Novosadski tramvaji , kao deo sjajne tradicije Novog Sada, zaslužuje mnogo više pažnje od pukog pominjanja postojanja.
Poznato je da su postojale dve regularne linije.
ŽELEZNIČKA STANICA – DUNAVSKA ULICA (Pristanište ili brodska stanica) i
BULEVAR REVOLUCIJE – TEMERINSKA ULICA
Ono što se za ove linije nigde ne pominje su ulice kojima su linije išle I stanice na kojima se tramvaj zaustavljao. Ovo je posebno važno što je novosadski tramvaj ima samo po jedan kolosek za oba pravca ovih linija. Stoga je važno identifikovati početne stanice, stalne stanice, uslovne stanice , mimoilaznice ,ukrsnicu kod Katedrale I triangle kod Vladičinog /Vladičanskog dvora.
Pokušaću da, koliko me sećanje služi posle 50 godina od ukidanja tramvaja, rekonstruišem delove putanje I stanice, ali neka mi bude oprošteno što je određeni broj neurona otkazao poslušnost, pa nisam u stanju da u potpunosti rekonstruišem situaciju.
Početne stanice. Postojale su četiri početne stanice:
Železnička stanica i stanica na kraju Dunavske ulice (Pristanište ili brodska stanica) za tzv Zelenu liniju.
Futoška rampa i Temerinska ulica za tzv belu liniju.
Novosadski tramvaj nije imao okretnice na krajnjim stanicama, jer su imali upravljačke kabine sa svake strane, pa nije bilo potrebno praviti okretnice. Na kraju linije bi se samo “prevukla” trola sa jedne na drugu stranu ukoliko je oduzimač struje – tzv “trola” bila tipa “Lira”, ako je bila tzv. pantograph tipa “dijamant” to nije bilo potrebno. (Trola je nepravilan izraz u slučaju novosadskih tramvaja jer ona podrazumeva kontakt točkićem ili klizačima sa kanalom kao kod trolejbusa).
Samo je početna stanica Futoška rampa imala nadsteršnicu u okviru koje je postojala I trafika.
Stalne ili obavezne stanice su bile stanice na kojima se tramvaj, bez obzira na postojanje ulaza/izlaza putnika uvek zaustavljao.
Uslovne stanice su bile označena stajališta na kojima se tramvaj zaustavljao ukoliko je za to bilo potrebe. Npr kod “Sanitarije” je obavezno stajao oko 14 h kada su radnici izlazili sa posla inače ne. Jedino ako stoji putnik i da znak kočničaru “tramvajdžiji”.
Mimoilaznice. S obzirom da je novosadski tramvaj bio jednokolosečni tramvaj, pitanje mimoilaženja tramvaja je rešavano tzv mimoilaznicama odnosno na određenim stanicama je postojao “dupli” kolosek, koji je na ulazu/izlazu imao skretnicu koju bi po potrebi “tramvajdžija” ili kondukter pomerali ručno.
Ukrsnica. Postojala je potreba da tramvaji promene”liniju” I da mogu npr sa Želelizničke stanice da idu u Temerinsku ulicu. Ukrsnica tzv linearnog tipa ili pravolinijska ukrsnica se nalazila na stanici u centru kod katedrale. Od Katedrale do Vladičinog dvora pruge su išle paralelno.
Triangla je postojala kod Vladičinog dvora koja je omogućavala da se direktno iz Dunavske može skrenuti ne samo ka Centru već I u Pašićevu i obrnuto, odnosno da se tramvaji sa prikolicom mogu u slučaju potrebe okrenuti i u centru što je bilo moguće i bez triangle, ali je ona bila značajna zbog transporta dobara koji se odvijao noću uz pomoć jedne male Ganz elektrolokomotive iz 1912, koja je obavljala I snabdevanje električne central ugljem jer je duž magacina železničke stanice postojao kolosek sa elektrovodom i veza sa redovnim kolosecima na koji su dovoženi vagoni sa ugljem koji je potom transportovan u Električnu centralu gde se inače nalazila I tramvajska remiza-garaža.
Zelena linija : ŽELEZNIČKA STANICA – DUNAVSKA ULICA (Pristanište ili brodska stanica)
Stanice : Železnička stanica –> Trg mladenaca ili Stara pošta (mimoilaznica) –> Centar – Katedrala (pravolinijska ukrsnica sa linijom Ž. Stanica – Dunavska) –> Sud (mimoilaznica) –> Dunavska – (obala Brodska stanica).
Ulice: Kolodvorski prolaz –> Železnička ulica –> Lenjinov trg (Trg mladenaca) –> Narodnih heroja –> Trg Slobode –> Zmaj Jovina –> Dunavska ulica
Napomena:
- Za ovu liniju ne mogu da se setim gde je bila ili bilo stanica i/ili mimoilaznica u Železničkoj ulici do tačke Lenjinov trg-Stara pošta. Možda oko “Sidra”?
Bela linija: FUTOŠKI PUT – TEMERINSKA ULICA
Stanice. Futoška rampa (početna sa nadstrešnicom I trafikom) –> Sanitarija (uslovno stajalište) –> Bolnica (mimoilaznica) –> Hotel “Park”- Jodna Banja (uslovno stajalište sa nadstrešnicom) –> Kasarna (mimoilaznica) –> Školska ulica (Gimnazija, Ekonomska škola , VGŠ)(uslovno stajalište) –> Futoška pijaca stanica ( i mimoilaznica?) –> Sinagoga? –> Centar – Katedrala (pravolinijska ukrsnica sa linijom Ž. Stanica – Dunavska) –> Svetozara Markovića (Pašićeva) –> Zanatski dom (mimoilaznica) –> ??? –> … Temerinska.
Ulice: Bulevar revolucije –> Trg 7. jula –> JNA –> Trg Slobode –> Zmaj Jovina –> Svetozara Markovića (danas i pre rata Ćurčijska i Pašićeva) –> Trg heroja Toze Markovića –>Temerinska ulica
Napomena:
– Ono čega ne mogu da se setim je gde je bila tramvajska stanica kod Futoške pijace s obzirom da je ona nekada bila na samim trotoarima ondašnje ulice JNA (desna strana gledajući od Centra ka Futoškoj rampi), kao i da li je postojala jedna ili dve stanice I mimoilaznica.
– Takođe ne znam posle stanice Zanatskog doma nijednu stanicu, pa bi bilo lepo ako neko ima podatke da ih dopuni. Neka ovo bude jedan tihi apel gospođi Ozer koja se dosta bavila novosadskim tramvajima.
– Neka mi ne bude uzeto za zlo ako sam negde I pogrešio.