Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-09-29. O pešačkim i revizionim stazama.
U komentarima na našem Forumu povodom nesreće piše i:
kuburicsrdjan #4781:
„
Kako je moguće da čovek propadne kroz ogradu, kako piše RTS, pitam se da li su bezbedne uopšte te ograde i dole revizione i gore pored pešačkih?“
kuburicsrdjan #4783:
„
Pa ja opet pitam da li to znači da kad padnem sa bicikla i udarim glavom u tu rešetku odoh u Dunav jer tih par šrafova ne mogu da nose težinu odraslog čoveka?“
Povodom ovih pitanja/dilema našeg Kuburicsrdjana očigledno su potrebna dodatna objašnjenja oko pešačkih i revizionih staza.
Više puta sam istakao na ovom Forumu da u projektu ovog Mosta nije bilo nikakvih improvizacija. Sve, baš sve, pa i pešačke i revizione staze, su projektovane prema standardima, bolje rečeno – mnoštvu standarda.
Objašnjenja će biti ilustrovana slikama 01 do 04.
U objašnjenjima koja slede su i odgovori na gore postavljena pitanja.
Konstruktivno rešenje
Pešačka i reviziona staza date su slikom 01.
Noseća konstrukcija pešačke staze je harmonizovana sa konstrukcijom zatege. Čini je konzolni roštilj poprečnih i podužnih nosača – ortotropna ploča. Dimenzije su određene prema zahtevanoj čistoj širini pešačke staze (2,50 m) i potrebnim širinama za smeštaj ograda. Dimenzije konstrukcije, (kolovoznog lima, poprečnih nosača i podužnih rebara), su mimimalno moguće.
Revizione staze u eksploataciji su potpuno zatvorene, kao tunel, obezbeđujući 100% sigurnost službenom osoblju u kretanju i radu, kao i siguran transport materijala i alata. Osima toga onemogućen je ulaz ptica, a i u slučaju procurivanja cevovoda ne postoji mogućnost izlivanja vode u konstrukciju mosta.
Ceo prostor unutar revizionih staza dovoljno je osvetljen prirodnim svetlom i zaštićen od vetra.
Nosivost staza
Pešačke staze su proračunate na pešačku navalu od 500 kg/m2.
Nosivost konstrukcije pešačkih staza je, međutim, mnogo veća. To se pokazalo dragocenim tokom montaže Mosta: bitno je povećana nosivost zatega što je bilo vitalno važno prilikom lansiranja, a i bilo je moguće kretanje manjih auto-dizalica na pešačkim stazama. Sa gledišta nosivosti, bez problema je moguće kretanje svih putničkih vozila, recimo vozila Hitne pomoći. (Ponavljam, samo sa gledišta nosivosti!)
Dozvoljena nosivost rešetkastih gazišta revizionih staza (slika 02) je 500 kg/m2.
(Poređenja radi, javne garaže za putnička vozila se projektuju za 250 kg/m2, a podeljeno opterećenje glavnih traka drumskih mostova do skora se uzimalo sa 500 kg/m2!)
Ovako velika nosivost je predviđena zbog nesmetanog transporta teških delova cevovoda i/ili alata. Rešetkasta gazišta su horizontalno nepomerljiva, što je omogućeno stegama sa zavrtnjima, po 4 na svakom elementu gazišta, sllika 02.
Očigledno je da je nemoguće bilo kakvo „propadanje“ kroz rešetkasta gazišta. Nemoguće je i bilo kakvo pomeranje, osim namerne demontaže.
Širina rešetkastih gazišta je inače 2,40 m.
Ograde
Ograde pešačke i revizione staze su jedan konstruktivni sistem. Čine ih, (slike 02, 03 i 04): stubići, rukohvati, kolenici, nogobrani, ramovi sa maskama. Ograde su potpuno montažno-demontažne zahvaljujući vezama sa zavrtnjima.Zavrtnji su prednapregnuti (HV, klase 8.
, ne zbog nosivosti na trenje, nego zbog osiguranja od odvrtanja. Takođe je nemoguće odvrnuti ih običnim ključevima za zavrtnje.
Maske (perforirani 3 mm limovi) su u ramovima od L-profila. Nemoguće je bilo kakvo ispadanje kroz njih, ne samo na pritiske iznutra (sa staza), nego i od spolja, zahvaljujući vezama sa zavrtnjima stubići ograde/ramovi maski, (slika 04).
Osim toga, maske su i zaštita od vetra, zaštita od upada ptica, a i poboljšavaju poprečnu aerodinamičnost konstrukcije Mosta.
Nosivost na horizontalna opterećenja je vrlo velika:
- rukohvati i stubići pešačke staze projektovani su na horizontalno opterećenje od 300 kg/m, slika 04, što odgovara pritiscima u ekstremnim situacijama pešačke navale; (primera radi, ograde svih naših mostova su dimenzionisane na horizontalno opterećenje od 100 kg/m);
- rukohvati revizione staze projektovani su na horizontalno opterećenje od 100 kg/m, što je više od minimalno potrebnih 80 kg/m.
Stvarne nosivosti elemenata ograda su za još veća opterećenja.
Reč-dve o nosivosti zavrtnjeva:
Uzećemo kao primer zavrtnje za vezu stubića ograde (slika 02, slika 03), zavrtnje HV M16-8.8, najopterećenije od svih veza ograde. Ima ih 6 u vezi.
Nosivost jednog zavrtnja je, (dozvoljeno opterećenje kao neprednapregnutog zavrtnja, po dopuštenim naponima):
- na smicanje (poprečno na zavrtanj): 5100 kg/1 zavrtanj;
- zatezanje: 2000 kg/1 zavrtanj.
Prema tome, na samo 1 zavrtanj M16-8.8 može da se okači jedan teži putnički auto, ili 2 lakša!
Za sve pomenuto postoji odgovarajući standard (EN ...). Da sam ih navodio bilo bi ih više od 20!
Osvrt na nesreću
Posle svega opisanog možemo da se vratimo na sliku 00.
Očigledno je da je nesrećni radnik pao kroz jednu od dve moguće rupe:
- ili kroz otvor u ogradi, otvoren kao tzv. revizioni otvor – za unošenje/iznošenje materijala i alata; (videli smo, svi elementi ograde su montažno/demontažni i mogu se demontirati);
- ili kroz otvor u podu, tako što je demontirano jedno ili više rešetkastih gazišta, (što nije vidljivo na slici iz medija).
Otvaranje oba moguća otvora je moguće jedino namerno - ili na odgovarajući način – alatom, ili krajnje nasilno!
Zaključak
Prema tome, Kuburicsrdjane i svi forumaši, bez i najmanje brige prilikom prelaska Mosta!
Ne daj Bože bilo kakav pad, sa bicikla ili bez!
(Znam odlično kako to izgleda, sam sam bio decenijama biciklista.)
Obavezna oprema i to ovim redosledom: kaciga, rukavice (izuzetno korisne prilikom padova, čuvaju dlanove), naočare (zaštita od insekata i prašine).
Nastaviće se ...