ФОТО: Последњи новосадски трамвај пропада у гаражи ГСП-а, новца за рестаурацију нема
Последњи новосадски трамвај, односно трамвајска приколица број 13, марке "Ганц", годинама стоји у гаражи Градског саобраћајног предузећа и чека нека боља времена за рестаурацију.
Пролазници га неретко могу угледати када их пут наведе крај ГСП-а, али његов изглед далеко је од оних славних дана којих се стари Новосађани радо присећају.
У Градском саобраћајном предузећу за 021.рс кажу да је трамвајска приколица у њиховом власништву и да је евидентирана као експонат. Додају да је предвиђена за рестаурацију, али конкретан датум за "улепшавање" не постоји.
"Нажалост, због лошијег финансијског стања ЈГСП, условљеног актуелном епидемијском ситуацијом, пројекат је морао бити одложен", истичу у овом предузећу.
Додају, ипак, да нису одустали од првобитне идеје и да планирају да, у договору са Музејем града Новог Сада рестаурирају овај експонат "чим се за то стекну одговарајући услови".
Како је 021.рс раније писао (опширније
ОВДЕ), постојала је идеја која је потекла управо од Музеја да последње новосадско возило које се кретало на шинама буде изложено на почетку Дунавске улице, где су некада трамваји пролазили, али до њене реализације никада није дошло.
Наводно је за обнову последњег трамваја било заинтересовано и једно приватно предузеће, али и та идеја је пропала.
Скоро пет деценија на улицама града
Последња вожња трамвајем у Новом Саду реализована је 6. маја 1958. године, а прва 30. септембра 1911. године. На почетку је било 11 електричних кола којима су Новосађани могли да иду Темеринским путем, поред Владичанског двора, па до Јодне бање и од Дунавске улице до некадашње железничке станице.
Те 1911. први електрични трамвај под управом "Будимпештанског деоничког друштва за трамвајски саобраћај" свечано је пуштен у промет.
За све трамвајске линије, била је прописана максимална брзина од 25 километара на час, док је на појединим деоницама на којима се могло сусрести много пешака највећа прописана брзина била само четири километра на сат.
Свечано пуштање трамваја у промет, ГСП
Статистичари су, две године након пуштања трамвајског саобраћаја у промет забележили су да су те године трамваји превезли укупно 1.599.752 путника.
У Првом светском рату трамвајем су превожени рањеници.
Када су у међуратном периоду, 1930. године у Нови Сад стигли градски аутобуси, три возила која су путовала на линији од аеродрома на Сајлову до периферије Петроварадина, трамвајски превоз је већ полако прелазио у запећак. Држао се, ипак, још скоро три деценије, до 1958. када су трамваји у потпуности замењени аутобусима.
Како се наводи у монографији објављеној пре три године поводом обележавања 100 година градског превоза у Новом Саду, 1954. године ГСП је имао 19 трамваја. Од тога 13 марке "Ганц" (десет из 1910. и три из 1926. године), пет марке АЕГ (три из 1933. и два из 1936. године) и једна кола марке "Сименс" из давне 1882. године.
Иако се идеја о враћању трамвајског превоза поново јави на сваких четири, пет година (обично пред изборе), она ретко оде даље од замисли и пропагандног програма неке политичке партије.
Исплативост свеобухватног пројекта враћања трамваја на новосадске улице није испитана, а не зна се ни колико би трамваји помогли регулисању "саобраћајног хаоса" какав је последњих деценија настао због непрекидног ширења и раста града, као и повећања броја аутомобила на улицама.