Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-03-22; Odgovori na pitanja i sneg na mostu.
Jučerašnja crtica o prvom vozu na mostu vidim da je privukla veliku pažnju u medijima. Takođe, konačno, mediji shvataju da je NSBuild kredibilan i bogat izvor tačnih informacija o mostu.
Veoma mi je drago zbog oba, i mosta, i Foruma.
Večeras ćemo odgovoriti na pitanja, a sledi i nova serija fotografija, sneg prvog prolećnog dana i most.
Autor fotografija, današnjih i prethodnih, je gospođa
Anita Dimoski, direktor projekta, iz Železnica Srbije.
Gospođa Dimoski, koju sam na neki način već najavio u ranijim postovima, je osoba izuzetno zaslužna za bitno ubrzanje radova poslednjih godinu dana. Svojim konkretnim radom, (ne opštom pričom koja karakteriše mnoge budžetske činovnike – domaće i strane, a video sam ih mnogo na ovom projektu, 2007-2018.), izvanrednom saradnjom sa svim učesnicima gradnje, i upornim otklonjanjem raznih mnogobrojnih prepreka gradnji, predstavljala je pravu injekciju za posao.
Teško da ćete je videti u medijima, kao i druge junake iz senke. Neka bar na ovom dobronamernom i sadržajnom Forumu ostane trag o njenom radu.
Sada, kao što rekoh, odgovori na pitanja.
Pitanje Otis.Driftwood.Ressurected, #3563:
„
I da lje bih voleo da znam zasto je neophodan tucanik na mostu?“
Odgovor:
Prvi deo odgovora već je dat – da mora da bude zbog tehničkih zahteva železnice. Ovo je slučaj ne samo sa našom železnicom, nego i sa drugim železnicama u svetu.
Drugi deo odgovora je na pitanje: Zašto železnica uopšte zahteva tucanički zastor?
U najkraćem, osnovni tehnički elementi su sledeći:
a) bitno smanjenje udara železničkih vozila na konstrukciju mosta;
b) rasprostiranje opterećenja kroz tucanički zastor, tako da koncentrisane sile ispod točkova vozila se pretvaraju u podeljena opterećenja na konstrukciji, što je za konstrukciju mosta mnogo prijatnije;
c) zbog efekta pod b), smanjenje amplituda (razlika) napona elemenata konstrukcije, a odatle i povećnje otpornosti konstrukcije na zamor materijala, tj. povećanje životnog veka konstrukcije;
d) najzad, takođe važno zbog zaštite životne sredine, bitno smanjenje buke prilikom prolaska vozova, što je posebno važno za gradske mostove.
Pitanje Šurlan #3564:
„...
hoće li izmedju železničkih koloseka i asfalta biti još neke dodatne zaštite osim ovog betonskog zidića?“
Odgovor:
Pomenuti betonski zidić je zapravo greda koja, zajedno sa paralelnom istom takvom gredom, drži tucanički zastor ispod železničkih koloseka.
Kako će sve konačno izgledati, i to vrlo skoro, dato je na priloženim slikama.
U središnjoj zoni, između koloseka i drumskih traka nalaze se:
- betonski kanali sa električnim vodovima za električno napajanje kontaktnih vodova železnice;
- stubovi kontaktne mreže za železnicu i stubovi javne rasvete mosta celom širinom;
- zaštitne ograde druma kojima se sprečava udar drumskih vozila na prethodno pomenutu opremu.
Inače, razmaci opreme na kolovozu, (stubova kontaktne mreže i javne rasvete, zaštitnih ograda), strogo su definisani tehničkim propisima za železnicu i drum, to nije stvar slobodnog odlučivanja projektanta mosta.
Trpovski, hvala na asistenciji. Vaše razmišljanje je tačno. Priložena slika je iz Idejnog projekta, a ne Glavnog projekta po kom je most izveden. Zato sam ja tu, („
Dozvolite meni, možda sam ja spretniji! – iz jednog našeg čuvenog filma).
Pitanje Gari #3565:
„Je l' moguće da na mostu nema 4 trake za vozila? Ne mogu da verujem.“
Odgovor:
Nema, zato što to nije traženo Projektnim zadatkom mosta, odnosno Urbanističkim uslovima grada Novog Sada. Zahtevane su dve drumske trake i tako je most projektovan i izveden. Da je traženo npr. 6 traka, most bi bio sa 6 traka.
Za svaki most, bilo gde, van gradova ili u njima, najpre se definiše saobraćajnica na kojoj je most. Tako definisana saobraćajnica je zadatak za projektanta mosta. Ako je most u gradu, kakav je ovaj most, saobraćajnice su stvar pre svega urbanog planiranja. Zahtevi urbanog planiranja koji se tiču mosta, skupljeni su u Urbanističke uslove, kao jedan od dva najvažnija elementa Projektnog zadatka mosta. Projektant mosta ne može da ulazi, (a nije ni kvalifikovan za to), u urbanističke elemente i da protivreči, ili predlaže drugačije zahteve.
Dolazimo i do fotografija gospođe Anite Dimoski od 21. marta. Most je pod snegom, sve je u belom. Radio je jedino RŽD na dovršavanju tucaničkog zastora.