Kakve su ovo gluposti? Zbog štampanja 250 nalepnica da ljudi zavole gradski autobus? Stvarno bi trebalo da se uvede porez na ove gluposti koje se pišu po portalima, država bi začas vratila javni dug.
Jedan tekst koji sam napisao o autobusima koji kao pogon koriste alternativna goriva.
Autobusi na alternativne pogone u Novom Sadu
Ikarbus IK-103CNG
Prvi autobus na alternativne pogone u redovnom saobraćaju, ne samo u Novom Sadu, nego u celoj Srbiji, bio je Ikarbus IK-103CNG. Nakon kupljenih 39 solo i zglobnih srednjepodnih Ikarbusa, kupljen je i jedan na prirodni gas. Iako su dizelaši sa MAN-ovim motorom došli u garažu pred sam kraj 2005. godine, CNG sa Rabinim motorom je sačekao martovski sajam Beotruck 06 pa je, potom, isporučen. Ovaj autobus se u početku dosta vizuelno razlikovao od dizelaša, s obzirom da je nosio nestandardnu kolor šemu, a dugo je i saobraćao sa ispisanim podacima na desnom vetrobranu, koji nisu uklonjeni od sajma u Beogradu. Uz to, jedini je IK-103/IK-201 u Novom Sadu koji ima lepljena stakla.
foto: cone, Autobusi.NET
Infrastruktura uopšte nije bila spremna za prijem ovog autobusa, pa je autobus morao da ide na punjenje u NIS-ovu rafineriju, koja je udaljena desetak kilometara od garaže. Kako bi bio blizu punionice, ovaj autobus je redovno saobraćao na liniji 1. Zbog visine od skoro 3,5 metara, ovaj autobus je i najviši u voznom parku, a ulazak u hale nije dovoljno visok za ovo vozilo. Zbog toga, autobus se nekoliko puta pojavljivao u halama Neobusa, a jednom su vozači u garaži rešili da uteraju autobus u sopstvenu halu pa su malo "ošišali" boce. Autobus je veoma dugo bio van saobraćaja, pa je usput dobio i standardizovanu kolor-šemu JGSP, a iznad vozača je dodata svojevrsna maska da zaštiti boce u slučaju ponovljenog incidenta. Kako su to Francuzi izveli, pogledajte
ovde.
foto: sremacns, Autobusi.NET
Solaris Urbino 12 III CNG
Nakon četiri godine neobnavljanja voznog parka, jula 2011. godine, u garažu JGSP je konačno stiglo šest veoma modernih niskopodnih autobusa sa pogonom na CNG. Iako je na oborenom tenderu pobedio Mercedes-Benz sa modelom Citaro CNG, Novosađani se nikad nisu vozili njima, već je, nakon ponovljenog tendera, bilo jasno da će se voziti u Poljacima sa zelenim jazavičarom na prednjoj masci. Poljska fabrika je ovom isporukom ušla na srpsko tržište na mala vrata. Uporedo sa puštanjem Solarisa u rad, puštena je u rad i CNG punionica koja se nalazila u okviru garaže, a koja je u vlasništvu DP "Novi Sad-gas". Novi autobusi su se dopali korisnicima, tako da je napravljen pun pogodak. Inače, ovi autobusi su među prvim autobusima u Novom Sadu koji imaju ugrađen video-nadzor. Motor je iz porodice Iveco Cursor 8 i razvija 290 konjskih snaga, a uparen je sa četvorostepenim Voith automatskim menjačem.
foto: cone, Autobusi.NET
Kapena Urby 65C17 CNG
Zajedno sa Solarisima su, u novosadsku garažu, stigli i minibusi na šasiji Iveco Daily 65C17. Pokazali su se kao veoma korisni za prigradske linije gde je potreban polazak, a mala je popunjenost. Takođe, ovi minibusi su u početku saobraćali na liniji 92 do aerodroma "Nikola Tesla" u Surčinu dok su danas svi u prigradskom saobraćaju. Za ove minibuse je velik problem mali kapacitet rezervoara koji su ispod poda, pa su u početku često ostajali bez goriva. Inače, prednji deo vozila je srednjepodan, dok je na zadnjim vratima niskopodni ulaz koji ima i rampu i mesto za invalide. Iako su prilično neudobni, uglavnom sam čuo pozitivne komentare od putnika, što je dodatno popravilo imidž gradskog prevoza.
foto: neobuscitta
Irisbus Citelis 12M CNG
Da je Novi Sad veran Iveku, kada su u pitanju gasni motori, dokazala je i kupovina sledeće i, do danas, poslednje serije CNG autobusa. Iako nose znak italijanskog proizvođača, Citelisi su napravljeni u češkoj fabrici ovog koncerna. Predstavljeni su u novembru 2012. godine i od tada prevoze Novosađane na gradskim linijama. Zbog karakterističnog eksterijera, ovi autobusi su izuzetno upadljivi u novosadskom prevozu, a enterijer je dosta drugačije organizovan od već viđene konfiguracije niskopodnih autobusa. Ono po čemu je ovaj autobus karakterističan jeste položaj motora, i jedini je niskopodni autobus čiji pogonski prostor ne pravi nikakvu prepreku u unutrašnjosti. Poseduju motor Iveco Cursor 8 sa 290 konjskih snaga i automatski Voith menjač.
foto: neobuscitta
Novosadski autobusi na alternativne pogone u budućnosti?
Pošto je računica takva, da CNG autobus ima puno kraći životni vek, a pritom jedno solo CNG vozilo ima istu cenu kao jedno zglobno dizel vozilo, postalo je jasno da je obnova CNG voznog parka poprilično neisplativa, pa se pribeglo prepravljanju dizel autobusa u dual-fuel autobuse, koji za pogon koriste i dizel i CNG. Prvi autobus koji je prepravljen na ovaj pogon jeste #799, zglobni Neobus na šasiji Volvo B10MA koji je napravljen 2002. a rekarosiran 2014. godine.
foto: neobuscitta (ilustracija)
Nažalost, još uvek niko nije izašao u javnost sa podacima o potrošnji ovih autobusa, za koju se sumnja da je čak i porasla, jer autobusi konstantno idu sa punim i dizel i CNG rezervoarima, a dodatnu težinu predstavljaju i same CNG boce, koje se nalaze u prikolici ispod trećih vrata. Ipak, JGSP je raspisao tender za prepravku još pet zglobnih vozila istog tipa na dual fuel sistem, a zatim, nedavno, za još 72 vozila sa Volvo i MAN motorima. Na oba tendera pobedila je bugarska firma, koja je ugradila ovaj sistem u prototipno vozilo.
Iako je CNG dosta jeftiniji od dizela, njegova potrošnja u vozilu je veća. Na sve to se mora dodati početna cena CNG autobusa, koja je i do 50% veća od dizelaša, a radni vek CNG motora je mnogo kraći od dizel motora.
Moje lično mišljenje je da bi JGSP trebalo da batali prevaziđeni gasni pogon, i da pređe na električni pogon u što kraćoj budućnosti, kako bi opet dokazao koliko je novosadski prevoz ozbiljniji od onog u ostalim gradovima. Nažalost, ovo se verovatno neće ostvariti u skorije vreme.