Kineski gigant spasava propali "Neobus"
Najveći proizvođač autobusa na svetu, kineski konglomerat "Jutong", planira da uđe u strateško partnerstvo sa novosadskim "Neobusom", saznaje Radio 021.
Model prema kom bi ova kompanija uložila svoj kapital u "Neobus" bio bi veoma sličan ugovoru koji kragujevačka "Zastava" ima sa "Fijatom", gde bi "Jutong" u Novi Sad slao novac i delove, kao i obezbeđivao dalji plasman autobusa, potvrdio je za 021 zastupnik firme Zoran Kijac.
"Dogovoreno je da nam 'Jutong' dostavlja sve elemente, koje bi naši radnici sastavljali u fabrici", kaže Kijac.
Dosadašnji većinski vlasnik, saudijski šeik Ali Magrabi Mohamedali, nije zainteresovan da ostane na čelu firme koja je od novembra u stečaju i saglasan je da u vlasništvo fabrike umesto njega uđe "Jutong".
Odbor poverilaca dao je zeleno svetlo za ulazak kineskog kapitala u novosadsku firmu, a dolazak "Jutonga" podržavaju i radnici, kaže za 021 predsednik sindikata "Solidarnost" u Neobusu Milko Drobnjaković. "Svako ko dođe sa dobrom ponudom i uposli radnike 'Neobusa' je dobrodošao i ima podršku sindikata", navodi Drobnjaković.
Nabavka autobusa za Novi Sad i Beograd dogovorena i pre tendera?
Predstavnik firme Zoran Kijac dodaje da je "Jutong" spreman da plaća mesečne zarade za radnike čiji je iznos prilično viši od onih koje dobijaju kineski radnici, jer je ovaj konglomerat zainteresovan za balkansko tržište na kom im je neophodan strateški partner.
Prema njegovim rečima, pregovori sa čelnim ljudima Beograda i Novog Sada pokazuju indicije da će budućim na tenderima za nabavku novih autobusa biti favorizovani domaći proizvođači.
"Vidite, kad se hoće, onda se tender napravi tako da ga dobije 'Neobus'", otkriva Kijac.
GSP: "Ne planiramo nabavku, ali..."
Direktor Gradskog saobraćajnog preduzeća Milan Balać kaže za 021 da od najavljene nabavke 11 gasnih autobusa i 10 minibuseva zasad nema ništa, budući da nisu dobili sredstva iz budžeta za kapitalna ulaganja.
To bi, međutim, moglo da se promeni rebalansom, a Balać kaže da bi bilo 'neverovatno' da na tenderu prođe strani ponuđač, ukoliko na stolu bude i korektna ponuda "Neobusa".
"Ako bi se pojavio domaći proizvođač koji zadovoljava uslove tendera, koji nisu previše komplikovani, a ujedno je i normalan sa cenom i kvalitetom, bilo bi neverovatno da bude prihvaćena ponuda strane kompanije", kaže Balać za 021.
Budući da "Neobus" grca u dugovima, od radnika koji potražuju zaostale zarade od oktobra 2011. godine do banaka koje čekaju na otplatu kredita i kamata, kapital stvoren uposlenjem fabričkih kapaciteta pokrenuo bi i servisiranje ovih potraživanja.
Kijac navodi da ga Zakon o radu ne obavezuje da isplati radnicima novac za vreme provedeno u štrajku, koji je trajao od aprila prošle godine do 22. novembra, kada je firma otišla u stečaj. Sindikalac Drobnjaković, sa druge strane, kaže da svako od poverilaca ima pravo da ospori dugovanja, ali da konačnu odluku o kreiranju liste prioriteta za isplatu donosi nadležni sud i očekuje isplatu svih zarada i to u potpunosti.