Novi Sad daje 12 lokacija za garaže kojima će naredne 43 godine upravljati privatnici
Gradsko veće je predložilo da se izbere koncesionar ili koncesionari koji će dobiti 12 lokacija u centru Novog Sada i stambenim zonama za izgradnju i upravljanje garažama naredne 43 godine, saznaje 021.rs.
Ovaj predlog će se naći pred odbornicima Skupštine grada na sednici koja je zakazana za utorak, 17. septembar, a ukoliko bude usvojen, gradska vlast će odmah raspisati poziv i očekuje se da se do marta naredne godine potpišu ugovori i počne gradnja prvih garaža. Grad će privatnicima ponuditi da sagrade podzemne i nadzemne garaže, od kojih su četiri u centru grada, a osam stambenim zonama na Novoj detelinari, Novom naselju i Banatiću.
Kako je najavljeno, nakon što je zimus bio neobavezujući poziv za gradnju garaža, novosadska vlast je krenula u postupak izbora privatnog partnera za javno-privatno partnerstvo oko gradnje garaža. Glavna razlika u odnosu na poziv od pre nekoliko meseci je to što je Novi Sad znatno povećao broj ponuđenih lokacija u stambenim zonama, sa tri na osam, dok je one u centru povećao za jednu, odnosno sa tri na četiri.
Ukupno na koncesiju od 43 godine daje se 12 garaža.
Za centar grada se nude lokacije koje su već godinama u opticaju i to u Ulici Modene garaža sa dva podzemna nivoa od kojih svaki ima po maksimum 100 parking mesta, nadzemna garaža od četiri sprata na uglu Uspenske i Šafarikove, gde svaka etaža ima kapacitet od po 70 mesta, podzemna garaža kod Banovine sa dva nivoa od po 70 parking mesta i Trg republike, tj. Riblja pijaca gde će biti garaža sa dva podzemna nivoa, od kojih će svaki imati po 200 parking mesta.
Kada se govori o stambenim zonama, u Banatiću je to lokacija u ulici Branimira Ćosića pored vrtića "Palčica" gde će se praviti trospratna garaža sa suterenom sa po 90 parking mesta na svakoj od pet etaža (podrum+prizemlje+tri sprata). Druga lokacija je kod Železničke stanice, na zelenoj površini koji se naslanja na Toplanu, a gde će biti izgrađena jednospratna garaža koja će po nivou imati po 80 parking mesta, mada je moguće da se nekoliko etaža izgradi i pod zemljom.
Zatim, Grad koncesionaru nudi i lokacije za dve podzemne garaže na Novoj Detelinari, i to jednu u Veselina Masleše, između Janka Veselinovića i Hadži Ruvimove, što je zapravo zelena površina na Bulevaru Evrope, a gde će biti izgrađena garaža sa 400 mesta po etaži bez organičenja u broju podzemnih nivoa. Druga lokacija je nekoliko metara dalje u delu Veselina Masleše između Kornelija Stankovića i Janka Veselinovića sa 170 parking mesta po etaži bez ograničenja u broju podzemnih nivoa.
Konačno, nude se i četiri lokacije na Novom naselju, oko Ulice Bate Brkića od Bulevara Jovana Dučića do Anđe Ranković, a za izgradnju poluukopanih garaža. Ovde su u pitanju garaže od jednog nivoa pod zemljom kapaciteta od 55, 70, 80 i 105 parking mesta. Lokacije ovih garaža u koncesionoj odluci se navode pod brojevima urbanističkih blokova, što je praksa koja se reko viđa u gradskim dokumentima i takva podela Novog Sada je nepoznanica za širu javnost.
Prema informacijama 021.rs radi o lokacijama među zgradama koje su u izgradnji ili će se tek graditi oko Ulice Bate Brkića i koje do sada nisu ni bile u urbanističkim planovima, nego se za njih zapravo saznalo ove srede kada je Grad kao primedbu na Plan regulacije Novog naselja zatražio od Komisije za planove da ove garaže uvrsti kao lokacije za koncesiju.
Problemi s parkiranjem u svim delovima Novog Sada
Grad za koncesiju ovih 12 lokacija ima saglasnost viših državnih organa jer je Komisija za javno-privatna partnerstva Novom Sadu 6. septembra dala saglasnost na "Koncesioni akt za projektovanje, izgradnju, upravljanje i održavanje garaža na teritoriji Grada Novog Sada u obliku javno-privatnog partnerstva sa elementima koncesije". Predviđeno je da se koncesionar izabere preko konkursa koji će sprovesti Gradsko veće, a koje će pre potpisivanja ugovora dobiti i saglasnost Skupštine grada. Koncesiju će nadgledati Uprava za građevinsko zemljište i investicije.
U obrazloženju nije dato šire objašnjenje zašto se 12 lokacija za garaže daju u koncesiju, što je neobično jer je većina stambenim zonama. Samo se objašnjava da se koncesija priprema jer Novi Sad ima problem sa parkiranjem u skoro svim delovima grada u proteklih 20 godina zbog privrednog rasta, kao i povećanja broja stanovništva.
Tako se daju podaci o rastu broja stanovika od 1991. do 2017. godine koji pokazuju da šire podučje grada sada ima 617.949 stanovnika, a uže 356.126, tako da sada ima za oko 100.000 ljudi više nego prilikom raspada SFRJ.
Daju se podaci i za broj vozila za period od 2002. godine do danas i oni pokazuju rast od više desetina hiljada vozila. Prema ovim podacima sada ima 175.740 vozila u širem području Novog Sada, a 108.938 u užem. Međutim, nigde nema ni jedne procene ili podatka o tome šta se očekuje sa brojem stanovnika i vozila u narednih 40 godina na koliko se daje koncesija.
