Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-03-28; Aktuelno; jedan odgovor; opet o kablovima.
Aktuelno
Bio je i taj famozni 26. mart, dan posete visokih zvanica.
Pozvan sam i ja u taj prvi voz, ali kao da nisam! Neću dalje komentarisati, osim da sam bio sa velikom grupom radnika i inženjera iza leđa mnogobrojnih novinara, van opsega kamera. Nisam se odvezao na ručak u Petrovaradin, ostao sam sa kolegama oko priprema probnog opterećenja.
Pojava Lionkinga sa snimcima iz vazduha je veliki doprinos Forumu. Uz fantastične snimke Aerodrona, izgleda da dobijamo još jedne fantastične snimke! Opet kreativni i vredni građani, a ne grad Novi Sad. Gradovi u svetu od ovakvih događaja i objekata prave veliku reklamu, i za grad, i za svoju privredu. Umesto toga 26. smo opet čuli za nekog budućeg „Franca Jozefa“, a ni reč o mostu na kome smo bili i zbog koga je i napravljen ceo skup!
Ne mogu da se otmem utisku da je Novi Sad neverovatno pasivan oko ovog mosta i to ne samo danas, već od početka ovog poduhvata, još od prvog idejnog projekta 2007. Tada je recimo po prvom Projektnom zadatku most imao samo jedan kolosek i dve drumske trake. Posle izgradnje drugog koloseka, ona preostala drumska traka ostala bi samo za hitnu pomoć i vatrogasce! Neverovatna glupost!
Ostalo bi tako da Državna reviziona komisija u saradnji sa mnom nije promenila Projektni zadatak u današnji sadržaj 2+2. Sećam se da je gospođa Dušanka Sremački, ondašnji pokrajinski sekretar za građevinu, mnogo pomogla i inače obavila veliki posao oko početka izgradnje mosta.
No vratimo se aktuelnim temama završetka izgradnje.
Ukratko, najnovija dešavanja:
- Hidroizolacija na drumskom delu se izvodi maksimalno efikasno. Tihi i skromni radnici Antikora obavljaju u tišini veliki posao. Danas je, u celodnevnom radu, do mraka i bez pauze i bez ručka čak, kompletno završena hidroizolacija drumskog kolovoza na većem luku i susednom prilaznom mostu.
- Tucanički zastor je pred samim završetkom. Sutra sleduju poslednji milimetri do projektovane nivelete pruge. Firma RŽD radi krajnje profesionalno i tačno.
- Maske na revizionim stazama se uveliko montiraju. Radi firma Belmont.
- Izgleda, kako sam čuo, da će i asfalt da se uradi pre probnog opterećenja. Ovo je bez sumnje takođe dobra vest sa tehničke tačke gledišta.
Same maske su od perforiranog čelika, debljine 3 mm. Veličine otvora su takve da propuštaju svetlo, ali ne i ptice.
Ptice svojim „radom“ pogubno deluju na zaštitu od korozije, a naročito na konstrukcije od prednapregnutog betona, gde ozbiljno oštećuju kablove za prednaprezanje i dovode u pitanje i sam opstanak tih konstrukcija.
Maske su zaštićene od korozije dvostrukom zaštitom: slojem toplo nanešenog cinka i plastifikacijom. Završna boja je kao konstrukcija mosta – signalno bela (RAL 9003).
Sada odgovor na jedno davno postavljeno pitanje.
Pitanje Brane #3560:
“Zanima me šta se dešava sa projektom mosta nakon njegove izgradnje? Da li se čuva u državnom arhivu ili arhivu nekog univerziteta ili je možda vlasništvo izvođača?”
Odgovor:
Projekat mosta je na nekoliko mesta i to u papirnom i elektronskom obliku i to kod: investitora (Železnice Srbje), finansijera (Delegacija EU, AP Vojvodina, grad Novi Sad), Inženjera (DB International i Egis), naravno i kod Izvođača i projektanta.
Izvođač je takođe u obavezi i da ostavi Projekat izvedenog stanja, sa svim izmenama tokom gradnje.
Zanimljivosti
Monitoring kablova vešaljki
Verovatno ste se pitali kako izgleda monitoring (praćenje rada) kablova.
Priložena slika to ilustruje. Prikazani su dijagrami aksijalnih sila četiri vešaljke, tokom 24 sata 23. marta. Skok sila u kablovima vešaljki, i to mnogo više desne (nizvodne) strane, desio se između 11.28 i 11.40 sati, upravo u vreme parkiranja RŽD-ove kompozicije sa tucanikom. Senzori unutar kablova su trenutno reagovali i zabeležili promenu.
Stari most (Žeželjev most)
Oko starog mosta dve interesantne stvari takođe.
Stari most se u medijima, (ne i u stručnoj literaturi), predstavlja kao veliko dostignuće u konstrukcijama od prednapregnutog betona. Stari most je bio, međutim, 95% najmanje, od armiranog betona, samo oko 5% od prednapregnutog betona! Na priloženoj slici se vide vrste materijala konstrukcije.
Ovo navodim ne zbog starog mosta, on ništa nije izgubio od svoje vrednosti, nego zbog površnosti medija. Valjda im zvuči mnogo „jače“ ako kažu prednapregnuti beton nego „običan“ armirani beton! Razlog više da sve napisano u medijima treba proveriti.
Druga zanimljivost je, koliko su nosile vešaljke starog mosta, a koliko novog?
Stari most: vešaljka = 14 kablova x 6 žica Ø7 mm/1 kabl = 84 žice Ø7 mm; čelik f
u = 1550,0 N/mm
2;
Novi most: vešaljka = 55 strukova x 7 žica Ø7 mm/1 struk = 385 žica Ø7 mm; čelik f
u = 1860,0 N/mm
2;
Novi most/Stari most = (385/84) x (1860/1550) = 5,50.
Pošto su vešaljke novog mosta kose potrebno je uvesti redukciju preko vertikalne komponente sile, onda je:
Novi most/Stari most = 5,50 x sin 60
o =
4,76
tj.
nosivost jedne vešaljke novog mosta je 4,76 puta veća od nosivosti starog mosta!
Ovo je primer kako oko laika vara.
Prečnik obloge vešaljki starog mosta je 700 mm, novog samo 200 mm, pa je valjda logično da je ono što je šire – naravno jače. Ovde to nije tačno!
„Tajna“ je u vrsti obloge kablova: na starom mostu – betonska cev, na novom mostu cev od polietilena visoke gustine.
Objašnjenje ogromne razlike u nosivosti vešaljki novog i starog mosta je:
- 5 puta veće opterećenje stalnim teretima novog mosta;
- 2,5 puta veće saobraćajno opterećenje novog mosta;
- maksimalno olakšana betonska kolovozna konstrukcija starog mosta, sa dimenzijama preseka elemenata manjim od minimalnih po sadašnjim evropskim standardima.
Nasaviće se …