Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-07-10; Dno Dunava i šut od starog mosta.
Povodom teme dna Dunava, sticajem okolnosti ponovo dotaknute na Forumu, evo kratkog osvrta.
Našao sam u svojoj arhivi snimak dna Dunava u zoni Mosta, koji sam dobio od kolega početkom juna 2011.
Snimak je načinjen najverovatnije u maju 2011, (opet) verovatno sonarom.
Različite boje predstavljaju različite dubine dna reke. Velika plava oblast nizvodno od Mosta je pomenuta famozna rupa. U zoni (tada budućeg) stuba 3 Mosta vidljive su naslage nekog materijala.
Kako sam onda čuo, plava rupa je nastala neposredno posle rušenja starog mosta, kad su veliki delovi konstrukcije izazvali snažna vrtloženja vode i ogromno ispiranje dna.
Tokom čišćenja Dunava 2002. veliki komadi konstrukcije starog mosta su uklonjeni, omogućavajući sigurnu plovidbu rekom. Uklonjeni delovi stare konstrukcije bacani su „plavu rupu“, ali nikako, ni blizu nisu mogli da je napune.
Čišćenje dna Dunava nije bilo uklanjanjanje otpadaka u potpunosti. To se videlo kasnije, najpre prilikom radova na stubu 3 2013. godine, kad je Mostogradnja mesecima čistila dno uz ogromne teškoće.
Drugi put je šut od starog mosta bio opasna prepreka bio pred lansiranje 2017. godine. Dno je tada pomno ispitano sonarom na celom potezu stub 3-stub 4. Deo dna je tada i dodatno očišćen. Posebno je bila opasna stara armatura koja je mogla ozbiljno da ošteti pontonska plovila, što bi dalje vodilo katastrofi sa nesagledivim posledicama. Jedan od brodova sa koga se radilo na čišćenju dna je bio probušen starom armaturom. Sreća je da je bio blizu obale, pa se sve završilo relativno mirno (ispumpavanje prodrle vode i popravka trupa broda).
Na dnu Dunava još uvek ima šuta od starog mosta, ali on ne pravi nikakve probleme, ni Mostu, ni plovidbi na Dunavu.