AMBIJENTALNA UKLOPLJENOST I TEORIJA PROMAŠENE PRAKSE
Centar grada Novog Sada predstavlja kompleksnu i živu poluharmonizovanu stilsku urbanističku celinu. Naš centar je interpolacijski gledano istorijski "švajcarski sir" prepun "rupa", vremenskih, stislskih, prostornih... To je jedna vrlo uzburkana ali jako interesantna živa celina. Što se više razvija sve je teže u njemu artikulisati novo i staro, ekonomiju i interese političara sa zdravim razumom, patetikom i strahom običnih ljudi...
Na žalost i ovaj projekat nije zaobišao ovaj kolaps obostranog nerazumevanja.
Ambijentalna uklopljenost je širok pojam i uopšte nema veze sa stilskim odrednicama jednog arhitektonskog dela. One se tiču mnogih aspekata pojma "uklopljnosti" pa je sama kontekstualnost (situacionizam) samo jedan od aspekata. Pa ipak, ja mu pridajem puno značaja i tu vidim glavni problem ove zgrade.
Naime, autori nam stalno "mažu" oči ptičijim perspektivama i stalno "obleću" zgradu kako bi i nas i njih ubedili u ispravnost ideje. Zašto ne postoji ni jedna jedina slika na njihovom sajtu ili facebook nalogu sa STUDIJAMA vizura iz različitih delova grada jer je objekat smešten na raskrsnici i u odnosu na mnoge važne, emblematične gradjevine grada!? To je glavno pitanje u celoj ovoj ujdurmi oko spratnosti, materijalima, odrazu staklenih fasada, efektu zatalasanosti itd...
Leti, leti, Galens...
Dakle, ono što nam stalno izmiče iz priče i diskusije je nažalost IGNORISANJE i neko prizemno MANEVRISANJE (političarenje) pogubljenog Galensa koji prepuni lažne važnosti preko veza i vezica "obleću" oko njihove palate umesto da sednu i odrade te i takve rendere kao produkt dublje studije vizura pa samim tim i STUDIJE RAZMERE objekta u odnosu na ulicu, važne zgrade, bulevar, trg, grad i tvrdjavu i tako nas konačno ubede da su dorasli ovom kompleksnom zadatku.
Samo sa slikama iz čovekove perspektive ćemo zaista sagledati RAZMERU objekta i shvatiti njegovu uklopljenost odnosno napramapostavljanje sa drugim objektima (Sinagoga, Bazar, Gradska kuća, Katedrala, Pošta, trg Mladenaca, Pozorište i pozorišni trg, Bul. Mihajla Pupina, Petrovaradinska tvrdjava, Banovina itd...).
Bio je jedan nevešti render sa Bul. M. Pupina iz čovekove perspektive na početku ove rubrike ali on nije više eksploatisan posle moje analize o problemu rešenja ugla te zgrade gde su postojale niz kontradiktornosti o kojima je pisao i Turbo Maximus. Galens je tamo pokazao svu svoju slabost... I odjednom, nema više, od sada nas Galens vozi samo u "balonu"...
VELIKI PROJEKTI MORAJU DA NOSE I VELIKE ODLUKE
Prva "velika" odluka je da se poruši stari objekat i da se posle iskopira ceo i postavi na staro mesto NOVA (ali još starija i lepša) kopija koja je u svom projektantskom zanosu Galens duplirao na uglu, i tako stvorio još "stariju i lepšu" fasadu stare banke gde ona u stvari nikada nije ni postojala inverzno shvatajući istoriju i postojanje činjenica.
Ali dobro, omaklo im se, idemo dalje. Druga velika odluka je da se uradi istraživanje terena od strane zavoda za zaštitu odakle se lepo odmotalo klupko istorije stvorivši PRIČU na samom lokalu sa ovim interesantnim ruševinama, grobovima, naseljem od preko 3000 godina itd... Ovo su sve jako značajni momenti za grad jer kao što znamo naš centar nema srednjevekovna obeležja i prava je šteta što je Porta zakopana.
Sada smo opet došli na prag jednog interesantnog istorijskog otkrića kontinuiteta našeg grada i mislim da je trenutak da se borimo da ona ostanu vidljiva i dostupna svakom gradjaninu na način da se ruševine arhitektonski inkorporiraju u novu Pupinovu palatu.
Stoga donosim neke od odličnih primera iz sveta u sredinama koje su prebogate istorijom i kojima ne pada na pamet da te iscepkane deliće istorije sruše, zabetoniraju. Čak šta više novi projekti dobijaju preobražaj i predstavljaju interesantna hibridna rešenja koja donose gradu turizam, originalnost, dinamiku i vitalnost.
Srednjevekovni Louvre ispod Baroknog, Pariz.
Novi Akropolis muzej u Atini-Staro ispod novog kao arhitektonsko kulturološki koncept
1. Muzej grada Barselone ispod ulica i zgrada 2. rekonstruisana pijaca del Born sa novootkrivenim rimskim ostacima
Zaključak:
Sve ovo je u potpunoj suprotnosti sa našim načelima rušenja i skrivanja delića naše bogate ali izuzetno defragmentovane istorije koju sami zatiremo.
Zato je Galens zajedno sa svojim političkim promoterima tu gde jeste i predstavlja vodeću perjanicu naše sopstvene kulturološke bede... I stoga se nadam da će neko nešto da preduzme i Galens konačno shvati šta predstavlja ARHITEKTURA GRADA i šta donose svojim odlukama oni sami? Koliko utiču na istoriju i fizički razvoj grada?
Pa se nadam da će ova otkrića biti inkorporirana na istom tom mestu u postojeću zgradu. Galens ima šansu da pokrene novi odnos arhitekata, investitora i političara prema sopstvenom kulturnom nasledju i time njihov projekat dobije na snazi i višeslojnosti koja ova lokacija u centru i sam grad zaslužuju.
Cheers