Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2018-11-30; Pogled sa kolovoza i sigurnost saobraćaja.
Aktuelno
Aerodron je svojim divnim fotosima zabeležio drugi sneg na našem Mostu, (prvi je bio u februaru-martu).
Prilazne saobraćajnice napreduju očigledno sporije no što publika misli da treba. Verovatno je publika u pravu. U svakom slučaju pravu informaciju mogu da daju jedino glavni akteri: finansijer, investitor, nadzor, izvođači.
Vosa (#4902) je izneo svoje utiske:
„
Od prvog dana koristim novi most i sve je savrseno osim 2 stvari.
Put je malo talasast, mogli su malo bolje asfaltirati.
I ne svidja mi se sto je kolovoz ispod nivoa pesackih staza tako da se prelaskom preko mosta ne vidi ni dunav ni grad.“
Komentar o pogledu sa kolovoza i sigurnosti saobraćaja na mostovima
Vosa je potpuno u pravu:
- kolovoz jeste blago neravan, to je i moj utisak, mada sam samo jedan put prešao kolima preko Mosta;
- tačno je, iz putničkog automobila se ne vidi ništa od reke ili grada; pogled putnika je ispod nivoa gornje ivice zaštitne ograde koja onemogućava bilo kakav pogled bočno.
Da li je moralo tako da bude, tj. da li je projektantsko rešenje moglo da bude bolje i omogući bar delimičan pogled bočno?
Nažalost, nije!
Prilikom projektovanja položaja kolovoza na mostu mora da se reši i osigura sledeće, ovim redosledom:
- sigurnost drumskog saobraćaja, preko širine saobraćajnih i zaštitnih traka kolovoza, (o čemu smo ranije već govorili);
- takođe sigurnost drumskog saobraćaja preko oblikovanja ivičnjaka i izbora zaštitnih ograda;
- sigurnost pešačko-biciklističkog saobraćaja preko širine staze i oblika i visine ograde za pešake;
- zaštita okoline od buke akustičkim zidovima oko kolovoza; (na našem Mostu ih nema pošto nema potrebe);
- zaštita od vetra pešaka i vozila; (na našem Mostu nema povišene ograde mosta jer nema potrebe za tim; ipak maske na ogradama pešačkih staza jesu delimična zaštita pešaka od vetra).
Kad se navedeni zahtevi ispune, ono što preostane od prostora uglavnom ne zadovoljava putnike u putničkim kolima – ne vide bočno okolinu mosta.
To je uobičajeno generalno na svim drumskim mostovima, (videti slike 01 i 02).
Negde je bočni pogled potpuno onemogućen, (primeri mostova sa slike 01), negde je delimično moguć, (most u Španiji i most u Japanu – slika 02).
Uopšte, zavisi od zahteva koji se postavljaju za svaki pojedinačni most:
- vrste zaštitne ograde, (nisu sve iste, a i oblikovno se razlikuju od zemlje do zemlje, uporediti izglede zaštitnh ograda sa slika);
- vrste ograde za pešake;
- ima li akustičkih zidova, (videti Most srebrni bor u Moskvi);
- postoji li zaštita od vetra, (videti mostove u Luksemburgu i Viadukt Mio u Francuskoj).
Bočni pogled može da bude mnogo bolji:
- ako je most uzan, (primer mosta kod Sremske Rače);
- ako su propisi o ogradama narušeni (primer Varadinskog mosta), ili grubo narušeni (primer Pančevačkog mosta).
Prema tome Voso, na žalost tvoju i svih nas, stvar sa našim Mostom u pogledu omogućavanja pogleda iz putničkih kola stoji tako kako je rečeno. Ostaje nam jedino pogled iz vozila veće visine (kombija, autobusa, voza), a najbolje sa pešačkih staza.
Opšte o obezbeđivanju sigurnosti saobraćaja
U Srbiji je na snazi sledeća regulativa koja definiše sigurnost saobraćaja na mostovima:
- Tehničko uputstvo: Primena sistema za zadržavanje vozila na državnim putevima Republike Srbije. Putevi Srbije, Beograd, 2010.
- standardi serije SRPS EN 1337.
Osnovne pojedinosti su date slikama Sigurnost saobracaja na mostu-11 i -12.
U zavisnosti od stepena ugroženosti trećih lica i putnika na mostu, dozvoljene brzine vozila na mostu i intenziteta saobraćaja definiše se način zaštite (slika 11):
- za brzine vozila od najviše 50 km/h: ivičnjak visine 20 cm i propisna ograda za pešake, odnosno pešake i bicikliste;
- za brzine vozila veće od 50 km/h: zaštitne ograde oko kolovoza odgovarajuće klase (slika 12).
Na našem Mostu je zaštitna ograda najviše klase (H4b) i malo deformabilna (manje od 0,80 m) iako je dozvoljena brzina vozila samo 50 km/h. Štiti prostor ka železničkim kolosecima i samu konstrukciju Mosta.
Zaštitnu ogradu je izradila i montirala firma
Unipromet iz Čačka, (koja inače radi za Nemačku).
Ograda na pešačko-biciklističkim stazama odgovara takođe svim tehničkim zahtevima: visina = 1,20 m, otporna na horizontalne ili vertikalne pritiske od 3,00 kN/m (300 kg/m) – što odgovara najvećim navalama pešaka.
Najzad opet o asfaltu na ŽDM-NS. Asfalt jeste blago neravan, ali je to možda još uvek unutar tolerancija. Ne znam, nisam stručan. Mislim da je tolerancija ravnosti 10 mm/3 m što se utvrđuje prislanjanjem letve na kolovoz. Putari su to radili tokom asfaltiranja, (videti na jednoj foltografiji). Koliko je sada?
O ovome bi mogao nešto da kaže neko ko je stručan za izgradnju puteva. Dobro bi bilo i da čujemo neko laičko mišljenje ljudi koji dosta putuju po raznim zemljama, pa mogu da uporede utiske.
Nastavljamo …