markotolagano napisao/la:
Švedska je vrlo čest primer ka kome se okreću saobraćajni inženjeri u Srbiji.
Situacija na fotografijama ne deluje kao standardna biciklistička signalizacija, već kao deo neke kampanje u nekoj konkretnoj situaciji.
Npr.
ovaj kratak vodič švedske Agencije za transport kaže da na obeleženom biciklističkom prelazu i prilikom skretanja, odnosno isključenja sa kružnog toka, biciklisti, mopedi klase II i motorna kolica, imaju pravo prvenstva.
Sada sam odgledao animirani film na njihovom sajtu.
Prilikom skretanja kolima desno, biciklisti, mopedi klase II i motorna kolica (ovde se misli na električna invalidska kolica) imaju prvenstvo prolaza.
Međutim, ako kolima idemo pravo, biciklisti, mopedi, kolica moraju nas pustiti.
To govore i slike na stranicama 6 i 7 vodiča.
Slika na strani 6 se obraća biciklistima. Iznad slike je silueta bicikla, tako da ono što piše uz sliku se odnosi na biciklistu, da on mora propustiti automobil.
Slika na strani 7 se obraća vozaču automobila. Iznad slike je silueta automobila. Uz sliku je tekst koji vozaču govori da uspori kretanje ako su biciklisti, mopedisti već započeli prelazak.
Na animiranom filmu se to bolje vidi jer su slike i likovi u pokretu a narator objašnjava situaciju.
U vodiču su slike zamrznute situacijea ne daju pravu sliku situacije.
Tako na primer na slici 6 vudimo da i automobil i bicikli stoje pa pomoću nekakve logike izvodimo zaključak da je automobil stao kako bi biciklista prešao. To je ona logika koju mi imamo iz naših auto škola, tako su nas učili. Kod njih je kontra. Na animiranom filmu se vidi kako biciklista prilazi prelazu i zaustavlja se kako bi propustio automobil koji dolazi.
Oni tamo imaju nekoliko kategorija za prelaze tj. prelazi su kategorisani na više načina.
Tako kod njih postoje (grubo prevodim) prelaz i prolaz za bicikliste.
Isto tako postoji i "ne prekinuta biciklistička staza". To je kada se buciklistička staza ne prekida kada naiđe na kolovoz, ona i na delu kolovoza kojeg preseca ima kategoriju biciklističke staze. Po njihovom zakonu motorno vozilo ne sme da seče biciklističku stazu a da prethodno ne propusti bicikliste.
Taj deo biciklističke staze koji seče kolovoz po pravilu je izdignut od kolovora, liči na naše ležeće policajce. Ako nije izdignut onda je obeležen drugačijim materijalom od kolovoza. Na prrimer, kolovoz je od asfalta dok je biciklistička staza koja ga preseca od behatona.
Ako je kolovoz od behatona, biciklistička staza je asfaltirana ili od behatona drugačije boje, u tom slučaju je širina staze oivičena granitnim kockama. Uglavnom se uradi tako da vizuelno svako može da skonta o čemu se radi.
Nekada takav prelaz, kada biciklistička staza seče kolovoz, može biti regulisan semaforom ili ajkulinim zubima.
Kategorija biciklističkog prelaza i prolaza nemaju predno sem ako automobil ne skreće desno i tada ih seče. U svim ostalim situacijama motorna vozila imaju prednost kada seku biciklistički prelaz iliili prolaz.
U principu, tih nekoliko kategorija prelaza ih dovode u konfuziju pa su se biciklisti organizovali u nekakvo udruženje i bore se da se svi ti prelazi kategorizuju jednom kategorijom na nivou cele zemlje kako među biciklistima i vozačima motornih vozila ne bi više dolazilo do zabune šta je šta.
Kategorizaciju prelaza radi isključivo lokalna samouprava i što je u jednom gradu prelaz jedne kategorije, u drugom isti takav identičan može biti sasvim druge kategorije.
Zbog toga lokalne samouprave same postavljaju one table upozorenja za bicikliste da baš na ovom prelazu nemaju prednost.
Šveđani su na primer specifični da imaju najviše saobraćajnih znakova po glavi stanovnika a isto tako da imaju članove zakona o saobraćaju sa više podčlanova koji različito mogu tumačiti glavni član.
Znam da na primer nije dozvoljeno kao pešak preći ulicu na crveno, ali ako se to uradi, ne postoji član zakona koji te za to može kazniti. Bukvalno tu pored tebe da stoji saobraćajna policija, ne mogu ti ništa.
Ali ako to uradiš na biciklu, sledi novčana kazna a ako imaš vozačku dozvolu rebnu i na osnovu nje. Otvore ti dosije sa primedbama koje kasnije utiču na neki prekršaj koji kasnije napraviš kolima.
Tu su se biciklisti dosetili la kada nalete na semafor za pešački prelaz siđu sa bicikla, preguraju ga i odglume pešaka. U toj situaciji nema nimza njih kazne.
Raspisah. Neću više.