Lepo si ovo uslikao Blavak, ali si loše napisao propratni tekst.
Ovo nije izuzetak, ovo je postalo pravilo.
Gomila vozila svakodnevno izlazi na ulice sa raznim oštećenjima na karoseriji. Osim trulih limova srpske industrije koja se tada oporavljala od sankcija, velika većina autobusa izlazi na ulice izudarana, bez polubranika ili bez sijalica. Amortizacija na većini vozila je potpuno stradala pa je prelazak vozila preko neravnina postao netrpeljiv. Primetio sam i da je elektronska kontrola visine je podivljala na dosta vozila pa su autobusi u saobraćaju podignuti do kraja na vazdušnim jastucima, ili spušteni skroz do zemlje, što ne ide u prilog amortizaciji.
Autobus sa slike nosi garažni broj 788, u pitanju je Neobus 405G iz 2002. godine. Interesantno za ovu seriju vozila je da su to poslednji srednjepodni (900mm) Neobusi proizvedeni za grad. Kao i nekoliko prethodnih serija (ukupno ~100 autobusa) napravljeni su na šasiji Volvo B10M, koja je proslavila Volvo u autobuskom sektoru širom sveta. Autobus #789, koji je iz iste serije, nosi broj šasije 54312 i to je poslednja solo B10M šasija u Evropi. Analogno, zglobni #799 ima broj šasije 54322 i to je ukupno poslednji B10M u Evropi.
Zglobna serija autobusa je rekarosirana tokom 2014. godine u Servisu BiM (5 vozila) i Generali Auto (preostalih pet). I jedni i drugi izgledaju 99% identično, uz izuzetno male razlike na eksterijeru. Izgledaju ovako:
www.flickr.com/photos/neobuscitta/35311168571/in/dateposted/
Međutim, solo vozila sa garažnim brojevima 780 - 789 nisu rekarosirana kada i zglobna. Za sudbinu šest vozila se pobrinuo sam JGSP, koji je na svoju ruku izvršio remont pet vozila (#782 - #787). Osim katastrofalnog dizajna sa crninom, visoko postavljenim zadnjim svetlima i šerpa plavim bojama u unutrašnjosti, JGSP je za ove autobuse ponovo iskoristio ista četvorokrilna vrata (koja su se smatrala zastarelim još tokom osasmdesetih), autobusi nisu klimatizovani a ujedno su ugradili displeje sa rashodovanih vozila iz 1991. godine. Iako sam čuo navode da ih je
prvih pet solo vozila u sopstvenoj izvedbi koštalo koliko i deset zglobnih u BiM Servisu, JGSP se pohvalio svojim odličnim i isplativim poslovnim potezima. Pretpostavljam da je to ona grupa poslovnih poteza koja je odlučila da otvori menjačnicu i turističku agenciju, a ne da se fokusira na svoju osnovnu delatnost.
Zbog svog katastrofalnog dizajna gde crnina dominira, nadimak u jednom mom društvu za ove autobuse je - kovčeg!
www.flickr.com/photos/neobuscitta/27211861803/in/dateposted/
www.flickr.com/photos/neobuscitta/27823421455/in/photostream/
Samo da podsetim, zglobna vozila su rekarosiranjem dobila nove LED displeje, grejače i dvokrilna vrata sa lepljenim staklima. Nažalost, ni tada nisu izdvojili novca za ugradnju klime, mada bi njihova pogonska grupa zahtevala ugradnju trećeg alternatora kako bi se ugradila dva klima uređaja, za prednji i zadnji deo, tako da bi ceo posao koštao više od dva rashladna uređaja.
Elem, da se vratim na priču o oštećenjima. Iskren da budem, ne volim ni da čujem onaj stav "I mi smo onda grad kulture/Malo su nas bombardovali", ali ja zaista ne znam šta mi imamo da ponudimo te famozne 2021. godine. Trulim karoserijama kumuje pre svega starost. Autobus sa slike ima 16 godina i uskoro više i neće biti tinejdžer, a da ne pominjem ~20 vozila iz 1991. i 50 iz 1997./98. godine. Podovi unutar ovih autobusa su krpljeni milijardu puta, što se i vidi, zato što se unutrašnjost autobusa divljački pere šmrkovima, ako se autobusi uopšte i operu, s obzirom da sam u poslednjih par meseci nekoliko puta (srećom, malo) ušao u autobus za koji se vidi da nije pran iznutra već par dana. Javni gradski prevoz nam je u slepoj ulici.
Više od 150 vozila u aktuelnom voznom parku je proizvedeno pre 2005. godine, tako da nam većinu voznog parka čine autobusi koji su stariji od 13 godina . U dugoročnom planu JGSP je "prosta reprodukcija voznog parka", koja se trenutno vrši ubibože dinamikom. Tokom prošle godine je u vozni park stiglo samo 12 autobusa, 2016. godine 19 a pre tri godine 11.
To je prosek od 14 autobusa godišnje, što znači da je za potpunu obnovu voznog parka od 260 voznih jedinica potrebno 19 godina. Alo bre!?
I šta vidi neko ko dođe u Novi Sad? Vozača koji prodaje karte na Almex mašinici iz sedamdesetih godina, u autobusima svi natpisi bogougodno na ćirilici, a na displejima se konstantno vrte obe okretnice na liniji kako gospoda za volanom ne bi morala da ustaje i pritisne par dugmića da bi promenio natpis. Kako onda znate da li čekate autobus na toj stanici ili preko puta? Kuda on ide kad vas pokupi? Nemamo ni najavu stanica u vozilima, nemamo elektronski sistem naplate koji bi jako povećao brzinu prevoza, nemamo stanične redove vožnje niti displeje koji objavljuju dolazak autobusa. Imamo 65 dinara u ruci i sa presedanjem nas prevoz košta više od beogradskog.
Pritom, najnoviji autobusi se iznajmljuju za Lear, a JGSP ujedno i vozi radnike za Aptiv i gradilište Promenada. Vozila se skidaju iz gradskog prevoza u špicu da bi se na uštrb svih građana zaradio neki dinar. Linije duže od 25 kilometara se voze gradskim autobusima sa troja vrata, koji su ograničeni na 50 km/h i van naselja a pritom ne pružaju nikakvu udobnost putnicima jer većina i dalje mora da stoji. Sve se to radi iz jednog razloga - isplativosti.
Da li je JGSP privatna firma ili javno preduzeće koje treba da olakša život svima nama? Da stvar bude gora, na sajtu Privredne komore Srbije stoji da je JGSP konkurisao i dobio desetak polazaka na liniji Novi Sad - Irig - Vrdnik.
Nažalost, nijedan lokalni medij nije hteo ozbiljno da se uhvati u koštac sa gorućim problemom u jednom od najznačajnijih preduzeća u gradu. Zapravo, jedan medij je dao znake da će nešto od toga biti, pa sam bio pozvan i dao intervju još tokom marta, ali je ostao neobjavljen iz nepoznatih razloga. Kao neko ko je ostavio 300 tekstova za sobom na autobuskom sajtu i sad vodi svoj sajt o električnim vozilima, piše autorske tekstove i analitički razmatra razna rešenja, zaista mi nije jasno zašto neko više piše o ubijenim pevaljkama, roditeljima hrvatskih reprezentativaca i Zadrugi umesto o rešavanju problema u svom dvorištu.
"A ova g**na? Ma to se neki pas po**o."