Železničko-drumski most u Novom Sadu. Nastavak radova
O “izjavama” o nastavku gradnje mosta:
Reakcije forumaša na pomenuta “skakanja sa mosta” su opravdane i u većini duhovite.
Meni lično smeta osnovna tema – kako se kod nas o jednoj izuzetno ozbiljnoj temi – gradnji velikog mosta, značajnog ne samo za Novi Sad nego i za državu u celini – govori na neozbiljan način, na nivou kafanskih pošalica u poodmakle sate.
Naša zemlja nije izuzetak u pogledu sporova investitora i izvođača, to se oduvek događalo i događa se bez izuzetka svuda u svetu. Radeći u oblasti mostogradnje i prateći decenijama stranu stručnu literaturu iz mnogih disciplina konstrukcija, posebno mostova, u stručnim časopisima, knjigama, poslednjih decenija i na Internetu, nailazio sam i na strane novinske članke o kojima se izveštava o gradnji nekog mosta. Govori se o veličini investicije, rokovima gradnje, pa i o prekoračenjima roka i ugovorene cene. Govori se i piše se ali na ozbiljan način, bez “šala” lokalnih političara. Na stranicama novina ili minutima nekog TV-programa jednostavno nema mesta za takve “duhovitosti”, ma kakav problem bio u pitanju.
Neobjašnjiva je, bar za mene, opčinjenost naših novinara političarima i svim što oni kažu, pa i ako je neprikladno!
O procentima izvedenih radova na mostu:
U najnovijim tekstovima u novinama govori se o oko 30% do sada izvedenih radova. Učesnici Foruma su lepo primetili da to sigurno nije tačno. I nije!
Pomenutih 30% se odnosi na tzv. Lot 2 radova, (deo koji plaća srpska strana, videti str. 44 i prilog #864).
Lot 1 je verovatno u potpunosti realizovan, (deo koji plaća EU), pa bi zbir bio 26,2 + (0,30x19,1) = 31,9 miliona EUR = 0,70x45,3 mil. EUR = 70% ugovorene sume.
Medijskim izveštačima je dovoljno da zabeleže šta je rekao neki činovnik, (koji verovatno i sam ne vlada osnovnim pojmovima i informacijama), a ne da bace zdravorazumski pogled na gradilište na kome se nalaze svih 10.600 tona čelične konstrukcije (noseće i sekundarne), 200 tona kablova u koturovima, 4 od 5 završenih stubova mosta, tone zaštitnih boja za zaštitu od korozije, itd, itd, i da sami procene ima li ikakve veze sa stvarnošću tih 30% koje im saopštava sagovornik!
O dopunskim plaćanjima gradnje mosta:
Pokazalo se tačnim da će doplata za gradnju mosta biti mnogo manja od prvobitno pominjanih 9 miliona EUR, (videti str. 44 i #864).
Deo koji doplaćuje naša strana je, kako pišu novine, 2,7 mil. EUR što je +14% našeg dela (Lot 2) ili oko 6% ukupne sume (Lot 1 + Lot 2).
Ovo je, po mom mišlenju, razumno povećanje, čak ne ni veliko u poređenju sa sličnim situacijama u svetu.
Ovde se, razumljivo, može postaviti pitanje – da li je ovih 2,7 mil EUR opravdano povećanje?
Po mom mišljenju ogromna je verovatnoća da je to zaista tako!
Pomenimo samo nepredviđeno čišćenje dna Dunava da bi radovi na srednjem stubu uopšte mogli da počnu. (Detalje naknadnih radova znam krajnje nedovoljno, u to su upućeni jedino Izvođač i Nadzor.)
U novinama naravno da nismo mogli da saznamo i reč kako je to zaista izgledalo.
Dunav je pre početka radova bio zvanično „čist“ prema izveštajima koji su svojevremeno posle njegovog čišćenja (2002. godine) napravljeni. Ispostavilo se da je čist za plovidbu (da se ne nasuku brodovi), ali ne i čist za radove na stubu. Na dnu se nalazila ogromna količina polomljenog betona, armature i razne opreme srušenog starog mosta. Reč je o površini od oko 50x35 m, na dubini od oko 10 m pri srednjem nivou Dunava, u vodi brzine oko 3,5 m/s (što je za reke ogromna brzina, mnogo veća od uobičajenih 0,5 do 1 m/s). Sama voda Dunava je potpuno neprozirna već i na minimalnoj dubini, a na dnu je potpuni mrak!
Kako je obavljeno čišćenje? Roniocima i različitom opremom. Problem je bio što ronioci nikako nisu smeli da se spuste u Dunav slobodno, (kao na moru npr), već pod zaštitom duge cevi, inače bi ih Dunav začas odneo kilometrima daleko! Ronioci su dakle spuštani kroz cev prečika verovatno oko 1,5 m i u potpunom mraku određivali šta je na dnu i to što nađu pripremali za izvlačenje.
Neverovatan posao, Sizifov posao!
Ako se izračuna odnos površine dna koju je trebalo očistiti (oko 1800 m2) i površine koju pokriva cev (max 1 m2), dolazi se do oko 1800 zaranjanja pri samo jednom spuštanju jednog položaja cevi, a bilo ih je i više na m2. Verovatno je bilo recimo 3000 spuštanja cevi i ronilaca! Mostogradnja ima tačan podatak.
Uz ronioce dole u mraku ledenog Dunava, bila je i velika količina razne opreme gore, na plovilima, zatim tehničke ekipe uz opremu, medicinske ekipe za brzu intervenciju.
Neverovatan rad koji naši mediji nisu ni pomenuli, osim jednom kad je jedan od ronilaca stradao! Ozbiljan rad, pa i onaj u konstantnoj životnoj opasnosti nije vest, vest je .... ....
Naravno da samo ova pozicija radova ima cenu koja ne može biti mala.
I još nešto neobjašnjivo: Opisani posao čišćenja je bio egzaktno poznat po svim količinama, radnim satima i troškovima odmah posle završetka. Zašto naš Investitor nije odmah reagovao i odobrio ili odbio predlog dodatnog plaćanja? Poslednja stvar koju sebi sme da dozvoli je zastoj radova! (Uporedimo sa fudbalom: sudija svira slobodan udarac, ovaj se odmah izvodi, igra se nastavlja. Ako bi sudija postupao kao pomenuti Investitor, slobodan udarac bi bio izveden posle nedelju dana, pri čemu su svi igrači svo vreme na terenu!)
O ceni mosta sa doplatama:
Most je i sa ovom doplatom i dalje izuzetno jevtin.
Verovatno je takođe, kao što je to Bridgeboy u #892 slikovito i duhovito objasnio, ugovorena cena bila ispod realnog minimuma. Ovde, međutim, treba imati na umu da li je reč o doplaćivanju radova ispod cene, (a i dalje su, i uz doplate ispod cene), ili o doplati radova koji su u startu (daleko) iznad realne cene a ipak su potrebne doplate! (Ovde ostavljam forumašima da identifikuju ove druge primere).
Inače o nadzornom timu imam izuzetno pohvalno mišljenje. To su inženjeri visokog profesionalnog nivoa, sa izuzetnim karijerama stečenim samo radom, sa bogatim i međunarodnim iskustvom, i koji su došli do posla u oštroj međunarodnoj konkurenciji. Kao ljudi su pošteni i apsolutno nepotkupljivi u bilo kom smislu. Upravo zbog prethodnog smatram da je njihova analiza i zaključak da je opravdano doplatiti radove, tačna i nepristrasna.
(Ni ove ljude naši mediji ne smatraju iole potrebnim sagovornicima.)
.... O drugim temama u sledecem postu ...