Železničko-drumski most u Novom Sadu: 2019-12-22; Održavanje mostai oproštaj.
Pitanje i (poslednji) odgovor
Otis.Driftwood.Ressurected #5351:
Ko je sada nadlezan i odgovoran da odrzava Zezeljev most?
Kao u stara dobra vremena, jedno pametno pitanje na koje mogu bar delimično da odgovorim.
Most će održavati Infrastruktura železnice Srbije, kao zvanični vlasnik mosta.
Most će se održavati prema Programu pregleda i održavanja, koji je projektant – firma DEL ING predala ŽS još novembra 2018.
Program je vrlo složen i definiše mnoštvo radnji na pregledima konstrukcije (armiranobetonskih stubova i čeličnih konstrukcija mosta), kablova vešaljki, ležišta, dilatacionih sprava, zaštitnih ograda, sekundarnih čeličnih konstrukcija, revizionih kolica, sitema za monitoring, zaštite od korozije i hidroizolacija.
Moraju da se pregledaju (prema svojim posebnim programima) i asfaltni kolovozni zastor, železnički gornji stroj, instalacije na mostu, sistem za odvodnjavanje, instalacije korisnika i sistemi signalizacija.
Očigledno je da su pregledi mosta i mere održavanja koje posle proističu iz zaključaka pregleda vrlo stručni poslovi inženjera raznih struka. Sve to mora da organizuje i sprovodi Železnica Srbije, sa svojim personalom i/ili sa specijalizivanim firmama van železnice.
Koliko je meni poznato, taj posao još nije počeo, mada je – po meni – već bilo vreme za to, u aprilu će biti već dve godine od puštanja železničkog saobraćaja.
Centralna tema je konstrukcija mosta, koju budući inspektori na pregledu moraju dobro da poznaju, pogotovo kablove vešaljki. Čitanja raznih merenih veličina i dijagrami koje kontinualno daje sistem za monitoring, moraju se dobro razumeti i pravilno interpretirati. Ovo je visoko stručan posao za koji je potrebna odgovarajuča priprema.
Otis.Driftwood.Ressurected je veoma u pravu kad izražava izvesnu skepsu u pogledu održavanja našeg mosta. Činjenica je da je održavanje mostova kod nas generalno nedovoljno i neadekvatno. Možda to neće biti slučaj sa ovim mostom ali ...
Oproštaj
Spektakularni fotosi i video-snimak mosta našeg Aerodrona, odlično su se uklopili u kraj 2019: most je konačno sinuo, knjiga o mostu je uspešno promovisana u Beogradu i Novom Sadu, a ja navršavam tačno 6 godina od svog prvog priloga Forumu.
Promocija knjige u Novom Sadu i susreti sa forumašima i mnogim kolegama (ne samo iz Novog Sada, neki su došli i iz Beograda, a neki čak iz Niša!), bili su za mene nezaboravan doživljaj neizmerne vrednosti!
Zaista još jednom HVALA NSBuild-u i svim forumašima na podršci u svim momentima, pa i onim najtežim kad su radovi bili u dugotrajnom zastoju zbog razloga koji nemaju veze sa tehnikom. Ta podrška mnogo je značila iako učesnici Foruma toga nisu bili svesni kad su slali fotografije, postavljali pitanja ili komentarisali aktuelne događaje.
Hteo bih da izbegmen bilo kakvu patetiku u ovom trenutku, jednostavno jedna velika gradnja je zaokružena, ostao je i pisani trag o mostu i učesnicima gradnje, NSBuild je obavio jedan veliki posao, pa je i rastanak sasvim prirodna stvar posle svega.
NSBuild-u želim uspešan nastavak već jedinsvene i izuzetno uspele misije, a svim forumašima dobro zdravlje i visok moral i duh i nadalje. Dokazali su da su tradicionalne vrednosti – rad i kućno vaspitanje – još uvek na ceni!
Inženjer
(Aleksandar Bojović, odgovorni projektant konstrukcije Železničko-drumskog mosta u Novom Sadu)
P.S.
Ostajem posetilac Foruma, a ako se ukaže prilika povodom pitanja ili drugih tema na Forumu gde mogu da pomognem, vrlo rado ću to učiniti.
A.B.