Železničko-drumski most u Novom Sadu
Kratak osvrt na članak “Žeželj“ čeka ponedeljak”, #861.
Uopšte uzev članak je korektan. Novinar ne može da zna više od sagovornika koji ga informišu. Koliko znaju sagovornici? To je već pitanje.
Ja takođe ne raspolažem zvaničnim podacima, međutim nekoliko detalja iz članka zaslužuju kratak osvrt:
- Cena mosta prema Idejnom projektu procenjena je na 60 mil. EUR, gde je predviđeno finansiranje bilo po modelu: 50% (30 mil. EUR) Evropska unija + 50% (30 mil. EUR) Srbija; Srbija = Vojvodina (2/3 x 30 mil. EUR) + Novi Sad (1/3 x 30 mil. EUR).
- Deo koji plaća EU spada pod tzv. Lot 1, a deo koji plaća Srbija pod Lot 2.
- Ispostavilo se da je po Ugovoru: Ukupna suma = 45,3 mil. EUR = Lot 1 + Lot 2 = 26,1 mil. EUR + 19,2 mil EUR.
- Sada dolazimo do predmetnog novinskog članka: EU ne obezbeđuje 2/3 novca za izgradnju mosta, već samo novac potreban za Lot 1.
- Pomenutih 9,5 mil EUR u članku predstavljaju zbir dopunskih plaćanja koje traži izvođač. Kojih, kakva je struktura pomenute sume, koliko bi potpadalo pod Lot 1 (EU), a koliko pod Lot 2 (Sr)? Da li je u tu sumu ušlo i 10% sume po Ugovoru = 0,1 x 45,3 = 4,5 mil. EUR, koja se isplaćuje izvođaču uobičajeno na kraju posla, ali može i ranije. U tom slučaju bi „doplata“ za most bila samo 9,5-4,5= 5,0 mil. EUR, takođe podeljenih na deo EU i deo Sr, već prema poreklu potraživanja po Lot 1 i Lot 2.
- Iz prethodnog logično sledi da srpski deo dodatnih plaćanja sigurno nije svih pomenutih 9,5 mil. EUR nego verovatno daleko manje.
Umesto zaključka, (koji se i ne može dati, kad nema svih činjenica), par logičnih primedbi:
- Zašto u članku pomenuta radna grupa (Nadzor + Železnice Srbije) nije oformljena daleko ranije, pre recimo godinu dana, sa zadatkom da reši problem? Ovakva kasna reakcija naše strane već je izazvala veliku štetu i to pre svega nama samima, (državi u celini, našim firmama – recimo Mostogradnji - angažovanim kao podizvođačima).
- Šta je sa neisplaćenim radovima septembar-januar (prema neformalnim informacijama), što je neposredno izazvalo prekid radova? Žrtve su opet i naše firme.
- Nigde nema ni jedne jedine reči o izuzetnoj racionalnosti mosta kao konstrukcije što je dalo kao rezultat i njegovo nisko koštanje [EUR/m2], daleko manje od bilo kog drugog mosta u Srbiji. Čak i da se dodaju svih pomenutih 9,5 mil. EUR most u Novom Sadu je i dalje izuzetno jevtin i i dalje ispod minimalne cene. (U ceni su – podsetimo se – ne samo sam most, već i demontaža Privremenog mosta i oprema za monitoring mosta, što po mojoj ličnoj proceni iznosi bar 2 mil. EUR!).
Iz prethodnog sledi da je izgleda glavni problem ovog mosta to što je jevtin! Jevtin, iako je po tehničkim zahtevima, opterećenjema i veličini raspona neuporedivo iznad svih drumskih mostova u Srbiji, a da paradoks bude potpun – ti drumski mostovi su ili skuplji, ili neznatno jevtiniji od mosta u Novom Sadu!
Povodom ovog pogledati postove #826 do #830.
Najzad, nadam se da će razum prevladati i da će izgradnja Železničko-drumskog mosta u Novom Sadu uskoro opet uhvatiti pređašnji tempo.
U ovom međuvremenu bez para, na mostu se nešto ipak radilo i radi, o čemu govore priložene tri fotografije. Na fotosima su vidljive montirane revizione staze ispod pešačkih staza, radovi na zaštiti od korozije i montirani elementi budućih maski. (Opet su u pitanju ljudi iz naših firmi –podizvođača).
Budimo, dakle, optimisti, velike stvari tehnike tek dolaze na red, što ćemo zajedno da pratimo!
Pozdrav forumašima koji se uprkos teškim vremenima ne razilaze nego ostaju uz svoj most!