izveštaj iz dnevnik.rs
„Жежељу” ће добро стајати италијански лукови
Ажурирано пре 1 час 25 минута
Иако грађевинска сезона службено још није почела, на градилишту новог „Жежељевог” моста преко Дунава у Новом Саду радови ове зиме готово да нису ни прекидани. Директор пројекта изградње моста Срећко Угрица потврдио је за наш лист да је тренутно на градилишту око 70 радника, запослених на монтажи сегмената лука моста и изградњи обалног стуба.
Enlarge
Из италијанске компаније „Тадеи” стално пристижу елементи за монтажу челичних лукова за нови мост и за десетак дана ће сви делови бити на обали. Саговорник каже да није претерано рећи да за довоз елемената за лукове треба око 300 камиона јер само за делове мањег лука треба 68 камиона, 34 камиона за затеге (доњи појас лука), плус разни други делови који ће се спајати у целину. Мањи лук с петроварадинске стране имаће распон 180 метара, а висина од доњег до горњег појаса лука биће 36 метара. Након што „Мостоградња” монтира лукове на обали, радници холандске фирме „Мамут” навешће лук по лук с обале на стубове – мањи лук ће бити постављен на речни стуб број три и обални број два с петроварадинске стране, а већи такође на број три у средини реке и обални број четири с новосадске стране.
До сада је завршена изградња стубова један и два на сремској страни и стуба број пет на бачкој. За стуб четири ради се оплата за бетонирање, што значи да ће ускоро бити изграђена сва четири обална стуба. Да би се наставила изградња речног стуба три, најпре дно реке мора да се очисти од огромних бетонских блокова старог порушеног моста, који се не могу извући багером већ је с извођачем радова у току усаглашавање како то да се уради. У опцији је и минирање заосталих делова, који су превелики да се изваде на било који начин. Радници су, на пример, успели да изваде бетонске елементе лука порушеног стуба број четири с новосадске стране. Морали су да разбију око 500 кубика бетона тешког око 1.200 тона и да га одвезу с градилишта. „Мостоградња” монтира сегменте челичних лукова на градилишту с петроварадинске стране на за то изграђеном платоу у који је уграђено 30.000 кубика песка и око 4.000 кубних метара шљунка. Плато ће по изградњи моста служити као насип за будућу двоколосечну пругу.
Нови мост ће имати пет стубова, четири обална и један речни, биће дуг 474 метра и широк 30,7 с по два железничка колосека, друмске саобраћајнице и пешачко-бициклистичке стазе и два лука висине 34,37 и 42,74 метра с распонима 3,90 и 4,80 метара, те мрежасте вешаљке. Висина испод новог моста при максималном нивоу воде биће 8,38 метара. Првобитно је предвиђено да ће изградња коштати око 45 милиона евра, од којих ће ЕУ дати 26,2 милиона, а АПВ и Нови Сад 19,1 милиона, међутим, додатни радови ће, очито, поскупети изградњу. Посао израде главног пројекта и изградња моста додељени су на тендеру италијанско-шпанском конзорцијуму „Азви-Тадеи-Хорта Кослада”, домаће фирме ангажоване су као подизвођачи, а инвеститор су „Железнице Србије” које су у овом пројекту именоване као заступник Владе.
Р. Даутовић
Продужетак рока
Планирано је да нови мост буде изграђен до краја 2013, међутим, судећи по свему, биће добро ако се заврши и до краја следеће године. Наиме, Угрица каже да ће само „Мостоградња” до краја ове године имати посла на спајању сегмената за лукове, а где је све остало. Изградња је успорена у старту, најпре је каснио пројекат, онда се непланирано отворио посао чишћења заосталих делова пре 14 година порушеног моста, затим се дуго чекало на измештање гасовода па су пронађене три неексплодиране ручне бомбе... Због свега тога шеф Делегације ЕУ у Србији Венсан Дежер, очито, неће на крају свог мандата крајем ове године прошетати новоизграђеним мостом, као што је то пожелео приликом потписивања уговора о изградњи.