Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-04-02; Detalji drumskog kolovoza.
Vidim da se oko asfaltiranja, odnosno elemenata kolovoza na mostu razvila živa diskusija. Takođe i današnja vest-izjava ministarke u medijima gde je pomenuta brzina voza od 160 km/h bila je povod za nekoliko opaski na Forumu.
Evo kratkih odgovora, u pauzi priprema za veliki događaj naredna dva dana – probno opterećenje mosta.
Pitanja:
Sv. Ilija #3694:
“
Sad kad se asfaltira se tek vidi koliko je bezveze tih izdignutih 0.5m izmedju kolovoza i zastitne ograde...”
Sv. Ilija #3698:
“
Nije problem samo estetika vec i logika i bezbednost.
Ako imas ivicnjak, sta ce ti ograda pola metra dalje? Zasto onda nije uz sam ivicnjak?
Ako izgubis kontrolu pa naletis na ogradu, verovatno ces u istoj i ostati, a ako naletis na ivicnjak ostaces bez gume pa se mozda i rikosetiras u suprotnu traku...”
Sv. Ilija #3702:
“
Pa udaljena je 0.85m samo sto ima i nepotreban stepenik...”
Odgovor:
Rekao sam ranije da je ovaj most projektovan i izveden strogo po tehničkoj regulativi raznih oblasti tehnike – standardima, tehničkim propisima, pravilnicima, …., ukupno negde oko 5000 strana, od toga oko 95% je inostrana tehnička regulativa na engleskom i nemačkom, (pošto odgovarajuće domaće nije bilo, ili je bila tehnički potpuno zastarela 2011. kad je urađen projekat mosta).
Gornji stav u potpunosti važi i za sve elemente kolovoza na mostu, i drumski, i železnički. Svaki milimetar neke dimenzije je ispunjenje nekog tehničkog zahteva odgovarajuće regulative.
Konkretno, “nepotreban stepenik” je ivičnjak. Visina ivičnjaka od 70 mm i razmak od 500 mm od ivičnjaka do lica zaštitne ograde su jedni od osnovnih elemenata poprečnog profila za drumski saobraćaj, za brzine vozila V > 50 km/h. Kao ilustracija u prilogu su tri crteža detalja kolovoza, nemačkih crteža tipičnih detalja koji se primenjuju na svim drumskim mostovima. Te odredbe preuzelo je mnogo zemalja, među njima i mi – videti faksimil iz Priručnika za projektovanje puteva u Republici Srbiji; Projektovanje mostova. Priručnik su izdali Putevi Srbije i može se naći na njihovom sajtu.
Zašto je to sve baš tako, recimo samo da je to rezultat-rezime naučnih istraživanja iz mnogo oblasti tehnike koje se bave bezbednošću saobraćaja u poslednjih oko 50 godina. Za početak potrebno je završiti fakultet, npr. građevinski smera za puteve i železnice, a posle godinama se baviti mnogo užom oblašću – elementima obezbeđenja bezbednosti saobraćaja na putevima.
Inače, činjenice koje je u svojim postovima izložio DL su tačne.
Dodajmo još i sledeće:
- za brzine vozila V ≤ 50 km/h dovoljan je ivičnjak visine 150 mm, bez zaštitne ograde;
- na mnogo naših mostova, nažalost, odredbe o elementima poprečnog profila nisu poštovane; rezultat su i nesreće koje su mogle da se ublaže da su poštovani tehnički standardi.
Konstatacija:
ChobbyNS #3708:
“Meni ovih 160kmh deluje tako neozbiljno za izjaviti. Pa stanica je na kilometar od mosta, niti imamo vozove koji tako brzo postižu tu brzinu niti mogu da zakoče ako stižu na stanicu.”
Komentar:
Mnogo puta smo rekli da je jedan od osnovnih zahteva Projektnog zadatka Železnica Srbije, da most mora da obezbedi siguran saobraćaj za brzine vozova od 160 km/h (putnički) i 120 km/h (teretni). Projektant je morao da poštuje ove i sve druge zahteve iz Projektnog zadatka, bez ikakvih komentara i bez ikakvog osvrta na današnju situaciju. Most je, naime, samo na oko 1,5 km od Železničke stanice Novi Sad, pa je dozvoljena brzina voza samo 90 km/h.
Prethodno iznete činjenice o brzinama vozova nisu u suprotnosti. Mostovi spadaju u objekte sa dugim projektovanim životnim vekom – 100 godina. Prema toj činjenici je sve podešeno: i opterećenja i njihove kombinacije sa verovatnoćom pojave najviše jednom u 100 godina, i vetar sa 100-godišnjim povratnim periodom, i sezmika jednom u 500 godina .... Tako gledano, moguće je u budućnosti, izmenom urbanističkih i saobraćajnih uslova za vođenje železničke pruge, da brzine vozova zaista budu 160 km/h.
Druga je stvar što publika ovakve stvari nije mogla da čuje od nekog stručnjaka, nego isključivo laika, pa takve izjave i ne uzima praviše ozbiljno, čak i ako su tačne.
Ostalo
Hvala Aerodron!
Ovi poslednji snimci, su upravo iz onog ugla o kom sam govorio. Spojeni su kvalitet snimka, (uobičajeno visok) i frontalni pogled na most, pri tom neometene konture privremenim mostom.
Sve čestitke još jednom!
Poslednja vest:
Asfalt je večeras oko 23 sata potpuno završen! Čestitamo Srem putu (odnosno Baumeister-u) na sjajnom poslu!
Toliko za večeras, a sutra je prvi od dva dana velikog finala!