mrnjavi napisao/la:
Da, neobuscitta, u tebe gledam
Ja jesam ljubitelj javnog prevoza, ali nisam ljubitelj javnih preduzeća i javne uprave.
Iz tog razloga ne mogu i ne bih da komentarišem na temu da li je ovo "klasična klepačina" ali bih mogao da sagledam očevidno, a to je zloupotreba termina elektronske naplate.
Naime, iako je ovo prvi konkretan pomak u smeru uvođenja elektronske naplate od kako je počela priča o njoj, putnici neće osetiti nikakvu razliku.
To što će oprema za izdavanje karata kod vozača raditi na struju ne znači da se uvodi elektronska naplata. Elektronska naplata podrazumeva da putnici mogu da kupe kartu za vožnju bilo kad i bilo gde, a ne samo kod vozača ili na kiosku. Ne samo to, nego uvođenjem elektronske naplate dobijamo mogućnost kupovine vremenskih karata, 24-časovnih a ne dnevnih (trenutno dnevne karte važe do ponoći) ili 30-dnevnih a ne mesečnih. Ona je isto osnov za praćenje vozila u realnom vremenu i formiranje savremenog dispečerskog sistema.
Uvođenjem elektronske naplate i ulaska/izlaska putnika na sva vrata, javni prevoz u Novom Sadu bi se značajno ubrzao i time dobio na atraktivnosti. Daljem razvojem tog sistema se mogu iskoristiti brojne mogućnosti elektronske naplate, a tu je Beograd zakazao. Naime, BusPlus sistem uopšte ne koristi pun potencijal, pre svega zbog očajnog dispečerskog i sistema informisanja putnika u slučaju izmene trasa (slično kao u NS). Takođe, taj sistem ima mogućnost relativno lake integracije u Google Transit kao i unapređenja atraktivnosti turistima. Ništa od toga se ne koristi.
U ovim napisima Dnevnika i RTV se tek u tragovima pominje mogućnost uvođenja elektronske naplate u punom smislu tog termina. Iskreno se nadam da je ovo samo početak, a ne jednokratna biznis ideja. Ne treba zaboraviti da se to odlično poklapa sa dolaskom novih autobusa.
Inače, BusLogic sistem se koristi
već nekoliko godina u Subotici. Tamo su postavljeni displeji koji najavljuju dolazak autobusa, nedavno je uveden Google Transit a karta se naplaćuje po pređenom kilometru. Osim Subotice, sistem koriste požarevački Arriva Litas i čačanski Kavim Autoprevoz. Ova dva prevoznika su, zahvaljujući korišćenju ovog sistema, uveli i kupovinu karata putem interneta.