim projektima i investicijama na teritoriji Novog Sada.

S početka okupivši dvadesetak entuzijasta, posvećeno radeći na strasti i ideji koja nas je ujedinila, dobijamo pažnju sve većeg broja građana koji nastavljaju da obogaćuju platformu. Tokom godina privlačimo pažnju medija i gradskih službi, te smo danas zvanično prisutni na značajnijim dešavanjima i gradilištima radi prenosa ekskluzivnih snimaka i informacija.

Pročitajte više

Udruženje

Udruženje "Novosadska Gradilišta"

Možete nas kontaktirati preko kontakt forme ili na email office@nsbuild.rs

Posetite nas i na društvenim mrežama.

Posetite našu facebook stranicu Posetite naš profil na instagramu Posetite naš profil na twitteru