Sve manje pešaka u Novom Sadu, saobraćaj se kroji po meri putničkih automobila
Položaj pešaka u Novom Sadu godinama je sve gori zahvaljujući saobraćajnim planovima, koji se kroje tako da idu u korist vozačima.
Sve manje pešaka u Novom Sadu, saobraćaj se kroji po meri putničkih automobila
Zbog toga i analiza rađena 2017. godine potvrđuje da je udeo pešaka u saobraćaju opao sa 48 na 40 odsto.
U odnosu na dužine pešačkih faza, vozači automobila imaju znatno veću prednost u kretanju i to na bitnim i intenzivnim saobraćajnicama, što dodatno demotiviše pešake da nastave s ovim vidom kretanja u saobraćaju, koji je najzdraviji, uz vožnju bicikla.
Ovo su shvatili i u Gradskoj upravi za saobraćaj, koja traži autore za studiju o radu pešačkih semafora u Novom Sadu.
"Primetno je da je na nekim signalisanim raskrsnicama U Novom Sadu, sa veoma velikim intenzitetom pešačkih tokova, dužina pešačkih faza kratka u odnosu na dužinu trajanja ciklusa i vozačkih faza. Iz tog razloga, veoma često su vremenski gubici pešačkih tokova nesrazmerno veliki u poređenju sa vremenskim gubicima vozila, pogotovo na nekim koridorima sa veoma intenzivnim pešačkim tokovima (Bulevar oslobođenja, Futoška ulica...) vreme putovanja pešačenjem se značajno povećava", navode u Upravi.
Do sada se saobraćaj projektovao tako da budu ispunjena očekivanja vozila, a pešačke faze, pogotovo na velikim raskrsnicama, projektuju se tek pošto se uradi sve da se izađe u susret automobilima. "Projektovanjem zaštićenih faza za vozila, što je veoma rasprostranjeno u poslednje vreme, raspoloživo vreme za pešačke tokove se dodatno ograničava, što dodatno utiče na povećanje vremena čekanja pešaka i pad nivoa usluge. Subjektivni osećaj o izgubljenom vremenu kod pešaka je dodatno pojačan u situacijama kada su izloženi nepovoljnim vremenskim prilikama (kiša, hladnoća, velika temperatura...)", napominju u dokumentaciji koju je, za potrebe nabavke, pripremila Uprava za saobraćaj.
Davanje apsolutne prednosti putničkim automobilima u odnosu na pešačke tokove nije u skladu sa principima održive mobilnosti, koja podrazumeva davanje prioriteta, ili bar ravnopravni tretman pešačkog saobraćaja i pešačenja na svim delovima ulične mreže sa saobraćajem vozila, pa i na pešačkim prelazima.
"Osnovni cilj projekta je da se na signalisanim raskrsnicama sa intenzivnim pešačkim saobraćajem analizira nivo usluge pešačkih tokova u vršnim časovima uz pomoć aplikativnih softvera i inženjerskih alata i daju predlozi rešenja koja će pozitivno uticati na poboljšanje nivoa usluge pešačkih tokova", poručuju u Upravi.
Analiziraće se stanje na bitnim raskrsnicama - duž Bulevara oslobođenja, Futoške ulice, Bulevara Mihajla Pupina, Narodnog fronta, Bulevara Cara Lazara, Bulevara Cara Dušana, Bulevara kralja Petra I, Rumenačke, Hajduk Veljkove i Cara Dušana. Gde izabrana firma za ovu studiju utvrdi da su uslovi za saobraćaj nepovoljni po pešake, trebalo bi da predloži rešenje u vidu izmena aktuelnih signalnih planova, kao i druge mere koje bi dovele do boljih uslova za pešački saobraćaj.
Podsetimo, analiza u okviru Smart plana Novog Sada pokazala je da svi učesnici u saobraćaju u Novom Sadu žive u gorim uslovima - javni prevoz sve je manje udoban, pešaci i biciklisti zagušeni su automobilskim saobraćajem, dok vozači nemaju dovoljno parking mesta, naročito u centru grada. Detalje čitajte OVDE.
Autor: Gorica Nikolin - Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.