Tender za elektronske karte u GSP-u nije pao zbog "pravopisa"
Prethodni tender za nabavku elektronskog sistema naplate karata za autobuse Gradskog saobraćajnog preduzeća oboren je zbog diskriminacije i favorizovanja pojedinih firmi, saznaje Radio 021.
Iako je novi direktor GSP-a Milan Balać naveo da je tender pao zbog "pravopisnih grešaka", istina je da je posao oboren nakon što je Komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki uvažila žalbu požarevačke kompanije D-Logic, koja se žalila zbog diskriminacije. Kako za 021 kaže predstavnik ove firme Ivan Kočev, prethodno rukovodstvo je učešće na tenderu ograničilo samo onim ponuđačima koji su u prethodnoj godini prijavili profit od preko milion evra.
"Jednostavno, nismo mogli da učestvujemo na takvom tenderu, zbog čega smo se obratili nadležnoj komisiji, koja je zaustavila ceo postupak", kaže Kočev za Novosadski informativni portal.
Domaće firme diskvalifikovane
On dodaje se nada da će tender koji novo rukovodstvo uskoro planira da raspiše, biti transparentniji i da će dozvoliti svim ponuđačima da konkurišu cenom i kvalitetom. Kočev nije želeo da komentariše mogućnost da je prethodni tender bio "pakovan" za određene firme, ali je naveo da su domaće firme bile diskvalifikovane u startu.
"Ne bih želeo da komentarišem, ali činjenica je da je stavkom kojom se zahteva profit od milion evra pristup tenderu onemogućen domaćim firmama. Postoje domaće kompanije koje mogu da pariraju svim ostalima u pogledu tržišnih uslova i kvaliteta, ali nijedna ne može da se pohvali tolikim profitom - pa vi sami rasudite šta je bilo u pitanju. Očekujem da novo rukovodstvo makar omogući domaćim brendovima da makar pokušaju da pariraju strancima", kaže Kočev i dodaje da je njegova firma dobila pre nedelju dana posao nabavke sistema za elektronsku naplatu u Subotici.
Inače, novosadska firma Novatronic, koja je takođe prethodnih godina obarala tender u Novom Sadu zbog loših uslova, konkurisala je i za projekat BusPlus u Beogradu, za koji je posao na kraju dobila firma Apex Solution Technology. Nakon što je ponuda novosadske kompanije odbijena jer su umesto detaljne predstavke poslali svoj propagandni materijal, Novatronic je postao dobavljač displeja za Apex, što je probudilo sumnje da je prethodno postojao dogovor ove dve firme. Direktor Novatronica Novak Krstić kaže da je razlog saradnje Novatronic-a i Apex-a isključivo poslovne prirode.
"Vrlo je važna činjenica, o kojoj skoro niko i ne govori, da je partner KentKart-a (manjinskog vlasnika Apex-a), čija je oprema velikim delom korišćena u ovom projektu, a koja je poznata svetska firma kad se porede cena i kvalitet - i engleska firma Hannover Displays. Takođe, Novatronic i Hannover Displays sarađuju od kraja 2008. godine, dakle mnogo pre nego što je i ovaj proces i započet. Siguran sam da nikom ne bi bilo logično da Hannover Displays svoju opremu plasira na teritoriju države u kojoj ima pouzdanog partnera, preko neke druge ili treća firme", navodi on.
Obarali tender i u Novom Sadu
On je dodao da tender u Novom Sadu nisu obarali zbog sumnji da je namešten, već zato što je specifikacija bila najvećim delom preuzeta od poznate kompanije Hoft & Wessel, koja je svetski lider u sferi proizvodnje mahaničkih mašinica u autobusima, te nijedna firma nije mogla da postigne taj nivo u svojoj ponudi.
"Ni jedan ponuđač, pa naravno ni mi sa svojim partnerom firmom 'Penta' iz Pule, ne bismo mogli dostići tražene performanse. To je samo jedan od razloga, ostali razlozi su proceduralne prirode i komisija je tender poništila iz tih razloga. To je bio prvi takav tender i nije neobično da bude poništen. Još jednom smo učestvovali i tender je ponovo bio poništen, ovaj put ne našim angažmanom. Šta se posle desavalo nisam upućen", kaže Krstić za 021.
Nepotpuna prijava radi bolje informisanosti?
Krstić ipak priznaje da su na beogradskom tenderu učestvovali sa nepotpunom prijavom, svesni da posao neće dobiti, ali tvrdi da su to učinili kako bi imali pravo na uvid u ponude drugih firmi i da bi mogli da "opipaju puls" kapaciteta njihovih rivala. "Zvanično smo na pisarnici u skladu sa zakonom i u propisanom roku, predali koveratiranu prijavu, svesno sa nekompletno popunjenom konkursnom dokumentacijom - našim reklamnim materijalom, kako bi smo sebi omogućili legitimno prisustvo na otvaranju ponuda i pravo na prijem zvaničnog zapisnika. Cilj nam je bio da budemo informisani iz prve ruke i najbolje moguće", kaže Krstić za 021.
Nakon pisanja Radija 021 o mogućnosti da se u Novom Sadu uvede sistem sličan beogradskom BusPlus-u, jer se na svaki dosadašnji tender javljala i kompanija Apex Solution Technlogy, gradski prevoznik se oglasio saopštenjem da postoje bitne razlike između beogradskog sistema i onog koji oni žele da implementiraju. Prema rečima direktora Milana Balaća, vlasnik sistema će biti isključivo Gradsko saobraćajno preduzeće, koje će ubirati sve prihode, za razliku od beogradskog BusPlus-a.