Да ли због монопола, несређеног тржишта или нечег трећег, светски дисконтни трговински ланци, у чијим хипермаркетима су, наравно, цене најповољније, годинама су заобилазили Србију, а изгледа да ће
и томе ускоро доћи крај. Немачки интернационални дисконтни ланац „Лидл” обезбедио је локацију за објекат у Новом Саду, сазнаје „Дневник”. Ову информацију нису могли да нам потврде у надлежним градским институцијама, али нам је речено да су предствници немачке компаније тим послом долазили код њих. Незванично сазнајемо да је „Лидл” безецовао локацију на Футошком путу, те да то није једини објекат који планира да отвори у Новом Саду.
Подсетимо, „Лидл” је регистровао пословање у Србији 22. децембра 2010. године. Оснивач фирме је „Лидл Србија супермаркети”, а оснивачки капитал је 20.000 евра. Крајем прошле године из централе „Лидла“ у Немачкој потврђено је да компанија испитује услове и шансе у многим земљама, између осталих и у Србији, али да ће одлуку о доласку на српско тржиште донети кад заврши анализе.
„Лидл”, иначе, послује у региону: у Мађарској, Словенији, Бугарској... Већ неколико година присутан је у Хрватској и, све су прилике, биће први дисконтер који долази у Србију. У нашој земљи још увек не послује ниједан дисконтни ланац, а те су продавнице прилично јефтиније од конкуренције. Наиме, то нису луксузни објекти, улагања у њих нису велика, роба није уредно сложена на рафове, већ је на палетама, у кутијама... Најчешће су површине од 1.000 до 2.000 квадратних метара, што значи да су у рангу супермаркета.
Такозвани хард-дисконти, па и „Лидл”, успевају да понуде робу по ценама нижим од конкуренције тако што у понуди углавном имају производе трговачких марки или набављају мање врста истог артикла, али у огромним количинама. У понуди, на пример, имају само две-три врсте кафе али, пошто их набављају у великим количинама, добијају и повољније услове, ондосно ниже су цене.
У окружењу, иначе, послује неколико дисконтних ланаца. Рецимо, осим „Лидла”, у Бугарској, Румунији и Хрватској присутан је „Кауфланд”, у Мађарској, Словенији и Грчкој послује немачки „Алди”...
Све ово показује да конкуренција на српском тржишту ни изблиза није каква би требало да буде, а ту лежи и одговор на питање због чега је инфлација у Србији била убедљиво највећа у региону. Да смо имали више трговинских ланаца, и то ових јефтинијих, ни цене хране не би тако дивљале јер би се сваки трговац морао запитати како ће реаговати конкуренција и где ће грађани и од кога радије и повољније куповати. С. Г.
Dnevnik