Grad, opet, u dokumentu navodi da je interes novosadske vlasti da obezbedi odgovarajući broj parking mesta, kao i da određene zone, koje se trenutno koriste za stacionarni saobraćaj pretvore u pešačke zone i zelene površine.
"Plan izgradnje javnih garaža ima za cilj da se u određenom narednom periodu parkiranje vozila izmesti sa ulica i da se time oslobode prostori za proširenje pešačko-biciklističkog saobraćaja i dodatno ozelenjavanje. Kako je to proces koji nije moguće sprovesti u kratkom vremenskom periodu, plan je da se prvo sa ulice izmeste parking mesta koja najviše koriste posetioci, a zatim i stanari. Nakon određenog perioda bi se ulična parking mesta izmeštala u javne garaže, ali bi na ulici ostala ona parking mesta koja su potreba za osobe sa invaliditetom ili eventulano za one koji pripadaju nekoj drugoj socijalno osetljivoj kategoriji", stoji u obrazloženju za donošenje odluke.
U Koncesionom aktu koji ide pred odbornike Skupštine grada se kaže i da nije predviđeno da se Parking servisu oduzme i jedna postojeća garaža ili parking kojim upravlja ovo preduzeće. Ovo preduzeće inače upravlja samo privremenom montažnom garažom iza Srpskog narodnog pozorišta od 2004. godine i sa ukupno 16.360 parking mesta pod svojom upravom.
Budući koncesionar ili više koncesionara upravljaće sa oko 2.500 do 3.000 parking mesta.
U dokumentu je data i procena da će gradnja svih garaža koštati 42 miliona evra, a pojedinačna cene izgradnje, bez drugih troškova investitora, u dinarima je:
1. Modene - 519,2 miliona
2. Uspenska/Šafarikova - 452,6 miliona
3. Banovina - 466,5 miliona
4. Trg republike - malo više od jedne milijarde
5. Branimira Ćosića - 691,2 miliona
6. Železnička stanica - 266,3 miliona
7. Bulevar Evrope 1 (Janka Veselinovića - Hadži Ruvimova) - 712,3 miliona
8. Bulevar Evrope 2 (Kornelija Stankovića - Janka Veselinovića) - 303,7 miliona
9. Bate Brkića 1 - Blok 358 A - 99,4 miliona
10. Bate Brkića 2 - Blok 381 A - 126 miliona
11. Bate Brkića 3 - Blok 366 A-1 - 153,9 miliona
12. Bate Brkića 4 - Blok 366 A-2 - 174,8 miliona
Dodajmo i da se u koncesionom aktu navodi da nisu sve lokacije u gradskom vlasništvu, ali da će Grad imovinsko-pravna pitanja regulisati o sopstvenom trošku. Tako piše da je u toku otkup parcele na uglu Uspenske i Šafarikove, da za Branimira Ćosića eksproprijacija nije u planu za 2019. godinu, dok se za jednu od dve garaže na Bulevaru Evrope samo navodi da je deo parcele u privatnom vlasništvu, kao i da se otkuplju parcele na lokacijama oko Ulice Bate Brkića.
Grad je predvideo da se na javni poziv na koncesiju ponuđač može javiti za gradnju i potom upravljanje svim garažama, više garaža ili samo jednom, i da zapravo postoji mogućnost potpisivanja više ugovora. Koncesijom nije predviđeno da Novi Sad uloži sopstvena sredstva ili da pozajmi novac za realizaciju ovih garaža.
Garaže se daju na koncesiju od 40 godina, odnosno ukupno na 43 godine, jer će koncesionarima biti date tri godine da izgrade garaže, a koncesionu naknadu će početi da plaćaju tek za 16 godina kada bi otplatili kredit za gradnju i to u visini od 10 odsto poslovnih prihoda za garaže u centru, a pet odsto za garaže u stambenim zonama.
Za sve garaže, prema računici Grada, koncesiona naknada bi bila 51,8 miliona dinara godišnje, što znači da bi za oko 27 godina naplate koncesije za sve garaže u Novom Sadu Grad zaradio oko 1,4 milijarde dinara. Takođe, prema istoj računici, koncesionar ili koncesionari bi poslovali pozitivno sve godine i imali čistu zaradu od oko 293 miliona dinara godišnje.
Cene parkiranja će posebno biti definisane u daljoj konkursnoj dokumentaciji, ali je izvesno da će Grad imati određenu nadležnost nad ovim pitanjem.
Razlog za davanje koncesije od 43 godine je što je to period koji je, kako se navodi, "potreban za razumni povrat novca privatnom partneru", jer se očekuje da koncesionar gradnju finansira iz kredita.
Inače, u dokumentu se prilikom računanja isplativosti uzelo u obzir da će, na primer, parkiranje u garažama u centru po satu biti 84 dinara sa PDV-om, u stambenim zonama po 53 dinara sa PDV-om, a procena je i da bi stopa zauzetosti prvih bila 55 odsto, a drugih 45 odsto.
Gradska vlast očekuje da će nakon što Skupština grada usvoji Koncesioni akt, do kraja septembra biti objavljen javni poziv koji će trajati do decembra, da će tokom januara ili februara biti potpisan koncesioni ugovor, a da će u martu 2020. godine početi realizacija projekta.
Ovome dodajmo i da je Novi Sad pre osam godina radio projekte pojedinih garaža u Modene i na Trgu republike, a pre samo nekoliko meseci započet je posao oko projektovanja garaže u Uspenskoj-Šafarikovoj vredan 15 miliona dinara, dok je projekat garaže ispod Banovine pokrenut, ali je stao, verovatno zbog najave koncesije.
Autor: Žarko Bogosavljević -
Ova adresa el. pošte je zaštićena od spambotova. Omogućite JavaScript da biste je videli.