O koštanju ovog mosta i koštanju mostova uopšte – Deo 2
Koštanje bilo kog mosta zavisi od mnogo faktora i ne može se govoriti o ceni kao o ceni industrijskog proizvoda, po komadu npr, auto taj i taj košta 10000 EUR, ili šerpa ta i ta košta 1000 RSD.
Ukratko, neki od glavnih faktora koji utiču na cenu mosta:
• Mesto izgradnje, na kopnu (ili obali reke), ili na vodi (na reci, u drugim zemljama čak i na moru); naravno da su radovi na vodi generalno i preovalađujuće skuplji; pošto ovde govorimo o vrlo suženom krugu mostova, onda taj stav sigurno važi;
• Ako se most prostire i na kopnu, i na reci, bitno je znati koliko je učešće delova mosta na obalama, a koliko na vodi; može se desiti da dugački prilazni mostovi kratkih raspona u ceni EUR/m2 bitno snize cenu mosta u celini, iako je glavni raspon na reci višestruko veći od prilaznih;
• Bitne su i dužine raspona, cena EUR/m2 sigurno ne može da bude ista za most sa L = 20 m i L = 100 m;
• Iz prethodno rečenog je vidljivo da je specifična cena, kao EUR/m2 nekad mnogo korisnija informacija nego ukupna cena o kojoj smo govorili u Delu 1;
• Uticaji lokacije mosta, npr. iznad velikih klisura, ili na terenu male nosivosti, ili na saobraćajno teško pristupačnoj lokaciji; ovo su opšti uticaji lokacije i ne odnose se na ovde tretirane mostove u Srbiji;
• Uticaj izbora osnovnog materijala konstrukcije mosta; primer 1: na malim rasponima greda (recimo 20-30 m) konstrukcija od prednapregnutog betona, a ne čelična; primer 2: obrnuto od prethodnog ali na većim rasponima, većim od 150 m npr; na većim rasponima problem se dalje grana, pa je povoljniji recimo sistem sa kosim kablovima nego gredni sistem - nezavisno od materijala;
• Uticaj izbora osnovnog sistema mosta; primer 1: gredni sistem na rasponu od 250 m, a racionalniji je sistem sa kosim kablovima; primer 2: lučni sistem uklještenog luka, a racionalniji je sistem luka sa zategom.
Problematika je ovim samo dotaknuta. Vrlo je složena i zato se svaki most tretira pojedinačno, prema okolnostima koje važe samo za njega.
Velika je sreća za državu (koja je uglavnom vlasnik svih mostova), što je učešće mostova malih raspona preovlaćujuće, pa su efekti optimizacije (tehničke i ekonomske) mostova malih raspona, osetni. U Nemačkoj npr, drumskih mostova raspona do 50 m ima 72%, a železničkih do 30 m raspona čak 92%. Razumljivo je otuda da se teži da su i specifična koštanja (EUR/m2) takvih mostova minimalna.
Vratimo se na mostove iz Srbije, i to najpre na drumske iz slike 1.
(U ranijim postovima je bilo reči da ne treba mešati drumske i železničke mostove pošto su opterećenja i tehnički zahtevi za železničke mostove, kakav je i ŽDM-NS, daleko viši, pa su i cene izgradnje više. Na kraju ovog prikaza videće se ipak i poređenje cena ŽDM-NS i ostalih prikazanih mostova iz Srbije, kao i iz sveta takođe.)
Slikama 2 i 3 prikazani su podaci o procentualnom učešću delova mosta na obali i reci, rasponima (max i min) na obali i reci i cena mosta u EUR/m
2.
U pogledu cena prikazane su one po ugovoru, konačne i tzv. revalorizovane.
Revalorizovane cene se odnose na mostove koji su delom izgrađeni od starih konstrukcija a revalorizovana cena obuhvata povećanje za slučaj da je most ceo nov. Povećanje je moja lična procena. Reč je o sledećim mostovima:
• Most slobode: ponovo je ugrađeno oko 25% stare čelične konstrukcije, dva centralna stuba su zadržana i dva su popravljena (od ukupno 6 stubova); procenjeno povećanje koštanja za most u celini je 1,50 puta;
• Most kod Sremske Rače: most je oslonjen na postojeće stubove iz 1936. godine, još onda projektovane za dva mosta; procenjeno povećanje koštanja za most u celini je 1,25 puta;
• Most na Tisi kod Ade: greda mosta je prilagođena konstrukcija demontiranog drumskog grednog čeličnog mosta u Nemačkoj, poklonjena Adi; procenjeno povećanje koštanja za most u celini je 1,35 puta.
Šta se može zapaziti na slikama 2 i 3?
•
Most slobode i Most na Adi:
Cena izgradnje:
revalor. 2608 EUR/m2 i
ugovoreno 2863 EUR/m2 .
•
Novi Most kod Beške i Most Zemun-Borča:
Učešće reka/obala: 19/81% i 25/75%
Deo mosta na reci: 105+210+105 m i 95+172+95 m
Rasponi na obali: 45 – 60 m i 26 – 48 m
Materijal glavnog mosta: prednapregnuti beton i prednapregnuti beton
Cena izgradnje:
1946 EUR/m2 i
4131 EUR/m2 .
Nesklad cena je očigledan.
•
Most kod Sremske Rače i Petlje u Beogradu:
Učešće reka/obala: 100/0% i 0/100%
Rasponi: 125+150+125 m i 15 – 35 m
Cena izgradnje:
revalor. 2208 EUR/m2 i
1774 - 2030 EUR/m2 .
Cene izgradnje nisu u skladu, petlje bi trebalo da su mnogo jevtinije.
•
Novi Most kod Beške i Petlje u Beogradu: približno jednake cene u EUR/m2, što apsolutno nije u skladu.
• Uzgredno zapažanje: sanacija starog Mosta kod Beške:
Odnos cena sanacije starog i izgradnje novog mosta: 514/1946 = 0,26.
Ovde, međutim, treba imati u vidu da su sanacijom obuhvaćene samo konstrukcije mosta, a ne i stubovi i funiranje. Tako korigovani odnos bi bio približno: 514/(0,70x1946) = 0,38.
Ako se nadalje pretpostavi da je realna cena izgradnje mosta prosečna vrednost ugovorene cene i povećane cene koju priznaju Putevi Srbije ( (37+62)/2=49,5 mil. EUR ) onda je odnos: 504/(0,70x1554) = 0,46 = 46%, tj. sanacija mostovskih konstrukcija starog mosta je koštala oko polovine vrednosti novih mostovskih konstrukcija. Ovo ubedljivo opovrgava rasprostranjeno mišljenje laika o jevtinom održavanju betonskih (od prednapregnutog betona posebno) mostova.
Kako sve ovo izgleda u svetu? O tome i o mestu po ceni ŽDM-NS među ostalim mostovima u Srbiji u narednom i poslednjem delu ovog prikaza.