Fruškogorac™ napisao/la:
jer će to biti dotirane linije kao i one iz Niša
Zar ne reče da ti nisi "vidovita Roska"? Kako onda znaš kakve će biti linije?
neusatz! napisao/la:
Ljudi iz Beograda su išli u Budinšeštu na jeftine letove. Zašto onda to ne bi bilo iz Novog Sada?
Postoji ogromna razlika između Budimpešte ili Temišvara i Novog Sada. Razlika je u tome što avio-prevoznici nisu otvorili linije ka Budimpešti ili Temišvaru da bi "hvatali" putnike iz Beograda. Oni su to uradili zato što postoji realna potreba za letovima npr. iz Temišvara ili njegove okoline ka Italiji. Šaka putnika koja dolazi Gea Toursom ili svojim kolima da leti iz Temišvara ili Budimpešte prevozniku ne znači mnogo, s obzirom da se ljudi raštrkaju po letovima tako pa na kraju na svakom letu imaju, na primer, do 5 - 10 putnika iz Srbije.
U našem slučaju imamo to da bi aerodrom u Surčinu i aerodrom na Čeneju imali isti "catchment area", zbog čega bi jedan drugom oduzimali putnike. Onda dođe Fruškogorac i kaže da će Novi Sad imati različite linije od Beograda. A zašto bi imao? Avioprevoznici su toliko slepi da ne vide potrebu iz Beograda (Srbije, Vojvodine) za nekom destinacijom, nego će to videti tek kad se oblak sreće i profita nadvije nad novootvorenim regionalnim aerodromom pored nekih salaša, na samo 70 kilometara od najvećeg i, pritom, neopterećenog srpskog aerodroma? Onda čovek uzme i nacrta neki krug oko Vojvodine, pritom zanemarujući da taj krug već pripada Beogradu i, manjim delom, Temišvaru i Budimpešti. I na sve to, smatra da će Sombor i Kikinda, koji nemaju neku dijasporu, generisati više potrebe nego Šabac, Valjevo, Požarevac i drugi gradovi, koji imaju i po nekoliko dnevnih autobuskih polazaka ka dijaspori.
Iz ugla putnika iz Srbije, on će odabrati šta mu više odgovara. Cena karte je ključni faktor. Čak i kad se doda trošak putovanja do aerodroma, Wizzair ili Ryanair iz Budimpešte/Temišvara/Sofije ispadnu jeftiniji nego Air Serbia iz Beograda. Međutim, treba obratiti pažnju na to da je Wizzair najavio otvaranje čak deset novih linija iz Beograda i baziranje još jednog aviona. Već sam spominjao da beogradski koncesionar, Vinci Airports, neguje dobre veze sa niskotarifnim aviokompanija, pa bih ja u narednih nekoliko godina očekivao i da Ryanair otvori letove iz Beograda, da easyJet dodatno proširi ponudu i da Wizzair na to oštro odgovori baziranjem dodatnih aviona i otvaranjem novih linija. Ne treba zaboraviti i da su pod Vinci Airports u Beograd ponovo sleteli Air France, El Al i drugi nacionalni prevoznici.
Što se tiče prevoza robe, teško je očekivati bilo šta redovno. Čak i Beograd, koji je centralni srpski aerodrom za robni prevoz, nema ni deset redovnih kargo linija, koje se pritom održavaju par puta nedeljno. Sa ove strane bi se mogao očekivati poneki čarter sa manjim kargo avionima (ATR42/72, Saab 340) ali i dalje verujem da je blizina autoputa do beogradskog aerodroma presudan faktor za bilo kakvu organizaciju prevoza.
Nemojte uzimati Niš i Kraljevo kao reprezentativne primere. I jedan i drugi zahvataju područje koje obiluje dijasporom, i dovoljno su udaljeni od Beograda. Statistički gledano, dijaspora je najveće tržište iz Srbije i najviše privlači prevoznike. Koliko ja znam, Vojvodina ne obiluje istom.