A sada jedan mali, ali jako bitan osvrt na arhitektonsko urbanu analizu novog verskog objekta u Petrovaradinu.
Svojim otvaranjem on je počeo svoj urbani „život“ i na vizuelan ali i svaki drugi način da utiče na našu gradsku svakodnevicu.
Iako interesantnih proporcija i odredjene arhitektonske priče gde je ovaj novi verski objekat u Petrovaradinu uradjen kao spoj dve dominantne srednjevekovne sprske arhitektonske škole- Moravske (preuzeta forma) i Raške (preuzeta vrlo svedena dekoracija), što se može videti na dve slike dole crkava manastira Ravanice i Mileševe; sam objekat ne dolazi u vezu sa svojim urbanim kontekstom kako su to radili njegovi prethodnici u Panonskoj niziji.
Naime, u celoj Vojvodini zbog njene poznate istorije postoji istorijsko ali i arhitektonsko / urbano nasledje sakralnih (verskih) objekata koje se razlikuje od dotičnih arhitektonskih škola razvijajući svoj sopstveni tzv. vojvodjansko/pravoslavni stil prilagodjavajući se postojećim kulturološkim okolnostima.
Pa tako imamo dva primera dole gde na slici levo sama crkva bivše patrijaršije u Sremskim Karlovcima poseduje potpuno drugi arhitektonski jezik od ove nove u Petrovaradinu. Takodje na slici desno dole se može videti na koji način pored tog tipičnog Baroknog nasledja čiji stil sledi i Pravoslavna crkva u Bečeju (na slici skroz desno) se uklapa sa postojećom Katoličkom i na koji način obe formiraju jedan novi urbani prostor, centralni trg, uklapajući svoje dimenzije i poziciju u postojeće urbano jezgro.
Ovde dolazimo do analize same pozicije nove crkve u Petrovaradinu, ali i prirode shvatanja svih novih crkava gradjenih u poslednjih dvadeset godina na području Tatarskog brega, Futoga i Telepa, koja je potpuno slobodnostojeća, usamljena, u nekom „parku“ (obično su to prazne ledine ponekad opasane zidom) kojima se zgrada nepotrebno distancira od okoline izgubivši svoj urbani značaj i kontakt sa „realnošću“ koji na najbolji način demantuju dva primera dole gde vidimo kako je Jermenska crkva u Novom Sadu fenomenalno inkorporirana u svetovne fasade Železničke ulice dajući joj živost ali i toliko potrebnu urbanu eleganciju.
I drugi primer iz strane prakse pokazuje kako crkve mogu da utiču na živost i urbanu eleganciju gde se lako može videti na kakav efektan način dve crkve (u sredini slike, po jedna sa svake strane ulice) sudeluju u gradskoj urbanoj matrici produbljujući značaj i lepotu samog trga u Torinu.
Zaključak: Iz ugla arhitektonske etike jako mi smeta kada se ne oseti kontekst u bilo kom projektu i ta kulturološka dubina uklapanja u postojeći ambijent već samo ideološka linearnost koja je prisutna i na primeru u Vojvodini: Novom Sadu i Petrovaradinu; koji predstavljaju gradove sa Baroknim nasledjem gde su čak i naše Pravoslavne crkve bile radjene u tom nekom stilu razlikujući se od svojih vizantijskih sestara iz Centralne i Južne Srbije.
Sve to je bilo tako do skora kada su neki ljudi „pročitali“ neku drugačiju tradiciju prepoznavši u sebi jedinstvenu potrebu da budu ono što se pre dvadeset godina razvilo u nacionalnu histeriju- „religijski bum“ propraćen i u arhitekturi; I to kako? Neo-vizantijskom eklektikom tamo gde joj nije mesto...
Po celoj staroj Vojvodini i starom Novom Sadu a sada i Petrovaradinu su počele da niču vizantijske „fantazije“ u interpretaciji nepismenih arhitekata i nažalost, nepismenih popova...
Urbani pejsaž se pretvorio u parodiju a sa njim i naše društvo...
I na kraju ovu malu studiju ne treba shvatiti kao kritiku vere već kritiku uklapanja verskog objekta u kontekst- dakle jedno čisto arhitektonsko i urbano pitanje sa tačke gledišta etike. Ni manje ni više...