Za modernizaciju "Železnice Srbije" potrebno oko 4,6 milijardi evra
27.05.2011. | Tanjug
Direktor "Železnica Srbije" Milovan Marković izjavio je juče u Beogradu da su procene da je za modernizaciju 770 km pruga Koridora 10 kroz Srbiju potrebno oko 4,6 milijardi evra.
To podrazumeva izgradnju savremene dvokolosečne pruge za mešoviti, odnosno putnički i teretni saobraćaj, za brzine od 160 km na sat, rekao je direktor Marković, otvarajući jednodnevni sastanak međunarodne Radne grupe eksperata za razvoj Koridora 10.
Ceo posao mogao bi da bude realizovan u dve faze, tako što bi u prvoj bile modernizovane pruge severno od Niša, a u drugoj fazi izgradila dvokolosečna, elektrificirana pruga od Niša ka Dimitrovgradu i Preševu.
Prema Markoviću, trenutno su aktuelna dva gradilišta - most na Velikoj Moravi, u vrednosti od oko 9 miliona evra (rok za izgradnju 18 meseci) i Žeželjev most u Novom Sadu od 45,3 miliona evra (rok za izgradnju 32 meseca).
Takođe, očekuje se i realizacija ugovora za elektrifikaciju i modernizaciju pruge Niš-Dimitrovgrad, kao jedine preostale deonice Koridora 10 kroz Srbiju koja nije elektrificirana.
Prema procenama, za realizaciju ovog posla potrebno je oko 120 miliona evra, a kreditna sredstva bi bila obezbeđena od Češke eksportne banke, sa kojom su pregovori u završnoj fazi.
Do kraja godine bi trebalo da bude objavljen i tender za modernizaciju pruge Stara Pazova - Novi Sad, a ukupna predračunska vrednost ovog projekta je 340 miliona evra.
Marković je rekao da tome treba dodati pregovore o ruskom državnom kreditu koji bi bio namenjen beogradskom železničkom čvoru, barskoj pruzi i izgradnji pruge Valjevo - Loznica, zatim državnom kreditu Kuvajta, kao i 45 miliona evra nemačkog kredita za modernizaciju i elektrifikaciju pruge Pančevo-Vršac-granica sa Rumunijom.
Direktor je naglasio da srpske železnice imaju obavezu da iniciraju razvojne projekte na Koridoru 10 i da za to postoji puna podrška Ministarstva za infrastrukturu i energetiku i Vlade Republike Srbije.
No, neophodna je saradnja svih železničkih uprava na koridoru radi ostvarivanja zajedničkih razvojnih i ekonomskih interesa i povećanja efikasnosti i kvaliteta transporta putnika i roba na ovom pravcu.
Marković je podvukao da je neophodno da u uskoro bude urađen i remont pruge Beograd-Bar, za šta je potrebno da u Srbiji bude obezbeđeno oko 200 miliona evra, a Crna Gora 140 miliona.
- Urađena je tehničko-ekonomska studija za prugu Beograd-Bar i ostaje Beogradski železnički čvor kao jedan od najvažnijih objekata na Koridoru 10, gde se intenzivno radi na izradi nedostajuće projektne dokumentacije - kazao je Marković.
Pomoćnik ministra za infrastrukturu Dejan Lasica ocenio je da su jedan do prisutnih problema i "uskih grla" u nesmetanom odvijanju železničkog saobraćaja i duge carinske procedure.
Lasica je istakao da se radi da te procedure skrate što će znatno smanjiti zadržavanje vozova i ubrzati železnički transport, a kao pozitivan primer istakao saradnju Srbije i Bugarske na ovom planu.