everson napisao/la:
Svake godine krenem da razmisljam o nekom plovilu i uvek se nesto izjalovi.
- Ili se smorim zbog dozvole (mrzi me da se bakcem sa dobijanjem iste, mada se nisam nesto ni raspitivao sta/kako ide),
- ili ne mogu da odlucim kakvo bih plovilo uzeo (jedno vreme sam se lozio na macgregor 26, al sam sumnjao u njegovu iskoristivost na Dunavu),
- ili ne znam gde bih plovilo drzao leti, gde zimi ...
U principu, svi moji problemi vezani za plovidbu poticu iz neznanja
Te bi bilo dobro kad bi na ovoj temi odgovorili na takva neka pitanja pocetnika i wannabe-jeva ... Recimo, mozemo krenuti od toga gde se drzi plovilo, koliko to kosta, kakva plovila su najisplativija po pitanju potrosnje/registracije (cini mi se da je registracija skocila ove godine) ... ?
1. Plovilo se drzi na marinama ( naravno ) ali mozes da ga drzis i na obali na Sodrosu, recimo ( ako je u pitanju obican pecaroski camac ). Marina ima dosta u NS sad su sve opremljene ogradama, kamerama i cuvarima tako da je camac i motor ( oprema, rezervoar ) skroz siguran. Cene vezova se krecu od 200e pa vise i to traje godinu dana. Cena veza se odredjuje prema sirini camca, odnosno, prema onome sto camac oduzme od duzine marine. Siri camac - vise para. Marine cesto ne naplacuju spustanje ili vadjenje camca za svoje clanove a za plovila vangabaritnih dimenzija ( ono sto ne moze da stane na prikolicu koju vuce auto ) koriste se dizalice na kamionima i to je skupo. Ako uzmes jedrilicu, uclanis se u jedrilicarski klub postoji mogucnost da ne placas vez na njihovoj marini jer si clan kluba i sportista a to ti je sportski rekvizit. Postoji opcija da ga vezes za neki od splavova ( ako si dobar za gazdom ) ali to ne preporucujem kao opciju za brodove, samo za jet ski.
2. Moderna plasticna korita mogu da podnesu zimu u vodi ali je preporucljivo vaditi ih svake godine, ocistiti korito od algi i namazati antialginom koji deluje sledecih godinu dana. Camac koji prezimi je u opasnosti od leda ili naglih pada vodostaja a sa druge strane kad napada sneg u njega moze da ga potopi ili optereti ( pocepa ciradu ili sl ). Desava se da u obicne otvorene camce napada sneg koji se pretvori u led i izazove pucanje korita. Extreman slucaj ali desava se. U slucaju ne vadjenja iz vode u duzem periodu, dolazi do osmoze koja je produkt sitnih deformacija u proizvodnji ( koje su neizbezne ) i fizicko/hemijskih/temperaturnih uticaja. Prvo se manifestuje kao plikovi na plasticnoj povrsini a kasnije moze da dodje do stvaranja rupa ili pukotina.
Camac moze da prezimi bilo gde na suvom, bitno je da je pokriven jakom ciradom i da je na stabilnoj osnovi ( prikolica ili klocne ). Idealno bi bilo staviti ga u neki hangar ali to zahteva dosta toga ). Camci se najcesce cuvaju na vikendicama, kod kuma u dvoristu i sl. Prikolice su skoro pa neophodne, ima ih tipskih a mogu i da se naprave prema potrebi u Beceju i kostaju oko 600e ( prohromske, atest, tockovi i gume ). Za neke camce ( vece ) obavezne a za manje camce ( otvorene - pecaroske ) i nisu. Za njih, samo radi prevoza, moze i da se iznajmi prikolica sto nije skupo.
Bez obzira na dimenzije, pogon ili cenu plovila, jako je bitno da je vlasnik upucen u mehaniku i poznaje rad motora. Vecina motora su jednostavne i pouzdane masine ali je vazno da vlasnik zna kako rade jer cesto znaju da imaju sitne mane koji se otklanjaju za minut pa da ne bi kvarile uzivanje u voznji.
3. Svaki camac zahteva brigu i negu u protivnom brzo propada. Dosta ljudi kapira plovila kao automobile za vodu. Udjes, upalis,provozas se i parkiras. To je pogresan pristup. Camac trazi paznju, kad je oluja, brines se da ga ne potopi ili da vetar ne pocepa ciradu, kad je kisa, ides da izbacis vodu, kad je sneg, ides da ga cistis, kad je led, ides da ga razbijas... To mozda zvuci kao da robujes camcu ali nije tako. Svi ljudi koje znam, te obaveze oko camca shvataju kao zadovoljstvo oko odrzavanja neceg sto jako vole i nije bas da moras da ga svakodnevno obilazis ali u zimskom periodu kad ima raznih meteroloskih "problema" treba ga obilaziti bar jednom nedeljno.
4. Sto se registracija tice, one su pre nekiliko godina jako skocile ( kad i registracije za automobile ) ali su sad nesto manje, jer je u momentu jako pao broj registrovanih plovila pa je drzava shvatila da je preterala. Detaljnije, ovde: (
www.nautika.rs/forum/viewtopic.php?f=14&t=21 )
U praxi, jako je malo registrovanih plovila jer recna policija retko izlazi da vija nauticare ( ja nisam cuo ni jedan slucaj ) uglavnom se bave brodovima. Em nemaju zivaca, em nemaju ni resurse.
5. Kolicina para koja je potrebna za uzivanje na reci zavisi od milion faktora. Moze se ploviti i sa 300-400e ali i za 300 000-400 000e, sve zavisi. Ovde je par pitanja na koje treba odgovoriti da bi moglo da se izabere idealno plovilo:
- koje su nauticke potrebe ( izletnicke, duza plovidba, pecaroske... )
- koliko ljudi treba da bude na camcu
- koja su ocekivanja od pogona ( jak pogon za vucu skija i glisiranje ili manji motor samo za prevoz )
- da li ce biti dece na camcu
- koliko se vremena provodi na camcu ( pitanje komfora, wc i slicno )
- pitanje dalje prodaje camca
- kolicina novca sa kojim se raspolaze