#986, jedan od najnovijih sedam, spreman za liniju 84. Nova serija je prepoznatljiva po crvenim šipkama na vratima, opet se potkrao manjak unifikacije.
I to je ono o čemu sam baš i hteo da pišem. Ovo je gradski autobus sa troja vrata, koji ima samo 30 sedišta a saobraća na liniji koja je dugačka 45 kilometara.
Lepo je što nabavljaju nove autobuse, ali je apsolutna katastrofa što to ne rade planski, već samo nanose u turama nove Ikarbuse, pa kud koji mili moji. Opravdanje, osim u unifikaciji, leži u tome da ih lako mogu prebaciti u gradski saobraćaj.
U normalnim okolnostima, ovakvu liniju moraju da rade prigradski autobusi sa 50+ sedišta i dvoja vrata, sa malo mesta za stajanje. Ovako postoji veliki problem za putnika koji se vozi, jer u nekom slučaju mora da stoji u mestu u vožnji koja traje nešto manje sat i po vremena po brdima Fruške gore. To ne samo da je nepotrebno, u neku ruku i nebezbedno, već usporava javni prevoz i saobraćaj na putu jer autobusi sa mestima za stajanje ne smeju da idu brže od 50 kilometara na čas.
JGSP Novi Sad u svojoj mreži ima linije koje su dugačke više od 25 kilometara, a na kojima skoro uvek idu samo solo autobusi, znači ne postoji velika potreba za masovnim prevozom na ovakvoj udaljenosti.
33 Novi Sad - Gospođinci, 26 km
81 Novi Sad - Banoštor, 27 km
84 Novi Sad - Susek - Lug, 40 km (preko Sviloša 48 km, preko Sviloša i Grabova čak 54!)
Za ove linije, ali i neke mnogo kraće, apsolutno je neprihvatljivo da na njima saobraća autobus sa slike, ali kome to objasniti? Ja ću vama da objasnim, rešenje su niskoulazni autobusi sa gustim rasporedom sedišta i dvoja vrata. Ovaj tip autobusa ima nizak pod bez prepusta do drugih vrata, i taj prostor je namenjen putnicima na kraćim relacijama. Oni koji putuju duže imaju mnoštvo mesta za sedenje na uzvišenom delu. Klasično postavljen motor (ležeći) i klasična zadnja osovina čine ovakve autobuse jeftinijim, lakšim za održavanje a nazad je udobniji od gradskog autobusa. Novosađanima nisu strani LE autobusi jer ih u voznom parku ima 40, od čega 25 čine Neobusi iz 2005. godine, a 15 Irisbusi iz 2011. godine.
Ikarbus u svojoj ponudi ima IK-112LE, low-entry model na Mercedesovoj šasiji (čuveni srpski Mercedes). Ovaj autobus sa dvoja vrata može imati 45 mesta za sedenje.
Galerija:
ikarbus.rs/index.php/proizvodi-sr/ik-112...lerija-2-vrata-2-2-0
Iako je napravljena velika pompa oko ovog autobusa, njegova upotreba je sasvim opravdana. Prvi autobus je kupila Arriva, koja ga je eksploatisala na liniji 74 u Beogradu. U gradskom prevozu trideset vozila koristi i GSP Beograd, koji neke autobuse šalje na duže linije. Ovi autobusi imaju troja vrata, dok su drugi značajni kupci ATP Pančevo (linija Pančevo - Beograd, 20 km i lokalne u Pančevu) i Lastra Lazarevac (linija 581 Beograd - Lazarevac, 59 km + lokal).
Dakle, autobus je dokazan, i koncept opravdan ali ga naš JGSP ni ne razmatra.