dnevnik.rs
Мотоцикли чувене мађарске фабрике „Данувија” у Будимпешти ускоро ће се монтирати и продавати и у Новом Саду, где ће се најкасније за пола године, како „Дневник” сазнаје, отворити предузеће засновано на јавно-приватном партнерству.
Enlarge
По нашим сазнањима, преговори су у току, а јавни партнер била би Влада Војводине, односно ресорни покрајински секратаријат, док је за реализацију тог партнерства свакако заслужан и један од менаyера будимпештанске „Данувије”, наш човек, дипломирани инжењер, бивши студент Факултета техничких наука Универзитета у Новом Саду.
За сада се још разматрају могуће локације за монтажне погоне и продавницу познатих мађарских мотоцикала с дугом и лепом репутацијом међу моторашима, али се највише спомиње да би то могло бити на Футошком путу, код фабрика „Југоалат” и „Југодент”. Наиме, то би било изузетно атрактивно и функционално место јер велики паркинг и подужи коловозни рукавац изван главне саобраћајнице омогућавају да потенцијални купци мотора одмах испред продавнице и испробају одабрану машину.
Долазак „Данувије” у Нови Сад донео би и отварање нових радних места, што је у овом тренутку значајан допринос буђењу привреде града и Покрајине. Како „Дневник” сазнаје, реално је да у будућем погону монтаже мотоцикла посао добије 21 радник, углавном машинских струка, од занатлија до дипломираних инжењера.
Имајући на уму чисту економску, привредну и тржишну логику, та привредна прича несумњиво ће, наравно ако се реализује, бити на добробит обема странама које желе да отворе „Данувијин” погон за монтажу и продавницу у Новом Саду. Осим отварања нових радних места, што ће донети економску сигурност запосленима и њиховим породицама, Новосађани (који су одвајкада заљубљеници у двоточкаше, како бицикле, тако и мотоцикле), али и сви остали потенцијални купци, добиће прилику да им познати бренд буде надохват руке. А, с обзиром на истањене буђеларе, многи ће вероватно лакше издвојити новац за куповину мотора него аутомобила.
Подсећамо да у Будимпешти, главном граду суседне Мађарске, машинска, па и производња мотоцикала, има дугу традицију и велики углед у свету. Још почетком прошлог века фабрика коју је основао Манфред Вајс била је прави гигант и производила све, од шиваће игле до авиона, а први модел мотоцикла ту је направљен још 1929. Била је то копија БМЊ-а, да би наредних година успешно производила оригиналне двоточкаши с моторним погоном. Неки модели, попут „чепела” и „паноније” с почетка шездесетих година, били су веома тражени и продавани у целом свету. Освојена је и прозводња одговарајућих приколица за велике мотоцикле, па мопеди... А од 1955. године производња „чепела” од 125 кубика пресељена је у фабрику „Данувија”, где је годину дана касније произведен и десетхиљадити модел „Данувија-Чепел” мотоцикла.
Део приче о мађарским мотоциклима је и то да је јапанска „Јамаха” 1974. преговарала с фабриком „Чепел” о евентуалном улагању у 40.000 квадратних метара те фабрике с очекиваном производњом од 50.000 мотоцикала, од чега би се 70 одсто извозило. Но, тадашње руководство то није прихватило. Последња нада је била у покушају производње електроскутера 1974. Направљено је неколико прототипова, али нису смели ризиковати јер се скутери на електропогон нису производили у већим серијама дуго година. Фабрика „Данувија” један је од наследника те богате традиције.